Värme allmänt
dedden: Ja det var knepigt... Iallafall, lycka till med både ventil och vedbod, hoppas Trebema har några heta tips eller lösningar.
wer41: Ja, jag har också för mej att så är fallet, men blev osäker när en besiktningsman anmärker på detta. Jag har själv aldrig provat att sammanfoga koppar o krom med en lödkoppling, dock använt kromade och mässing skruvkopplingar utan problem. Jag tycker att du ska be den här besiktningsmannen att motivera sig. Har han inget bra argument ska anmärkningen bort, den kan vändas mot er den
Emanon: Vi har en oljefylld som ALDRIG är till. Det behövs inte Skaffa en bra hängare istället, det är billigare
Johan Gunverth: Hur kul är det att höra någon spola när man sitter mitt i en bättre middag? Har precis installerat avloppsstam och matningar till denna, av fabrikat Poloplast. Passar "vanliga" HT-delar när man behöver göra en övergång. Rören och delarna är tillverkade i Österrike och är av sandwich-konstruktion. Vid provspolning i förra veckan blev jag impnerad av hur tyst det var vid tex.
chleide: Någon som vet ett ställe där man säljer filter till vvx:lare(Heru75) Billigt? Tacksam för svar.
ppalm: Ja som sagt snålheten skall inte bedra visheten. Markavloppsrör är billigare än inne rör pg.a innerören tål mera värma utan att deformera sig. när väl vattnet från den kokande potatisen nått ut i backen så har den svalnat av tillräkligt
Yondalar: Är det jobbigt för företaget att göra som som ulan sa då skulle jag noga överväga byte av leverantör ..men leverantören sitter förståss på tomten Ta reda på vilka grejer ni vill ha och anpassa huset till det. Som jag äskat för på sistone, börja med att ev lägga på mera isolering, sen ett FTX aggregat med vattenpåvärmare, sen en bra panna och bra ack som är kopplad på rätt
stenhus05: Finns det någon med bra erfarenheter av vvs-entreprenör? mvh/stenhus05
Fasting65: Kolla in produkterna på fmmattssons websida: http://www.fmmattsson.se/pdf/sort_katalog/Kap%2014%20KatalogenCD.pdf Rinkaby verkar ha fyra fästen: 2670, 2671, 2667, 2668 Alla fyra modeller kan du ju köra på - beroende på om du har 12 eller 15 mm rör samt om du vill ha rostfri look eller kromad.
HusKatten: Hej Skulle vilja ha tips på bra bergvärmeborrare i Sundsvall. Om någon känner till några sådana hör av er. Gärna även varningar för dåliga för jag ahr förstått att de är av blandad kvalité.
kai_robert: Med tanke på skorsten så ska den mynna 1 meter över nock vilket innebär att du får en väldigt hög skorsten om du placerar kaminen långt ifrån nocken (eller har jag missuppfattat dig?) / Kai
NordiCs: [citat] Kablarna går inte att flytta, då de kommer ut från pannan där, installerar har jag redan gjort själv. Hade självklart tänkt ta det med sotaren innan jag isolerar, men ville ha lite andra funderingar innan. Jag tror inte att själva isoleringen borde vara nått problem, men däremot frågan om vad som är bäst.
arnel: [citat] Ta 20 mm om det är möjligt. 12 mm skall läggas tätare (fler meter slang per m[sup]2[/sup]) och dessutom måste slingorna vara kortare. Det blir alltså betydligt fler slingor. 12 mm är avsedd för ROT där varje mm påbyggnad av golvtjocklek är kritisk. -- Arne
steffen: En får tacke för informationen ! Jag har fått uppgifter från Fann om att ett troligt pris på anläggningen skulle kunna vara 23 000 hos den tilltänkte entreprenören. Min grävare motsade inte honom, runt 20 000 trodde han. Sen är det upp till honom och min egen insats var slutsumman stannar
Fasting65: Inte riktigt svar på frågan, men vad sägs om detta? http://www.kth.se/forskning/artiklar/glastakpannor.html
MathiasS: Om du köper en "riktig" blandare som är både tryck och temp reglerad så tror jag du slipper dessa problem. Köp e FMM via Sigro eller Rinkaby så ska du se att det löser sig.
Engan23: Har för mig att det inte var för att värma rummet utan enbart att dels slippa fukten och dels att inte få kalla klinkersgolv. Skulle fungera för min del då jag har elementen kvar.
Ranchn: Här kan ni se mina fördelningsrör till stigar -och returledning till mitt vattenburna värmesystem. Den med kulventiler är stigerledningen och med dem kan jag stänga av valfri slinga. [bild]
Bigfoot: Tackar för svaret. Det var en rejäl lista så förhoppningsvis har du väl fått med allt viktigt.
TN-Funkis: Var beredd på att eternitkanalerna kan läcka då skarvarna inte är speciellt bra, silikon och rostfri skruv rekommenderas, rostfritt ett måste vid fuktig luft typ badrum, klipp sen spetsen på skruven så att framtida rensborste inte fastnar i skruven. Lycka till
Sly_fox: Hej Rouzbeh Jag är väldigt nyfiken om du fick någon klarhet i det här? Då vi har exakt samma problem så vore det bra att veta vart man ska börja leta.
TN-Funkis: Problemet uppkommer mest av 2 saker: 1. För tätt mellan rutorna, det ska finnas ett visst drag där, kolla om du har tätningslister helt runt om, lämna då några små luftspalter (öppningar) i listen nere och uppe, -detta problem kommer mest vid direkt solinstrålning genom rutan eller snabba väderomslag typ slagregn. 2: Det läcker in mellan ytterrutan och fönsterkittet nertill eller på
TN-Funkis: Luften tar alltid lättaste vägen - du får olika problem. Tilluft till pannan är bäst genom ventil i ytterväggen som bör vara 125x 125 galvad plåt om pannan inte ger mer än 30kw, annars får du gå upp en dimension till 150 x 150mm. Billiga ventilgaller finns på Clas Ohlson, se sid 131 art-nr:32-4161, kostar 20:- (glöm inte att du ska ha med nät).
PelleFork: Det känns ju lite overkill med dieselkragg när jag har allt annat ljust och varmt med kanske 400 watts hjälp till panna/cirkulation. Men är priset rätt så... Har någon erfarenhet av andra dubbelpannor? Jag kanske ska läsa hela "maratontråden" i alla fall, sorry om jag ställt dumma frågor men den är så lång...
TN-Funkis: Kolla med Citcop, dom rear ut gamla lager nu och hade vattenkonvektor med fläkt för runt 1.500:-+moms, har för mig att de passade till olika system. Enda nackdelen är att du måste ha en mellanhand (?) då Citcop enl uppgift endast säljer till ÅF, men kanske det är förhandlingsbart (kolla in www.citcop.se) Lycka till.
Draven: Nja jag har kollat in den , hittat en sida som hade snygga väggmonterade men nu e den borta ::) Men tack ändå.
Jarppan: Hej o hå. Är det någon som har haft "strul" med sin Thermotech anläggning för golvvärme? Vårat badrum var iskalllt en dag och jag upptäckte att värmeslingan var död ??? Sprang....... till luckan för att se efter. Ser till min förvåning att det droppar vatten från flera slingor. Ringer röris och det visar sig att 6 st (av 12)ventiler är trasiga, thermotech skickar genast 12 nya.
kai_robert: Har du en klämring i brunnen så använder du den. Har du en äldre brunn utan klämring så kan du inte ansluta en tätningsduk. Då får du hoppa över duken och bara använda gummimassa som du penslar en bit ner i brunnen. Detta är ingen godkänd lösning men eftersom du har en fastgjuten järnbrunn så har du inga rörelser i golvet så det är en metod som jag skulle använda. slipa