Vad har ni för erfarenheter kring kaminens beteende när huset är frånluftsventilerat?
Har ni direktluft in i kaminen eller funkar ett spjäll i väggen. Öppna fönstret köper jag inte.
Verkar ytterst omständigt och onödigt när det är kallt.

Har någon av er en LP täljstenskamin? Har kikat lite på 425 och tycker den verkar snygg och prisvärd.

Har du bara tillräckligt med friskluftsventiler till frånluftsventilationen så borde det inte vara några problem.
Sedan har man ofta direktluft till kaminen för att undvika undertryck (i huset) när du eldar i kaminen.

Vi har en contura 670 med en premodul skorsten. Ca 2 minuter i start skedet måste jag öppna ett fönster. Det är inga problem så lände spisen är varm men så fort spisen svalnat av så måste jag öppna ett fönster. Jag har 11 frech 90 och kör med reduserat frånluft flöde går ner vinter tid från 75 till 40 l/s. Om du skall klara dig utan att behöva öppna ett fönster med f-system tror jag att du skall satsa på en tung skorsten som håller värmen längre du kommer dock att vara tvunen att öppna en dörr om du inte har eldat på länge. Jag har min kamin ansluten till uteluftskanal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.