2 292 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dragbergränsare, rökgastemp & rökrörsisolering
Dragbergränsare på oljepanna. Späder den ut rökgasen så den svalnar?
Måste man isåfall öka tempen på nåt vis? Jag har 140 grader ut ur pannan och 66 grader uppe i pipan. Enligt manualen till min panna ska tempen öka med 15 grader per utdragen turbulator. När jag drog ur 4 st ökade den med totalt 10 grader... Hur ökar man då tempen om det skulle behövas?
Vad använder man för att isolera rökröret? För tillfället är rökröret + pannluckorna enda aktiva värmekällan i källaren. Ska man kanske strunta i isolering?
Måste man isåfall öka tempen på nåt vis? Jag har 140 grader ut ur pannan och 66 grader uppe i pipan. Enligt manualen till min panna ska tempen öka med 15 grader per utdragen turbulator. När jag drog ur 4 st ökade den med totalt 10 grader... Hur ökar man då tempen om det skulle behövas?
Vad använder man för att isolera rökröret? För tillfället är rökröret + pannluckorna enda aktiva värmekällan i källaren. Ska man kanske strunta i isolering?
späder så tempen sjunker, ja
på vilket avstånd från toppen är det 66 C?
strunta i isol
lite konstigt med turbulatorerna, dock gäller manualen vid ny/plåtrena ytor men ändå skillnaden för stor (alltför länge sen jag höll på med oljebrännare)
har du kollat att brännaren är rätt inställd (om du nu måste göra något alls?)
på vilket avstånd från toppen är det 66 C?
strunta i isol
lite konstigt med turbulatorerna, dock gäller manualen vid ny/plåtrena ytor men ändå skillnaden för stor (alltför länge sen jag höll på med oljebrännare)
har du kollat att brännaren är rätt inställd (om du nu måste göra något alls?)
Ca 50 cm ner i pipan.Yondalar skrev:
Dessutom tar det flera minuter innan det är full värme i röken. Men som sagt, det är väl i toppen det är viktigast. Skorstenen är inte specielt hög. Ca 5,5 meter över rökrörets anslutning.
Nä. Bara genom min egen okulära kontroll av lågan och röktempen. Ska ha hit nån som kan detdär bättre, och har rätt instrument osv...
Så även om man råkar ha lite för sval röktemp, så "torkar" den upp mellan eldningarna?ppalm skrev:
Klicka här för att svara