Värme allmänt
ulan: [citat] I mitt fall är jag bunden t.o.m. till 2015-12-31 ::) Om inte avtalet sägs upp minst 12 mån i förväg så hängs det på ytterligare 5 år...
FrittDrag: Okej, trodde du hade äldre system av "alliance" utan trafo innan (är det vanligaste när folk bytar). För lågt minflöde i kök = Dålig ventilation i kök (är inte så farligt) För högt minflöde i kök = Sämre ventilation i övriga utrymme. Alltså handlar minflödet i köket om balansen med övriga frånluftsdon. Är inte hela världen om flödet är lite fel, försök få samma aria
abel48: jo jag har gängat ett 1/2tums stålrör utvändigt, och sedan monterat på övergång från 1/2" till 3/4" och sedan en kulventil. sedan ska jag skarva på i kulventilen med ett 18mm koppar rör (prisorör) Ska testa att dra på mera varv tepe. MVH Anders
mickethn: Ok då verkar det som vi fått ett bra pris då! Några andra som har någon erfarenhet på Pris?! // Micke
abel48: oj synd att man inte visste att den fanns kläm koppling för stölrör. Hade ju varit enklare än att gänga. MVH Anders
PellX: Tycker som NordiCs! Satsa på en ny ved/pelletspanna med ack-tank och solslinga, så är du helgarderad och framtidssäkrad. Behöver inte bli så vansinnigt dyrt om du kollar runt och kan mecka lite själv.
abel48: ok tack för svaren. Nu är det gängat och klart. MVH Anders
Ruckelrustaren: Precis vad jag trodde, att det är risk för att röken smiter ut eller snarare in. Bäst att hålla putsen kvar.
MickeM: Tack för tipsen jag hittade tryckmätare och påfyllningsventil. nu är det värme i elementen igen. ;D
ferdinand: Ansluta moderna pvcrör mot befintligt gjutjärnsavlopp....hur GÖR man?
perese: Hej kloka vänner på forumet! Kan någon vänlig förklarar för mig vilka ingående delar som behövs för att installera PEX. Dvs från PEX röret till att koppla på kranens rör. Skiljer det sig om det är Toalett, Badkar eller vanlig kran, förutom tjockleken på anslutningsröret? Att jag behöver 15mm PEX samt att det förmodilgen krävs stödhylsa av något slag, täckbricka mm det har
FrittDrag: Har du kollat på radiatorer med inbyggd fläkt ? Tänkte mest att det skulle göra att det går fortare att väma upp fritidshuset. Kanske inte lika fullt estetiskt tilltallande dock.
NordiCs: Vet inte om det är godkänt, men kanske räcker med vanligt plank/plyfa och en plåt på detta ??? Så brukade man ju göra förr framför kaminerna. Men det kanske inte är godkänt nu för tiden ???
Ranchn: Först och fremst skallman räkna ut hur stort element man behöver i respektive rum. Sedan skall man öka radiatoreffekten med 1,07 % på följande element Ex.1 Man behöver ett element som ger 800 watt. Är det radiator nummer 2 skall man multiplicera 800 med 1,07. sedan väljer man ett element som har närmaste effekt uppåt. Ex. 2 Man behöver ett element som ger 800 watt. Är det radiator
Jannne: [citat] Hoppas du finner det du söker, det är ju sådana beräkningspogram dagens rörmockare använder. Dom kommer väl efter mig med blåslampan nu.. ;D
sandhall: Var lika förbryllad jag, första gången jag stod med en sådan i handen. Kunde inte förstå hur klämringarna skulle få plats. :)
Yondalar: håller med föreg talare - simma lungt, men kopplingen verkar ej vara dragen och röret sitter lite snett? en böj nära koppling kräver ofta lite extra, ser ut som om rörelsen från värmeexp bryter hårt just i kopplingen, kan det vara för stumt runt röret efter böjen? kolla att allt kan röra sig
BJohan: [citat] Jag fick tvärtom uppgiften att limmat golv är starkare än klickgolv. I detta fall fick jag uppgiften av Sigtuna Golv som säljer mycket UPO Floor. (Det lär vara det tredje största fabrikatet i Europa.) Det skulle också vara en fördel i köket eftersom limmet tätar mellan brädorna. Hur som helst så har mitt golv gått isär ganska mycket, främst i det stora vardagsrummet/köket
gaia: I svetsade pannor är det oftast svetsarna som är känsliga, har jag hört :-/. Det är en kort och billig process att svetsa ihop saker och bara man har utrustning så .... men Värmebaronens böjda rökrör ger mej inte mycket tilltro till hålbarheten :-/. Det krävs mera för att gjuta och korta serier är inte lönsama :(. Kompromis på grund av ekonomi gav oss svetsade pannor, tror jag.
Poca: Hej Allt är billigare där nere har varit o handlat flera gånger Fast med dagens färjebiljett priser så behöver man göra ganska stora inköp för att det ska verkligen löna sig. mvh Markus/Karlskrona
roax66: Någon som känner till en luftvärmeväxlare av typen citcop/airstar etc (70-150 m3/h) där man kan ställa in/ut flödet individuellt? Jag har övertryck på övervåningen och skulle vilja skicka ut mer luft än jag tar in.
petjon: Det låter ungefär som våra förutsättningar. 2 våningar, golvvärme på undervåningen, elelement på övervåningen, Nibe310P, trappan vid en yttervägg, hyfsad öppen planlösning och ganska kyligt uppe utan elementen på. Vi köpte en Sverigepump i Oktober och monterade den högst upp i trappan, utedelen hamnade ca. 1meter ovanför taket på carporten. Efter installationen har vi inte
TN-Funkis: Aj-aj, inte bra. Du bör nog ta in en expert på detta då din insändare pekar på följande problem: 1. Oljepannan borttagen- alltså har du vattenburen värme avpassad för högtemperatursystem. Vad har denna panna ersatts med ? (om du inte längre har en panna som ger ut varma rökgaser har du då en kall skorsten och då fungerar inte draget längre- värre är då att avgaskanalen
LB: Har du kännt på isoleringen runt tanken? Min jäkel hade rostat sönder och betedde sig då på det vis du beskriver. Värmevattnet sipprade ut i isoleringen.
reine73: Varför inte lägga 20 loppor på en pelletsbrännare? Och kanske lite till på lämpligt förråd? Då håller du murstocken varm med allt vad det innebär... Mvh Reine
ulan: [citat] Det låter kanon ;) Jag får söka info om detta! Tack för tipset...
Benny044: Det finns ett företag som heter Uponor. Dom har en del olika lösningar vad det gäller avlopp. En vanlig sk trekammarbrunn med slangar till markbädd kostar enl. dom ca 20-30 tkr. Finns på ett annat företag oxå, en grossist firma, vet inte om jag kan nämna det öppet med risk för reklam, men där kostar den ca 15 inkl moms. Sen vad det gäller markbädd så beror det ju som sagt på var
Malmo-Mange: Tack för tipset! Skall åka ut och prata med dem i eftermiddag!
Ken: Kajsa 7 väger 1400kg, min Tulikivi väger 2200kg och jag betalade under 65 000kr med montering samt skorsten. Annars brukar väl Tulikivi vara lite billigare. Pruta lite..