Värme allmänt
CarMan: du får högre vatten tempratur med en djupare borra & med högre vatten temp får du högre verkningsgrad på värmepumpen.
wer41: Jag startade en tråd under grund o markarbeten, men eftersom det gäller golvvärme i betongplatta är det här kanske rätt ställe. En del av er har redan bilat i platta och kanske kan ge mej ngt tips http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1110106604
hajof70: Har funderat i de banorna själv men det blir knepigt av två själ: - framför allt för att vissa kommer ut för lågt i väggen (jag vill ju få upp rören närmare taket) - böjen ligger väldigt nära väggen och det blir svårt att göra plats för en koppling på ett vettigt sätt Men som sagt, det är ett alternativ
poppgubben: Hej. Jag har en burk med Caparol Supertäck 7 hemma. Kan jag måla med den i pannrummet. Vad skall jag annars använda ? Tacksam för synpunkter.
MathiasS: det finns fyra fem aktuella trådar om detta på forumet just nu. Men svaret är väl: gräv ut, isolera, gjut en ny kaka med rör i, så klarar du dig från bekymmer.
COMBUSTER: Norska pelletsar äro bruna pga mer värme vid tillv. Volymen är mindre per kg. Står 4.7 kWh/kg på mina påsar (Vestmarka pellets) Eldar i en Nibe combi (Brännaren i vedluckan) Mbio rekomenderar andra inställningar för denna pellets Se MBIO hemsida. Varmt och gott i kåken varje dag. ;D Vad kan man mer begära?
FrittDrag: [citat] Håller inte med helt. Jämförelsen med en bil på fullgas är inte helt rätt. En enhastighets värmepump går med nominelt varvtal, inte riktigt samma sak som att den går "med gasen i botten". Så så länge man inte har för många start/stopp tillfälle (beror oftast på överdimensionerad kompressor) är slitaget inte större i den. Sedan finns det en fördel med
MathiasS: [citat] Kan 20mm slang vara smidig? Jag har brottats både med fulpex och finpex och så länge dimensionen är 20-22mm så är det ett helvitta oavsett om det är pexb eller pexx..... huwa.
abel48: Tackar för hjälpen. Har köpt en "riktig" kulventil nu. MVH Anders
Thomas122: Tack det låter som det är bra element men dyra. Såg att byggmax säljer element till halva kostnaden undra hur dom är??????
Ken: Min skorsten (till en Tulikivi) kostade 10 000, den installerade snickaren tillsammans med killen som satte ihop kaminen. Tog ca 3-4 timmar för dom, kostade väl ca 2500 i installation.
oinvigd: Vi erbjuder grannarna vatten via utkastet från garaget. De blir säkert nöjda och bjuder på en och annan läcker måltid som tack. Tack för era synpunkter. Jag tror som sagt vad inte att de kommer att krångla men tanken på vem som kan flytta in efter dem gör mig tveksam till att koppla ihop dem på huvudborrhålet.
FrittDrag: Finns en del friskluftsventiler för montage "bakom" radiator med filter i. Om jag inte minns fel finns det till och med någon variant med kolfilter + F7 filter (för allergiker). Kostar lite mer, men kan vara värt det när man bor i ett hårt trafikerat område.
spocks_beard: Oljan är ju inte så mkt. billigare idag. Sen har vi köpt en luft-luft pump som sparar lite pengar. Så pannan gör inte så mkt. nytta numer förutom att den värmer elementen när det är riktigt kallt, och vv. En vacker dag så brister vv-beredaren, har hört flera som råkat ut för detta. Det får bli att såga hål i väggen i badrummet och placera vv-beredaran där, under trappan. Och
Yondalar: och sen fuktproblemen som nämnts ..det är nog bara att bita i det sura äpplet, men då blir det bra, fuktspärr och drän av det som är nergrävt i backen kommer man aldrig undan :'(
fremag: Om du inte isolerar finns en risk för fuktvandring från golvet in i väggar. Se sidan 5 nedanstående skrift: http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf
mgb62: Det är 44 gr. ut i systemet. Ytan på golvet blir aldrig så varm. Den håller sig runt 20 - 25 gr.
Manhattan: OK, tyvärr så har vi inte fått i gång datoruppkopplingen hemma så jag får återkomma på måndag med lite värden, tack. M.
borge: Spontant - trä och golvvärme verkar inte vara bra. Vi har torrt inne i husen i Sverige. Jag har en spricka i mitt pergogolv - en torrspricka utan golvvärme. Min rekommendation för golvärme som jag har i en del av huset är att göra som i stora delar av övriga europa. Använd klinkers!!!
FrittDrag: Är det bara frånluft utan värmeåtervinning räcker det med 5cm isolering, komfortmatta eller vanlig byggmatta med ståltråd runt. Har du värmeåtervinning av någon sort (FTX eller FVP) tror jag kravet är 12cm isolering, men inte fel att fläska på med närmare 20cm. Ett enkelt sätt att isolera är att lägga rören på isoleringen (befintlig vindsisolering då) och rulla byggmatta över.
Teskedsgumman: Har någon erfarenhet av Ecotec Tyr som är en pelletskamin som man även kan elda med ved i. Vi är sugna på att köpa en pelletskamin för att få ner värmekostnaderna, men en vedkamin har ju högre mys-faktor. Ecotec tyr verkar ju vara den enda pelletskamin som det även går att elda med ved i...
CarMan: [citat] värmen tas från jorden ja. vextlivet påverkas iallafall inte. gissar på att dettageror på växterna tar sin värme fråb solen & vatten från marken o inte tvärtom
Per-Erik: konsumentverket.se har ett program "online" som kanske kan hjälpa dig... :-/ stämmer väll inte till 100% men det ger nog en bra fingervisning.. !
4integration: Hej, Vill bara säga att jag har handlat av www.elbutik.se och jag rekommenderar dom. Beställde 3 st el-radiatorer som gjordes sönder av Posten. Sedan tog Posten lång tid på sig att sköta reklammationen. När det sedan var klart och Posten ej tog på sig skadan, vilket dom borde enligt min mening så löste www.elbutik.se detta innan de hade fått returen. Sven på www.elbutik.se hanterade
Susse: Intrimning av ventilationen gjordes innan jag byggde om mitt kök. Ska nog försöka få kontakt med den firman för deras utlåtande/besiktning.
mulle: TOP´s Huddinge..(sthlm) Kanon jobb, men vi hade förberett med hål i huset för slanggenomförningen. Dom fixade rubbet för oss, samt en lektion i värmepannans skötsel samt inställningar.