Aj...åkte på tandvärk.Aningen får jag käka smärtstillande resten av livet,eller så får jag laga tanden,undrar förresten om priset på smärtstillande kommer att stiga mycket.Samma frågeställning vad man ska göra åt den dyra värmekostnaden.Antingen skaffa bergvärme och betala elräkningar av oviss summa resten av livet.Eller lösa problemet med en gång genom isolering (och litet tillskott ibland). ::)

Hushållsel + uppvärmning 18 000:-/år
Bensin + diesel 42 000:-/år
Ränta + amortering 130 000:-/år
Framtida fastighetsskatt 18 000:-/år
Övriga bilkostnader 60 000:-/år
Matkostnader 50 000:-/år

Av ovanstående vill jag påvisa att värmedialogen som ibland vållar stora diskussioner inte är en så betydande kostnad. Åtminstånde inte för mig :-/
IVT490, 1½-plan, contura 460.

byte av värmesystem 1 gång på 30 år kostar 100 000:-
& gör oftast så att dina fasta uppvärmningskostnader sjunker.

byta av bil 1 gång var 4:e år & kostar 200 000:-
& den kostar x antal tusen i underhåll, drift, skatter, basiktning + 25- 50 000:- i värdeminskning /år

byta bil är inget svårt beslut, men byta til ett värmesystem som gör at man spar pengar, det vet jag inte om jag har råd med, det tar för långtid att tjäna in.
Men är det inte bra att det faktiskt går att tjäna in investeringen !!!

Förra kåken satte vi in en Panasonic luft/luft med "senaste" inverter tekniken och det kostade 40 000:- inkl montering. Detta var för 4-5 år sen och i inverterns linda. Vi valde detta ekonomiska vansinne istället för en Toshiba för halva priset med tanke på att det skulle hålla, lång garanti (10 år), och att värmefaktorn var bättre. När vi sen sålde huset -03 skulle man ju vilja att denna kvalitetsinvestering skulle återspegla sig i försäljningspriset.
Mja, du köpte då samma grejor fast lite bättre för halva priset och huspriset påverkades noll då det endast var skick och läge som gällde. (kul att där satt en pump men det kunde lika gärna varit en Toshiba för en oinvigd husköpare)
Summa sumarum, det är inte lätt att förutsäga vad som väntar en nästa år, och att räkna på en återbetalningstid på 10 år eller mer är kontra en fundering på att binda lånen en piss i M.... :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.