A
AlfM: Ju mer jag tänker på det. Varför koppla in pannan överhuvudtaget?. Tilloppet på EP på radiatorreturen före den går in i pannshunten. Retur på EP på stigaren efter pannshunten. Mot radiatorena alltså. En avstängningsventil på radiatorreturen som tvingar all vatten genom EP. (OBS, ingen på stigaren också, för då måste han installera en säkerhetsventil till.) Då klarar han sig
5 svar · 4,3k läst
Y
Yondalar: Egentligen är alla vedpannor för stora. Det är svårt att elda på ett miljömässigt acceptabelt sätt utan ack. Ett hus värmeeffektbehov är cirkus 50W/m2 så vi ser snabbt att "alla" pannor ligger däröver. ORLAN är lite avvikande från klungan. De generella dimensioneringsnormer som pannleverantörerna ger är rätt bra, för de tar också hänsyn till den praktiska biten av det hela,
9 svar · 3,1k läst
M
Mr_T: Precis så var det... Detta listade jag naturligtvis ut själv också efter att jag skrivit frågan, tog bort blandaren och rensade silen som var full med gucka. Skönt med fullt tryck igen! Tack, T
2 svar · 3,6k läst
J
JOS81: OKQ8 har priser på sin hemsida. Man får fylla i sitt postnr mm sen visas priset. Bra gjort OKQ8! http://www.okq8.se Priserna var desto sämre. Det skiljer en hel del på var i landet man bor. Malmö - 8698 :- /m3 Halmstad - 8725 :- /m3 Göteborg - 8685:- /m3 Skillingaryd - 8999:- /m3 Jönköping - 8748 :- /m3 Örebro - 8934 :- /m3 Västerås - 8720 :- /m3 Stockholm - 8666:- /m3 Sundsvall -
6 svar · 2,2k läst
R
ridgid: Min rekomendation är att INTE sätta ditt en gammal radiator. Det är skit svårt att få ut allt vatten ur radiatotorn,(och den som tog bort den "gamla" radiatorn var förmodligen inte så noga med det heller) , sedan bildas det även en hel del kondens i dom när de inte är anslutna.
5 svar · 5,8k läst
A
abel48: Hur nära ytterväggen kan man lägga värmeslangen? Ska lägga golvvärme, 20mm pex slang, i glespanel. På wirsbos hemsida står det att man ska lägga första brädan 3cm från yttervägg, då kommer ju slangen 3cm + 12cm (brädan) = 15cm från väggen. Detta passar lite dåligt pga av rör mm i vägen. Varför ska man lägga så långt från ytterväggen? är det för frysrisk? Och måste man
0 svar · 3,2k läst
P
piloten: Är det vanliga spirorör så sicker man bara in böjen i det befintliga röret och säkrar med skruv eller nit. Du kan säkert hitta liknande kopplingar på något annat ställe i din installation. Efter att du monterat en nya frånluftsventil i ditt nya badrum så skall du göra en injustering.
1 svar · 3,0k läst
A
abel48: Tack för hjälpen. Då blir det att köpa en burk. MVH Anders
2 svar · 2,9k läst
Ranchn
Ranchn: [citat] Funderar på samma sak. Jag har TermOmatic reglersystem från Rinkaby rör. Mitt dilemma är doch att jag har pannan i uthuset.
4 svar · 3,9k läst
G
gaia: [citat] Tack för förklaringen, quality! Nu är jag helt säker på att jag hade fel :) gaia
4 svar · 1,6k läst
pellefant
pellefant: jo jag föstår de mesta, förutom betongmatta? sen undrar jag vilken frigolit du använde, vit smulig eller blå hård? jag trodde att fogskum förstör frigoliten...sen trodde jag att dom var lika i förluster, det var ju bra att jag fick veta det ifall det blir köpeskulvert...jag läste någonstans att man ska dränera under kulverten o lägga fiberduk- torr backe leder ju värme sämre än
4 svar · 5,8k läst
R
ridgid: Kommer det vatten ur skvallerröret när du fyller på har du för högt tryck. Blåsan i exp.kärlet kan vara paj, alt att du har för högt (vanligt problem) förtryck ( vilket leder till samma problem). Förtrycket ska vara hälften av driftstrycket. För att kolla förtrycket måste du plock loss expkärlet (du känner om det är helt vattenfyllt = paj) och låta allt vatten rinna (spruta) ut
6 svar · 4,7k läst
R
R410a: Det man är ute efter är att man ska göre en energibesparing. ta bort oljepanna tex. och man ska göra en 20% besparing.
4 svar · 4,3k läst
MathiasS
MathiasS: Oavsett om mitt hus skulle stå på en åker, en sluttning eller bergstopp skulle jag utan att tveka en minsta sekund lägga golvvärme överallt i huset. Just detta måste vara den enklaste kryssrutan att fixa i beställningsformuläret till huset.... :)
1 svar · 2,3k läst
M
Macce: ° Tack° /m
7 svar · 18,5k läst
M
7 svar · 18,5k läst
I
isbjorn: I det här fallet utgår man ifrån en kostnad på 13500kr/år och har en utrustning som är beprövad och bör ha 10år kvar av sin livslängd. De förslag som getts på värmepump innebär en installationskostnad på runt 120000 (svårt att komma under 100000 i alla fall). Värmepumpen bör inte förutsättas ha en längre livslängd än 15år och med en del ränta i kalkylen (ingen har väl
14 svar · 3,1k läst
I
isbjorn: Varmvattencirkulation är en mycket bra ide och har man en gång vant sig vid att det kommer varmt vatten ur kranen direkt när man öppnat har man svårt att acceptera något annat. Något som man ska tänka på är dock att alla varmvattenberedare inte passar för att skicka tillbaks avkylt vatten i botten av beredaren då det förstör skiktningen. Skiktningen är väldigt viktig i beredare
3 svar · 1,3k läst
S
snarven: Tänkte höra om ngn har erfarenhet av djupborrad brunn. Vi borrade vatten i somras och vattnet är helt katastrofalt dåligt. 1200 mg/ml klorid, 72 hårdhet och 6,3 i Ph. Borrfirman borrade 140 meter utan att få ngt vatten så då tog dom hit en sprängbil istället. Nu började det komma hur mkt vatten som helst bara det att det är odrickbart av saltsmaken.... Vi hade bara vattengaranti och
0 svar · 3,2k läst
P
Poca: Hej Du hade helt rätt "Vatten tar det lättaste vägen" Jag ströp ner de varmaste elementen så återkomm värme i de "kalla" Nu ligger tempen konstant på 22 grader i alla rum. Tack för hjälpen CarMan Problemet löst. mvh Markus
5 svar · 4,2k läst
H
HAFA: Tack för alla svar! Smogge: Ja, det är det vi hoppas på också. Gotlund: Ja, det kan så vara, men på sikt tror vi att det blir bättre med fler kategorier. Hansson28: Tackar! Sveno: Tackar och ja, det är detta som vi ser som ett litet frågetecken, alltså att flertalet av de kunniga skogsägarna/skogsarbetarna inte nyttjar internet så mycket. Men å andra sidan börjar internet slå
6 svar · 1,0k läst
S
steffen: Solana; Vi har också planer på en täljstensugn och har därför försökt ta reda på hur effektiva de är. Förra veckan var jag hemma hos en ägare till en finsk täljstensugn, vikt 1650 kg, centralt placerad i en enplans mexitegelvilla från 70-talet, 140 m2 med skapligt öppen planlösningen. Ägaren var helnöjd efter 12 m2 och en hel säsong. Deras direktverkande el hade i princip inte
17 svar · 2,0k läst
Y
Yondalar: Rensa kalkylerna, fall inte i fällan avdrag/tillägg för olika lösningar. Ta ett naket hus först. Vad kostar ventilationen och vad ingår. Här kan det bli lite +/- beroende på hur uppvärmningen sen ser ut och det skall in i de olika alternativen. Jag blir inte klok på de siffror som slängs ut. Tidigare var ju bergVP så jäkla lysande. Jag tror att där kan man nu se att reklamen och
5 svar · 2,9k läst
J
jeppe: Har nu jämfört årets 10 första veckor med fjolårets. Här i västernorrland var det ca 5 grader kallare förra året vid enstaka tillfällen men i år har det varit kallt under en lång tid i stället så jag jämför förbrukningen rakt av. Förra året hade jag en 7 kW VP och 150 m borrhål och nu har jag en 8,5 kW VP och 220 m borrhål. Skillnaden i förbrukning är ca 40% under samma
5 svar · 2,9k läst
R
reine73: Jo, det har fungerat utmärkt sedan 96, nu bytte jag panna och stoppade in 2 extra ackkar så det e klart att det finns ju lite "ren" plåt att oxidera på. Jag torkar vidare! :)
3 svar · 2,3k läst
C
CarMan: varför skulle man köra utan styrning? en billig bimetalltermostat som styr cirkpumpen som ska pumpa upp borvattnet till ventelationsagrigatet.
12 svar · 7,4k läst
MathiasS
MathiasS: En vinkel bromsar alltid flödet, oavsett om det är en förminskning eller ej. Om det har någon praktisk betydelse är dock högst tveksamt. Måste man han en böj så måste man.
10 svar · 7,1k läst
H
husmyran: Ingen? Jag är också nyfiken. Gärna en jämförelse mellan TermaVent och Heru.
1 svar · 1,7k läst
K
Kruger: Vi har tittat på Jötul samt Dovre. Mest för vi tycker om deras design med bla. enkla stora välvda luckor. Men som sagt smaken är som baken. Design, funktion, utrymme, anslutningar och pris avgör väl... http://www.jotul.no/forhandlere/frame_retailers_se.htm http://www.camina.se/index.php?action=insatser
3 svar · 22,9k läst
knatte
knatte: [citat] Antar att behovet är inomhustemperatur inte utomhustemperatur. Värmebehovet för huset varierar kraftigt vid en och samma utomhus temp. Mycket tveksamt om det finns någon verkninggradsskillnad (för vanliga pannor) mellan låg och hög framledningstemp om dessa är dragna i uppvärmda rum Så att byta radiator lär väl att kasta pengarna i sjön
7 svar · 793 läst
P
Pebbe: Pellets i all ära men att hålla på med en sån hantering i en tvättstuga ser jag som hopplöst. Flytta tvättstugan är att rekommendera. Bra panna plus brännare går på ca 40-50 tusen plus installation. Jag skulle räkna med en skorstensrenovering i samma veva. ligger på ca 1200 - 1500 per m skorsten. Det låter inte särskilt mycket men jag skulle nog inte vilja ha pannrummet vägg i
4 svar · 929 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.