Värme allmänt
Jonne71: Vi är 2 hushåll som har lyckats få Sydkraft att gå med på en sk lägenhetskoppling, där vi själva ansvarar för rör och anläggning. På så sätt kan vi spara ca 33000:- per hushåll, kontra att vi måste köpa en extra vattenmätare och rör för avlopp och vatten mellan huskropparna. Problem uppstår ju om någon inte betalar sin del av den som är skriven på kontraktets räkning samt
Joel: Bananen: Sorry jag glömde att svara. Radonundersökningen kostade 6000:- om man var med i villaägarnas riksförbund.. (20% i rabatt) Det var en grundlig undersökning. Har inte fått papprena ännu. Han gav väldigt många bra tips. Vent-kanalsystem i plast låter ju fint. Men som vanligt så handlar allt i slutändan om priset. Kan inte tänka mig att det är billigare än vanliga spiro. De
Johan75: Funderar mycket på hur jag skall ersätta min något föråldrade oljepanna och jag måste säga att det bär emot att installera en vp, det går ju inte att komma ifrån att den drar el på ett annat sätt än oljepannan gör. Är mer inne på pellets! Hörde en person som uttryckte sin åsikt angående eluppvärmning för några år sedan. Han ansåg att det var lika energieffektivt att värma
Krusboda: Vad ska man med utegivare till? Krånglar inte det bara till det hela? Det är ju ändå temperaturen inomhus som är intressant. Eller?
joakim66: husen ligger på värmdö utanför stockholm. tyvärr är det en stor bergknalle mellan husen och stigen är det enda vettiga stället att gräva på - om man vill slippa spränga. till en början planerar vi bara att använda det som fritidshus, dvs. sommaren och helger under vår, höst och vinter. Kan dock bli aktuellt med året-runt boende senare. Men det handlar alltså om väldigt
Calle_L: 1. Någon som kan beskriva vad som menas när man säger att man i grunden lägger in avloppsrör. Är det ett rör som skall gå från varje ställe där man kan ta ut vatten? 2. Vad menar man med att man drar kall och varmvatten i grunden också.
sttegema: Hade tänkt använda mig av samma radiatorsling till samtliga "värmeleverantörer" så jag tycker inte det borde påverka skiktningen. Problemet är väl att det är både hög och lågtemererade system i samma slinga ex golvvärme och radiator i samma slinga men med ett dubbelrörssystem borde väl det funka, eller? När det gäller varmvatten hade jag först tänkt använda mig av ett externt
Bigfoot: Jag skulle gissa på max ett par procent om det är är ett normaltjockt isolerlager i ett hyfsat nytt hus. (Av den värme som normalt läcker upp till vinden alltså, inte av hela husets transmissionsförluster.) Få inte för dig att börja täta bara för det gör mer skada än nytta.
Bigfoot: Rörmaterialen från olika decennier du räknar upp låter mera som tappvattenledningar. Värmerör var fram tills nyligen så gott som alltid av stålrör. (Nu blir det mer och mer plast o dyl. men det är fortfarande inget fel på stålrör.) Det som påverkar livslängden mest är om systemet behövt fyllas på ofta. Syret i vattnet försvinner efter ett tag och sen rostar det inget mer, men
nypan: Måste skjuta in en till frågeställning ! :P Har någon testat att koppla in solfångare till en flvp 8)
dof: Ja grejen är den att jag kan få tag på värmetålig armerad slang för en billig peng. Tänkte mest på att det skulle vara bekvämare att dra slang än att skarva rör. Blir ca 5 skarvar om jag använder stålrör.
BJohan: Eftersom temperaturen i avluften är så låg kan det givetvis skapas mer kondens om kanalen är dåligt kondensisolerad. Men även vid andra frånluftare ska kanalen kondensisoleras så kravet är egentligen inte högre. Jag har även sett en installation med endast mineralull runt kanalen utan att det blivit problem med kondensfukt. Själv har jag varit ytterst noggrann med kondensisoleringen.
Rena: Är det någon som användt sig av ovanstående firma? Erfarenheter?
Pappabagge: Om man inte vill ha för stora bitar så blir det många kapningar. Jag kapade min 110mm stam på 5 ställen då var vi ändå tvungna att vara två för att flytta vissa bitar. Tigersågen åt bara en massa dyra blad..... Vinkelslip och fuktig filt som tar "sprutet" fungerade fint, ingen kapning tog mer än 5 minuter. Jag kapade nästan allt och bröt av det lilla sista. Men man bör som sagt
sunemangs: Hej, Vi ska förmodligen göra ett rejält taklyft på huset och skapa en riktigt stor och go övervåning med mycket fönster mot söder. Var dock inbjuden till grannen i somras som också har en rejäl övervåning och dom hade det rejält varmt på sommaren. Alla fönster släppte in värme samt att taket antar jag bidrog. Vad kan man göra för att minska denna effekt av sne
piloten: Hej, Skall renovera grovköket och vill gärna renovera bakom och under varmvattenberedaren också. Hur brukar man lösa detta ? Skulle ju gärna vilja kunna hålla på ett par dagar och bibehålla varmvattentillgången - åtminstone resten av familjen.
tiwood: Hej, Plast dvs byggfolie på det befintliga golvet som ångspärr och sedan ett lager golvavjämning typ abs 317 borde fungera. Du kommer förlöra några centimeter på höjden i rummet. Klinkers måste du lägga på en stum yta... alltså inte spån. Kolla www.wirsbo.se. Det är ganska svårt att jobba med flytspackel. Ta inte för stora ytor på en gång. Dela gärna upp rummet. Jag har samma
Hubbe: hej! Har funderat hit och dit hur jag ska göra med installation av golvvärmen i vår tvättstuga som vi planerar att göra om till badrum. Rummet ligger i källaren och betongplattan är oisolerad. Jag ha förstått att det inte är någon bra idé att lägga golvvärme direkt på oisolerad platta. Förslagen jag fått går ut på att hugga upp plattan, gräva ut och gjuta nytt golv med rejäl
sveno: Gillar man att elda och kan få tag på billig ved så går det inte att få billigare uppvärmning. Särskilt om elpriserna stiger. SKEDEN, var du inte inne på att skaffa en riktig vedpanna? En kamin är ju en nödlösning. Det är mycket bekvämare att elda tonvis med ved i en vedpanna än i en kamin. Om ved ska vara den primära värmekällan så tycker jag inte att man ska elda i en kamin om
SkaneErik: jag är nöjd med min NIBE VVB. Har du inget badkar kan du gott klara dig med 100L eller så!
TN-Funkis: Kolla med Jula / Rusta eller välsorterade byggvaruhus. Du kan få en takfläkt för runt 5-700:-. En bra fläkt är de som har 3 hastigheter och som också kan reversera, vilket ger dig fler möjligheter att få trevligt inomhusklimat beroende på årstiden. Lutande tak fixar du enkelt med en vanlig ögla och borrhål i stången så hänger fläktens blad rätt, däremot rekommenderas en
Yondalar: rek på bra pannor ser du i tex strängen här ovanför, värd att tugga sig igenom
callebergh: [citat] Verkar billit om det inte är 1meters... Själv har jag i snitt betalat 260:- kubiken för kapad, kluven och fraktad 30cm lövblandved. Det har i snitt gått åt 19 sånna kvadratmeter varje år sen vi flyttade in för 6 år sedan. Huset är ett 1&1/2 plans Nordiskt trähus på 152 kvm byggt 82 med 3 glasfönster och passiv värmeväxlare i den forcerade ventilationen. Sotningen går
Zulan: Ok, nu är problemet löst. Jag hade en ventil precis vid kärlet, och den kunde jag tömma systemet med.
sandhall: Någon som har installerat pelletspannan Thermia Bionet? Erfarenheter? Pris? http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/bionet_id416.pdf