MathiasS
MathiasS: I ett trähus så är det garanetat mycket ovanligt att skortstenen är bärande - trä och skorsten rör sig olika så det måste funka dåligt. Här är tråden från badrummet (fortsättning följer på fredag!). http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1110277976 I början tyckte jag huset såg lite naket ut utan skorstenen, men sedan kommer det ju lite
5 svar · 4,3k läst
C
Chao-Li: Pris? Jag har ett vattenfilter mot järn. Det övriga vet jag inte :-[. Det jag har kostade 27 000 inkl. backspolningsautomatik och installation. Backspolningsautomatiken är inte nödvändig, det kan man göra manuellt och använda vattnet till annat istället. Heller klarar inte alla avlopp (de flesta returer kopplas dit) det tryck och mängd som blir vid spolning. Då é de ännu bättre med
1 svar · 1,2k läst
0
0840: Jo jag har gjort tvärt om. Pannvattnet i Nibe'n är ca 80 L och i detta står en varmvattentank om ca 160 L. Det vi gjort är att utöka pannvattnet med ack-tankens 500 L. En cirkpump driver runt vattnet så FLVP'n får jobba ordentligt. Eftersom vårt uttag är "pikar" vid bad etc så ger vi på detta sätt FLVP möjlighet att ersätta vv uttaget under en längre tid. Tidigare var det bara att
2 svar · 2,1k läst
E
El_-micke: hej det finns skarringskopplingar till järnrör
1 svar · 2,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Säkert bra det också. Samma princip som för Polopast; sandwichgjutning. Poloplast och då speciellt de vita brandsäkra är mycket vanliga inom industrin. De vanliga mörkblåa finns som sagt lite här och var. Man får tjata lite bara. ;)
8 svar · 2,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Se här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1118668914
1 svar · 4,5k läst
D
David: Tack MattiasS, Wirsbo lovade att ordna det åt oss. mvh David
2 svar · 1,6k läst
A
Arne61: Javisst, det finns utbytesdelar till alla gamla ventiler. Prata med din VVS leverantör eller se på hemsidor på tillverkare först. Finns både svenska och utländska (googla). Att byta med fyllt system går bra om man har okänslig parkett och bra balja/trasa... Är du på det första gången kan det vara bra att inte bli stressad av bubbligt vatten som vill ut. Trycket är inte stort om du
12 svar · 17,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi hade i vårt tidigare kök en köksblandare md utdragbar handdusch från FM Mattsson. Tyckte den var toppen. SJälva duschhandtaget gick sönder efter 15 år och en ny fick införskaffas. Bra att det finns reservdelar. Vet inte om det var ren otur att den gick sönder, men 15 år tycker jag ändå är bra livslängd.
1 svar · 1,9k läst
S
Steff: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1120564266;start=0]El[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,3k läst
K
kurt: Lite mera information om hur slagrutor fungerar (eller inte). http://www.f.kth.se/~f97-jje/humbug/slagruta.html
4 svar · 1,2k läst
T
Tilt: [citat] Hmm, ja det är nog lika bra att jag tar tjuren vid hornen och drar imkanalen rakt upp så att matoset blåser ut över taket. Som tur är så är det en snickare som skall göra jobbet! Tack för er input...
5 svar · 8,5k läst
MathiasS
MathiasS: Så länge slangarna du använder har dimensioner som passar i fördelarna och dess kopplingar är det ju inget problem - och det vore konstigt om det inte skulle gå att koppla ihop det hela. Ett problem jag ser med att blanda är att när du fått allt på plats vill du ha hjälp med en grundjustering av alla ventiler på fördelarna (flödet). Om du har en tillverkare i huset så skickar du in
1 svar · 2,4k läst
C
CarMan: [quote author=Yondalar link=board=VVS;num=1119077477;start=0#8 date=07/04/05 kl 09:50:06]givetvis går det inte att säga att de bluffar, ty någonstans i det finstilta så står det hur man mätt. brukar stå *) gäller vid ..... däremot så mäter man gärna vid temperaturnivåer som ger gynsamma värmefaktorer att vi i praktiken ofta hamnar en bra bit från dessa fina värden beror på flera
10 svar · 3,9k läst
T
Tompa01: Provat att ta isär och rengöra? Kanske byta packningssats och fjäder beroende på modell. Tompa
1 svar · 5,0k läst
MathiasS
MathiasS: Japp, fel del av forumet för röris-frågorna men lite kort då: Jag rankade dom två i min egen upphandling. Jan Rydh är trevlig och försökte inte kränga på saker i onödan. Priset var ckså "rätt". En kollega använde sig av Holmbergs för hela installationen och det fungerade bra. Man hade lite problem med isoleringen av en lång köldbärarslang men det fixades utan knot från
1 svar · 1,6k läst
Z
zaxter: ;D Vad skönt att höra. Känner mig mycket lugnare nu. Tack för svaren!
5 svar · 3,4k läst
B
buildman: Tack för svaren! Det verkar som det blivit sagt här lite väl krångligt för att man ska satsa alltför mycket tid åt det där. ojniemin
10 svar · 5,0k läst
mattiasp
mattiasp: Stödhylsor passar både i hårda rör och hårda rör. För ex 12 mm ytterdiameter har både prisolrör och hårda kopparrör 10 mm innerdiameter. Med tanke på att de är i det närmaste gratis jämfört med den totala materialkostnaden, rekommenderar jag att de alltid används.
3 svar · 3,8k läst
T
Tompa01: Har tänkt cirkulera varmvattnet där pumpen suger från två stammar. En från duschen och en från badrummet. Dessa kopplas sedan ihop till ett rör några meter innan pumpen. Framledningen sker via 15mm rör. Frågan är om det räcker med 12mm för returen från tappställena till cirkulationspumpen? Tompa
0 svar · 3,9k läst
B
brasse: Keddy!! Inte så hemskt dyr, skapligt snygg men framförallt rejäl och bra.
1 svar · 4,4k läst
T
Thor: Gjorde en stenkista mitt i garaget för golvbrunnen och den har både tagit imot tinvatten från bilar och skotrar mm, den ligger på ca 1,5m djup som jag vävde in tvättat singel "tror jag" med en geotextilduk har även tvättat bilen och dyl där funkar kanon. Men det e något sikillnad på garaget och stuga givetvis..
8 svar · 5,0k läst
B
BAS: Det är bara att ringa vilken borrare som helst, de kör inom storstockholm och det blir inte billigare för dig för att borraren råkar stå tomten brevid.
1 svar · 2,7k läst
T
Tompa01: Skall mjuklöda mitt tappvatten. Att det skall vara 3% silvertenn (97/3) har jag förstått, men vet inte vad som gäller för flussmedlet. Enligt Lunas katalog så rekommenderas ett lödfett med deras artikelnummer 3390-0101 till 97/3 tenn. Men jag vill gärna veta mer då det på tennet står att det är lämpligt för tappvatten, men det finns inget liknande info för flussmedlet. Bara att det
0 svar · 2,7k läst
hajof70
hajof70: http://www.vvsi.se/index.php3?use=publisher&id=1463&lang=1&sektion=5 och VVS-installatörernsas Teknikhandbok
11 svar · 5,2k läst
E
El_-micke: tjenare det är inge bra alternativ......gips leder värme för dåligt..........flytspackla hela ytan så får du jämnare värme på golvet micke
1 svar · 952 läst
F
FrittDrag: Vit eller vit ... det är frågan ??? ;) Har du sett andra Futurm kåper är det samma vit, är en rätt "ren vit" färg. Ungefär motsvarande den "vithet" du har på en spis, badkar etc.
7 svar · 4,8k läst
F
FrittDrag: Precis som Gutch@ skriver, kolla effekten. Många små portabla (och billiga) maskiner är bara på 1kW kyleffekt, märks knappt. Satsa på 2-2.5kW kyleffekt :) Finns bara en nackdel med att köra ut luften i skorstenen, det är fukten i luften. Den kondens som bildas i kylmaskinen (kalla sidan) brukar få avdunsta på kondensorbatteriet (varma sidan) och åka med luften ut. Borde inte vara
4 svar · 6,7k läst
tynnis
tynnis: Jag har själv bergvärme. (Nyinstallerat i våras) Men hade jag tillgång till fri ved och plats att bygga ett pannrum på så hade jag nog gjort det istället. Men jag skall inte förneka att jag är helnöjd med mitt system som jag har idag. Jag ligger bara på soffan och jäser ;)
20 svar · 6,1k läst
G
Gutcha: I vårat sommarhus har vi loft som ni beskriver och har ej varit i behov av extra värme. Har man bra isolering tror jag det räcker så? Vi har sovit på loftet en vecka då det var -20 c ute och på loftet var det varmt och skönt när väl huset hade blivit uppvärmt. På sommaren därimot kan det bli lite väl varmt i bland! Mvh.
1 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.