Vårt hus blir ganska högt. Funderar nu på vilket vattentryck som är "normalt" för ett kommunalt ledningsnät och om vi behöver fundera på åtgärd.

I vårt fall ser det ut såhär:
Vattentryck vid vid gatan +22.0m = 2,5 kg
Beräknat vattentryck vid högsta tappställe +28.0m = 1,0-1,5 kg

Har för mig att backventiler till tvättmaskin m.m. kräver minst 1,0 kg för att sluta.

Hur kan man höja trycket i huset?
Finns det något tips på en enkel lösning?
Hydrofor? Ska man satsa på jättestor eller räcker det med några liter?

ClasseClas
1.0 - 1.5 bar låter väldigt lågt. Dina idéer med hydrofor räcker inte. Du skulle behöva en pump dessutom som höjer trycket. Dessutom behöver du ett tillräckligt stort vattenmagasin (= hydrofor) som kan hantera det högre flöde som det högre trycket medför. Jag är okunnig om det finns färdiga produkter på marknaden som löser detta.

Jag föreslår att du "bråkar" med kommunen/vattenverket för att få ngn rätsida på det hela. De måste rimligtvis garantera en viss lägsta trycknivå och ett lägsta vattenflöde per tidsenhet.

Vi har också för lågt tryck i kommunens framledning och installerar därför tryckstegringspump samt hydrofor.
mvh/stenhus05

Strålande :o
Jag har egen brunn med hydrofor stående i ladugården. Har ansett att enda fördelen med kommunalt vatten har varit kontinuerlig leverans med bra tryck. (Mitt tryck blir lite lågt när det kommer fram till huset och många förbrukar samtidigt) Kommunalt vatten här är dåligt, luktar/smakar klor och är dyrt. (Åtminstone anslutningsavgiften)

Tror jag föredrar mitt egna goda vatten och får bråka med pumpen när den trilskas var 15de till 20de år ;).

Tompa

Har ni verkligen bara 2,5 kg vid anslutningspunkten i gatan? Kommunen måste väl kunna fixa till betydligt högre tryck, ni betalar ju för tjänsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.