16 458 läst ·
18 svar
16k läst
18 svar
Garage uppvärmningen blir för dyrt...
Denna kostnad.CarMan skrev:
Kulvertslang 400kr/m = 20 m
Offert på golvvärme i garaget 14395kr
Sen tillkommer arbetet med installationen. Kan även ta med att vi räknat med 600m kollektorslang(Hus+Garage) och den siffran blir ju också lägre för jag är orolig att det finns mycket berg i marken...
Fläktkonvektor är ju effektivt ,men det är två rum till i garaget som jag ska isolera och ev ha en högre temperatur i än garaget, där jag har tänkt mig en 10-15 grader.Så oljefyllda elradiatorer är nu min ide, tror inte uppvärmningen kommmer att höja elräkningen så märkvärdigt mycket :-/. Men som sagt inget är spikat ännu.
jag förstår din beslutsångest !
i dagsläget är det mycke pengar som skall hostas upp & med dagens elpris så är det kanska försumbart dyrare att värma garaget med el.
(se bara till att alla radiatorer i samma rum styrs av en termostet !)
om man viste vad elpriset var om 10 år så skulle det vara lättare at ta ett beslut.
det är ialla fall billigare att dra in vattenburet idag än om 10 år !
oavsett om du har el eller vatten, så kan man med fördel ha fläcktkonvektorer i den kallaredelan där du kommer att ha bilen parkerad, om luften rörsig så torkar snöblasket fortate.
Kan du inte göra kulverten själv?
det finns en färdig isolerad slang som innehåller 2 slangar som är till för detta, den kostar 332:- eller 375:- /meter beroende på vilken storlek du ska ha.
priserna tog jag från www.rinkabyror.se
i dagsläget är det mycke pengar som skall hostas upp & med dagens elpris så är det kanska försumbart dyrare att värma garaget med el.
om man viste vad elpriset var om 10 år så skulle det vara lättare at ta ett beslut.
oavsett om du har el eller vatten, så kan man med fördel ha fläcktkonvektorer i den kallaredelan där du kommer att ha bilen parkerad, om luften rörsig så torkar snöblasket fortate.
det finns en färdig isolerad slang som innehåller 2 slangar som är till för detta, den kostar 332:- eller 375:- /meter beroende på vilken storlek du ska ha.
Japp jag köper nästan allt från rinkaby oxå men bara kulvert slangen där går på ca 8000kr. Hur fungerar fläktkonvektorn ihop med el ? (elslingor och en fläkt eller?). Hade man vetat elförbrukningen på garaget idag så hade jag kanske inte tvekat att dra in vatten buren värme... Hmm ..jag får väl ringa Saida eller nån :-/CarMan skrev:jag förstår din beslutsångest !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Förlänga garage, bärlina
Tak & Vind -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Hur förbättra uppvärmningen i huset?
Värme allmänt -
Varför löser inte säkring i garaget?
El -
Behöver råd gällande eldragning för mitt garagebygge
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus