6 543 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Självdrag vs. Fläktstyrd vedpanna
Hejsan.
Jag har tittat på några olika vedpannor. Dels med inbyggd fläkt och med självdrag.
En försäljare av värmebaronens vedoluxpannor hävdade att man kan sätta en rökgasfläkt på deras pannor och då få en fläktstyrdpanna, precis lika bra som de andra fläktstyrda på marknaden.
Jag undrar givetvis om detta kan stämma eller om det bara är försäljarsnack.
Jag har tittat på några olika vedpannor. Dels med inbyggd fläkt och med självdrag.
En försäljare av värmebaronens vedoluxpannor hävdade att man kan sätta en rökgasfläkt på deras pannor och då få en fläktstyrdpanna, precis lika bra som de andra fläktstyrda på marknaden.
Jag undrar givetvis om detta kan stämma eller om det bara är försäljarsnack.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter onekligen lite konstigt. Däremot går det givetvis att komplettera med fläkt och styrning via tex rökgastemp. Men om pannan fungerar mest optimalt med fläkt, varför sitter det ingen på pannan? Jag skulle kolla verkningsgrad med resp utan fläkt.
Jo du har rätt Andreas, det har kommit en fläktstyrd vedolux, men den finns inte ens med i årets katalog utan kom som ett extrablad.
Tyvärr så tycker jag att den är för liten som vedpanna.
Värmebaronens rökfläktar har termometrar, dels för pannans temperatur och för rökgastemperaturen.
Det jag funderar över är om det verkligen skiljer så mycket i designen från en panna med omvänd förbränning och inmonterad rökgasfläkt (sk fläktstyrd panna) eller en självdragspanna med omvänd förbränning och rökgasfläkten på rökröret.
Om man t ex tittar på perifal pannan (solo innova) så har inte designen på den pannan ändrats nämvärt oavsett teknik. Självdrag, tryckade fläkt och sugande fläkt.
Tyvärr så tycker jag att den är för liten som vedpanna.
Värmebaronens rökfläktar har termometrar, dels för pannans temperatur och för rökgastemperaturen.
Det jag funderar över är om det verkligen skiljer så mycket i designen från en panna med omvänd förbränning och inmonterad rökgasfläkt (sk fläktstyrd panna) eller en självdragspanna med omvänd förbränning och rökgasfläkten på rökröret.
Om man t ex tittar på perifal pannan (solo innova) så har inte designen på den pannan ändrats nämvärt oavsett teknik. Självdrag, tryckade fläkt och sugande fläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden