är det någon som har någon erfarenhet av denna panna

Jag fick offert på en Vedex 3000 men valde aldrig den utan valde en panna från effecta som jag är väldigt nöjd med. En kompis eldar i en Vedex 3000 men både han och jag tycker att Effectas panna är lite vassare!

Jag har ingen erfarenhet, men har kollt en del på vedex 3000. Det jag reagerar på är att vedluckan verkar var ganska snålt tilltagen, och därmed blir det väldigt lång ner till botten av pannan. Svårt att lägga upp veden så att den ligger rätt. MEN det kanske fungerar bättre än det ser ut...
Den har ju en effekt på 40/33 kW och 95 liter vedeldstad, så den borde ju klara av de flesta acctankar på ett vedinlägg...

En bra panna tycker jag ,lätt eldad och liten, lite bökig att sota kanske -billig !

Tyckte inte om Vedex satsade på en Atmos istället billig lättänd stort vedinkast MYCKET NÖJD

Majgårdarna
svetsante hur stor tank har du. vedex har ju ett ganska litet vedutrymme.
Försök att kolla verkningsgraden innan du köper en panna.
Råd o Rön har gjort ett test som kan vara bra att kolla före man bestämmer sig.

http://www.radron.se/templates/test____2199.asp

Atmos känns klumpig, om man har ett litet pannrum förståss!

ecke skrev:
Atmos känns klumpig, om man har ett litet pannrum förståss!
Främst pga att det ska vara 400 mm mellan panna och murstock... Efter som råd och röns test näms, verkningsgraden för Atmos DC 35 SF är inte 75% som står i det testet, senare tester har visat 82-84%.

Majgårdarna
Finns det någon länk eller dylikt till det testet.Vilka är det som har gjort testet? Atmos?

Andreas_Hansson skrev:
Finns det någon länk eller dylikt till det testet.Vilka är det som har gjort testet? Atmos?
Japp,
Gå in på: http://www.atmos.se/ - Miljög./tester - rapport s 3(4), gjort av SP. Finns ett test till: Diagram, data för DC 35 SF. Testerna visar verkningsgrad 82 resp 84 %.

Jag har pratat med Lennart Ero på Atmos eftersom jag tyckte det var skumt med den låga verkningsgraden i Råd och röns test. De hade protesterat men det hjälpte inte... En möjlig orsak till den dåliga verkningsgraden från det testet kan vara att pannan är lite känslig för hur veden travas i magasinet, detta kan ge sämre effekt(enligt atmos). 8)

Majgårdarna
Där ser man! 75% var ju katastrof ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.