3 837 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
LB-hus och Fjärrvärme ?
Nej, ingen FVP alls och troligtvis endast en enkel F-vent.peddap skrev:
Vi hade fått betala ca 20' extra för en fjärrvärmemodul till IVT490:an.
Det var nog inte priset som först och främst avgjorde, jag tyckte det verkade som en onödigt komplicerad lösning.
Dessutom har vi ganska hög fast avgift på fjärrvärmen där jag bor, men en billig rörlig taxa.
Jag tror också man kan räkna med mindre bekymmer med en enkel fjärrvärmeväxlare än en FVP.
Jag tycker man oftast räknar för kortsiktigt när det gäller FVP. Ska man byta kompressor vart 10 år så blir det ju inte så himla billigt iallafall.
Jag tror vi kommer att ta in ett pris på ett FTX agg. också men jag misstänker att prislappen kommer att bli för hög!
Detta håller jag oxå på med... System air gav mig ett chock-pris på ca. 60ksek för endast material. Nu kollar jag med Temovex och ev. Heru så får vi se vad det kan bli. Det slutar kanske med ett simpelt F-system till fjv-vxl trots allt?!MG68 skrev:
Har du fjärrvärmeanslutning så räcker det med en fjv-växlare. "Problemet" är dock att du ej kan värmeväxla frånluften tillbaka till systemet. Då får du i såfall använda en modul för fjärrvärme till din fvp eller anlägga ett FTX-system eller köra frånluften ut i det fria 
Men visst går det att klara sig helt utan fvp då fjv-växlaren tar hand om både värme och tappvarmvatten.
Men visst går det att klara sig helt utan fvp då fjv-växlaren tar hand om både värme och tappvarmvatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden