Enda problemet är att du får betala skatt och moms
på egen producerad el om jag har fatta rätt.
Men du sparar cirka 25 öre kwh. :o

Matte

Megasen skrev:
Enda problemet är att du får betala skatt och moms
på egen producerad el om jag har fatta rätt.
Är du säker på det? Låter mycket märkligt att du skulle behöva betala moms på någonting du producerar och förbrukar själv.

Du betalar ju dessutom skatt på den pellets du använder till att producera el, så det vore ju dubbelbeskattning i.s.f. (vilket i och för sig inte vore unikt).

Konsulten skrev:
Är du säker på det? Låter mycket märkligt att du skulle behöva betala moms på någonting du producerar och förbrukar själv.

Du betalar ju dessutom skatt på den pellets du använder till att producera el, så det vore ju dubbelbeskattning i.s.f. (vilket i och för sig inte vore unikt).
Jag är "rätt säker" på att reglerna säger att man måste skatta o.s.v. om man matar el i samma nät som man också kör el från allmäna elnätet i.

Däremot bör det gå utmärkt med någon slags omkopplare (det finns speciella sådana framtagna redan för reservkraftmatningar o.s.v.) som växlar mellan att mata från sitt eget elkraftverk eller från allmäna elnätet, och då ska man vad jag fattat klara sig från skatten.

Jag har lekt lite med tanken på att bygga ett vindkraftverk av "skrot", d.v.s. lastbilsgenerator eller liknande och låta det mata ena halvan av elpatronen (har 2* 4.5kW), visst, ineffektivt att göra elvärme av vindkraft men fördelen är att en elpatron tål ju vilka underspänningar som helst, det enda man behöver är ju nån form av överhettningsskydd som bryter allt när pannan kommer upp kring 90 grader eller nåt sånt så att man inte skadar patronen....

Konsulten skrev:

Det är ingen skatt på pellets... ;D
Vem har lurat i dig de?? Värmepumpsförsäljare el.. ::)
Betalar 30,7 öre/kw för pelletsen.. ;D

Finns en del färdiga lösningar med stirling-motor (hur det nu stavas) /vindkraft/solpaneler etc. för fristående fritidshus.
Då kör man alltså allting mot batterier (12V system).

Kanske inte lösningar man gör att spara pengar utan lite mer för oss teknikgalningar ;) *eller om man halt saknar möjlighet till elanslutning*Vad hittar du på då

2an skrev:
Det är ingen skatt på pellets... ;D
Vem har lurat i dig de?? Värmepumpsförsäljare el.. ::)
Betalar 30,7 öre/kw för pelletsen.. ;D
Ingen energiskatt, men du betalar väl ändå 25% moms? Eller menar du att pellets är momsbefriad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.