Värme allmänt
Myrin: Vi betaldae 210 kr per meter borrhål + 540 kr per meter foderrör. /Zeb
Strisak: Vår Panasonic luft/luft som installerades för drygt 5 veckor sedan, har ännu inte gått med fullt pådrag. Vi har ett hus med väldigt högt i tak. Detta har oroat mig litegrann eftersom värmen samlas där uppe då vi inte är hemma och kan ha takfläkten igång. Har haft pumpen inställd på auto och 22 grader sedan installationen. När vi kommer hem efter jobb så ligger tempen strax
Strisak: Min vp-leverantör sade att jag kunde göra det själv om jag ville. Men garantin skulle inte gälla då så det blev en certifierad som gjorde det. Det som krävdes för installationen var en Vacumpump och ett konverktyg som konade ändarna på kölmedieslangarna innan ihopaskruvningen. Ingen kontakt med köldmediet förekom vid installationen vilket redan fanns i vp:n. Det rekommenderades
JonasHolm: Hej! Måste först påpeka att jag inte är någon HERU-ägare. Jag kollade på ett HERU75 på Villamässan och det såg väldigt enkelt ut att byta den motor som roterade värmeväxlaren, och att byta fläktar mm... Snabbkopplingar för all el och en stor lucka (hela sidan) så att man kommer åt bra. /Jonas
Mattias L.: Jag fick ge 150:- för insatsen och 150:- för termostaten inkl. moms så för min del är det klart överkomligt, speciellt då jag själv kan byta allting. Jag köpte bara en av varje till att börja med men det verkade på säljaren som att det fanns lite att göra på priset om man köpte flera...
Betina: Är det någon som har köpt eller tänker köpa sin värmepump från Polen, Tyskland eller kanske från Lettland? Vad ligger priserna på i dessa länder?
raj: Tack, för förslaget. Jag har hittat en Dansk väder rapport sidan som visar medeltemp för varje månad i Dansk kust linjen som ligger nära Blekinge och det får duga för mig. Varför vill SMHI ha betalt när Dansk motsvarande släpper sina data gratis på internet?
kjell: Tack. Det blev Dahl (via en VVS-snubbe) som fixade det trots dagens datasystemhaveri :D
Matarese: Se till att du får ett pollenfilter med i aggregatet och att filtren är lätt utbytbara.
gaia: ... har funderat lite till och räknat ut att det blir ca 8 liter skillnad i vattenvolym mellan 70 och 85 grader... om det nu kan hjälpa dej ( och mej) att förstå vad som händer i ditt system... Om du fyller pannan upp vid 70 grader så rinner det ut ca 8 liter när pannan blir uppvärmd till 85grader. Gör tvärtom: fyll pannan upp när du eldar med ved (när pannan är som varmast) och låt
glennk: Så du menar hlet enkelt att jag har shunten så snålt inställd att det inte finns tillräckligt med varmvatten i systemet för att värma huset när temperaturen går ner under natten?
Macke202: Hejsan, Är en relativt nybliven husägare med ett pannproblem, nämligen att vi måste fylla på vatten väldigt ofta. Han vi köpte huset av kom dit några dagar efter att vi flyttat in och visade att man skulle fylla på om mätaren på expansionskärlet gick under 0,5 (enheten har jag tyvärr inte koll på just nu). Vi funderade inte så mycket på det men därefter bröt vi upp alla golven
tiggre: svär dagligen över att de inte bytte gjutjärnet i badrummet då de renoverade det 94... (hade läckage vid brunn efter inflytt 2001 >:( ) när vi renoverade köket bytte vi till plast, var ruttet i böjen vid plattan... slet även ut gjutjärnen till tillbyggnaden och hittade en spricka på en meter x 2mm... ska du renovera ett badrum eller så så byt, finns inga såna tankar så behöver
BAS: För att få hög COP ska värmepumpen arbeta med låga temperaturer. Det får den inte göra om du kombinerar den med vedeldning i samma tank. Däremot kan du sätta VP direkt efter radiatorslingan för att arbeta med kalla temperaturer. Mata tanken med vedeldning. Då tankenhar blivit varmare än radiatorvattnet från VP kan du låta styrningen stänga VP och växelventilen mata från tank
BAS: Du kan använda det gamla hålet, men det går inte att göra djupare. Du måste borra ett till hål och serie/parallellkoppla hålet. Ny maskin är en baggis.
kyticka: Har pratat med Fortum för att höra om fjärrvärme.. på deras hemsida (för privatkunder) står att : " Fortum har normalt inga anslutningsavgifter. Det betyder att anslutningen från huvudnätet, med grävarbeten och in dragning av ledning i din fastighet, inte belastar din investeringskalkyl."... men om jag ska ansluta mig, då ska jag behöva betala minst 50 000.. + 35 000 för
dedden: Denna har fjärr iallafall ;) http://www.iqtherm.se/ Eller webgränssnitt: http://i30.honeywell.se/pc/index.html Testsida, logga in med "demo" och lösen "1234"
knatte: Håller på att installera en golvbrunn i ett "avloppsfritt" rum. bilade upp bottenplattan och grävde mig ner ca 0,8m för att finna en grov avloppsledning av cement. Hur går man på detta horisontellt liggande 6" cementavloppsrör? Jag är tveksam att använda plaströr och muff på ett horisontellt cementrör (läckagerisk och kort avstånd mellan flänsarna) Är det någon som har några
pajen: Jag kommer att installera en tempgivare även i plattan. För att undvika ev problem med trögheten i systemet.
Fasting65: Den litteratur jag har kommit över och allt jag läst vid vår ombyggnad så rekommenderas ett ventilationshål så långt från rummets dörr som möjligt, samt högt upp på väggen (20 cm från tak, 20 cm från vägghörn). På så vis kommer den kalla inkommande luften hinna värmas upp vid sitt fall neråt golvet, samt även transporteras genom hela rummet för att ge bra luftombyte. På
dedden: Oki! Man får tacka för svaren... Euronom har ju också rejäla grejer, med 8mm plåt i pannan (väger mer än Baxi) ;) men även här ser man att pannan är en omgjord överförbrännare (iaf tycker jag det) med fläktar ditsatta på måfå känns det som, nä jag håller med Dig Gaia på den punkten... nä nu blir det läggdags efter att ha kånkat 4st 500l ack-tankar i alldeles för trånga
kjell: Vad? Två meter djupt provhål? Hos oss räckte det med två hål på en meter vardera :D Gräves med lätthet när man kan leja ut det ;D
MathiasS: Problemet med kombinationen Comfortzone och självdragshus är att man inför en stor osäkerhet i ekvationen: Man börjar pumpa stora mängder luft genom huset! Det är rimligt att anta att man i snitt under året avservärt ökar luftombytet, dvs en minuspost på värmekontot. Eftersom det är nästan omöjligt att veta hur stort självdraget är innan man installerar pumpen är det svårt att
Jesca_j: Hmmm.....du vill inte byta till dig en gammal Citroen mot en värmepump? :P Mao så är utbudet i Polen halvdåligt eller?
CATengustav: I dag så har jag beställe min brännare det blev en sonny multi stoker till bra pris ;D (Tack unigas) Den kan man elda det mesta i men det blir nog mest havre. Var och tittade på en sån hos en kompis granne, det enda som inte var bra var att den inte funkae på sommaren så då hade han el till varmvattnet. Annars så var den kanon.
Gummigum: Kanske en Comfortzone :D om ventilationen redan finnes så är det ju 'nästan' en baggis ;-) men mkt beror på värmebehovet och isoleringsmängden etc etc
Fasting65: Stäng av cirkpumpen. Du tömmer ju en tank vars ventil sitter i botten. När du öppnar luftningsventilerna på elementen så kommer vattnet rinna ur pannan i ett huj.... nåja, en tio-femton minuter tar det väl.
MathiasS: Jag skulle gå på vattenburet utan tvekan. Behovet av isolering nedåt är inte större med vattengolv än med elgolv. Principen är densamma. Istället för att bryta upp golvet, har du funderat på möjligheten att låta spånskivan ligga kvar och lägga rören i glespanel ovanpå detta? Konstruktionen blir 22spån, 21x120 glespanel, plåtar, rör, dubbelgips, fix, klinker.
zOOge: Jag har en exakt likadan panna och när du ska fylla på systemet, så ska shunten öppnas till max, innan man börjar fylla på med kran 3. // Fredrik