Finns det någon här som byggt med LB-hus och dragit in fjärrvärme ?
Och i så fall hur har ni löst ventilationen ?

Jag fick reda på att jag skulle få en mekanisk ventilation
av något slag...hmm...undrar vad det innebär ? Skall få reda på mer nästa vecka.....

Jag bygger inte med LB-hus men får samma lösning. Det blir helt enkelt en mekanisk frånluftsventilation som låter den härligt varma inomhusluften gå ut och elda för kråkorna... :(

En lösning kan vara att installera ett FTX-system med återvinning av frånluft, för att förvärma tilluften. Jag tror dock att jag nöjer mig med F-ventilationen.

Jga förmodar att det är någon form av fläkt på utgående då eller ? Ingående med kanske ? HUr gjorde du med köksfläkten ?

Köksfläkten går separat. Inkommande luft kommer i vanliga Fresh 80-ventiler som sitter i ytterväggarna. Frånluften ordnas med en kanalfläkt.

peddap skrev:
Finns det någon här som byggt med LB-hus och dragit in fjärrvärme ?
Och i så fall hur har ni löst ventilationen ?

Jag fick reda på att jag skulle få en mekanisk ventilation
av något slag...hmm...undrar vad det innebär ? Skall få reda på mer nästa vecka.....

Vi håller också på att diskutera ett LB-hus med fjärrvärme. Deras första förslag var att att komplettera den vanliga pumpen (IVT490) med en fjärrvärmemodul (IVT630). Det skulle kosta ca 17' extra.
Jag tycker det verkar vara en dyr och tillkrånglad lösning. Dessutom har vi i vår kommun ganska hög grundavgift på fjärrvärmen (ca 5200kr/år) så det känns inte riktigt vettigt ekonomisk.
Värmepumpar i all ära, men det tråkiga är att de går sönder alldeles för fort (10-14år) och då blir det dyrt!
Vi är mera inne på en vanlig fjärrvärmeväxlare (= kompakt och enkel!). Frågan är då hur man skall lösa vent., F el. FTX system (se annan tråd)?
Kanske ska man satsa på fjärrvärmeväxlare och ett enkelt F vent. system (i sann Sven Yrvind anda).
Det är ENKELT och BEKYMMERSFRITT och dessutom BILLIGT att laga!

peddap skrev:
Jaa, det lutar väl åt den enkla billiga lösningen...dessutom får man ju mer plats utan FVP:n.

Dock erbjöd dom bara 15000 i avdrag...futtigt...

Här är våra priser på fjärrvärme i Borås....

[länk]
Oj, låter rätt dyrt!
I min kommun kostar det fast 430kr/mån och 33öre/kWh. Dock verkar man få pröjsa anläggningen själv här + anslutning ca 20'

peddap skrev:
Jaa, det lutar väl åt den enkla billiga lösningen...dessutom får man ju mer plats utan FVP:n.

Dock erbjöd dom bara 15000 i avdrag...futtigt...

Här är våra priser på fjärrvärme i Borås....

[länk]
Ja, det avdraget låter väldigt lågt tycker jag. Min husleverantör drog av 27ksek för samma FVP?! Kan vara värt att kolla upp lite närmare!

MG68 skrev:

Vi håller också på att diskutera ett LB-hus med fjärrvärme. Deras första förslag var att att komplettera den vanliga pumpen (IVT490) med en fjärrvärmemodul (IVT630). Det skulle kosta ca 17' extra.
Jag tycker det verkar vara en dyr och tillkrånglad lösning. Dessutom har vi i vår kommun ganska hög grundavgift på fjärrvärmen (ca 5200kr/år) så det känns inte riktigt vettigt ekonomisk.
Värmepumpar i all ära, men det tråkiga är att de går sönder alldeles för fort (10-14år) och då blir det dyrt!
Vi är mera inne på en vanlig fjärrvärmeväxlare (= kompakt och enkel!). Frågan är då hur man skall lösa vent., F el. FTX system (se annan tråd)?
Kanske ska man satsa på fjärrvärmeväxlare och ett enkelt F vent. system (i sann Sven Yrvind anda).
Det är ENKELT och BEKYMMERSFRITT och dessutom BILLIGT att laga!
Det är ungefär så långt jag har kommit med angående lösning på ventilation. Nu senast var jag inne och snurrade lite på om jag skulla ta en variant av en värmeväxlare som tar energin ur frånluften och blåser in den enbart i garaget (temp. tilluft).

Förresten, vilken kommun har sådana priser på fjärrvärme?! Inga andra tillkommande kostnader eller?? :o :o :o

ulan skrev:
Ja, det avdraget låter väldigt lågt tycker jag. Min husleverantör drog av 27ksek för samma FVP?! Kan vara värt att kolla upp lite närmare!
Vad kostar en IVT490 i "butik"?

ca 30-35000....

Har precis fått lite mer info om mitt avdragspris.

Priset var egentligen runt 30000:- , men eftersom dom monterar ett mekaniskt frånluftsystem istället pga av min fjärrvärme så blev det bara 15000:- tillbaka...då faller det i lite annan dager...hehe

Vi får betala 3000kr extra för att få en fjärrvärmeväxlare + villavent frånluftagg istället för en IVT490. Verkar inte vara en jättebra"deal" för oss!

hmm..nee det verkar ju inte vara ett speciellt bra pris ?
Men ni kommer alltså ha bara växlaren ... inte någon FVP i kombination med växlaren ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.