4 566 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Storlek på ackumulatortankar
Sida 1 av 2
Hej.
Jag sitter och funderar lite kring storleken på ackumulartankarna till mitt nya värmesystem.
Uppvärmd yta är ca hus: 190m2 samt garage 70m2
Systemet kommer att drivas med en vedpanna typ baxi solo innova eller något liknande. Jag kommer att förlägga hela systemet i garaget med en kulvert till huset. Nu till frågan... hur tycker Ni att jag skall fördela vattenvolymerna i de olika tankarna?
(Alt.1) Installera en 750L som huvudtank med varmvattenberedare i, samt ytterligare 2000L som slavtank eller
(alt.2) Installera en 750L som huvudtank med varmvattenberedare i, samt ytterligare två 1000L som slavtankar.
Skiktningen blir om jag har förstått det hela rätt bättre i alt.1
Finns det andra sätt att fördela volymerna på? Observara att jag inte har dimensionerat volymen vatten för systemet ännu!! Uppgifterna är bara påhittade.
Jag har inga som helst problem med plats när det gäller placering och storlek av tankar.
Tacksam för någon kommentar.
Jag sitter och funderar lite kring storleken på ackumulartankarna till mitt nya värmesystem.
Uppvärmd yta är ca hus: 190m2 samt garage 70m2
Systemet kommer att drivas med en vedpanna typ baxi solo innova eller något liknande. Jag kommer att förlägga hela systemet i garaget med en kulvert till huset. Nu till frågan... hur tycker Ni att jag skall fördela vattenvolymerna i de olika tankarna?
(Alt.1) Installera en 750L som huvudtank med varmvattenberedare i, samt ytterligare 2000L som slavtank eller
(alt.2) Installera en 750L som huvudtank med varmvattenberedare i, samt ytterligare två 1000L som slavtankar.
Skiktningen blir om jag har förstått det hela rätt bättre i alt.1
Finns det andra sätt att fördela volymerna på? Observara att jag inte har dimensionerat volymen vatten för systemet ännu!! Uppgifterna är bara påhittade.
Jag har inga som helst problem med plats när det gäller placering och storlek av tankar.
Tacksam för någon kommentar.
Alt 1 är det bästa.. Så få tankar som möjligt är att föredra.. Med tanke på bl.a isolationsförlusterna fler tankar mera yta som läcker värme.. Då du har gott om utrymme så är de bra o bekvämt med stor ackvolym..
Vad har du för max förbrukning på huset är det gammalt el nytt hus??
Ska du ha huvud tanken i huset??
Det är att föredra med tanke på kulvertförlusterna då vattnet bara går genom kulverten då tanken ska fyllas..
Sedan med tanke på skiktningen är det bättre med dubbla vv slingor..
Vad har du för max förbrukning på huset är det gammalt el nytt hus??
Ska du ha huvud tanken i huset??
Det är att föredra med tanke på kulvertförlusterna då vattnet bara går genom kulverten då tanken ska fyllas..
Sedan med tanke på skiktningen är det bättre med dubbla vv slingor..
Röstar oxå på alt 1 En stor tank i garget och en liten tank i boningshuset. Någon form av laddnings automatik
Typ http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/baxi_termomat2.pdf
Skönt att slippa kånka in massa ved i huset.
Se till att satsa på en bra och väl isolerad kulvert så du inte tappar mycket energi där
Typ http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/baxi_termomat2.pdf
Skönt att slippa kånka in massa ved i huset.
Se till att satsa på en bra och väl isolerad kulvert så du inte tappar mycket energi där
Håller med att 1 tank är effektivare ur skiktnings och förlustsynpunkt, att sen säga hur stor accen ska vara är lite lurigare
Det som måste vara intressant när man dimensionerar accen är kopplat till värme- och varmvattenförbrukningen
Hur många vedinlägg vill man göra / dygn vid den kallaste dagen?
Hur ser varmvattenförbrukningen ut, är det kö på morgonen när alla ska duscha?
Hur har du kommit fram till 2750 liter?
Det som måste vara intressant när man dimensionerar accen är kopplat till värme- och varmvattenförbrukningen
Hur många vedinlägg vill man göra / dygn vid den kallaste dagen?
Hur ser varmvattenförbrukningen ut, är det kö på morgonen när alla ska duscha?
Hur har du kommit fram till 2750 liter?
A&O är skiktningen och låga temperaturer i botten på acken(arna) och helst ladda till högsta möjliga temp.
därför är det viktigt hur allt kopplas
i länken Robert nämnde nämns en del
och sen är det kanske värt att fundera om man skall ha en (750) ack i huset el ej
utan ack i huset så vill det till att man har vvc
och har man plastkulvert istf Cu/stål så reduceras kapaciteten på acken i huset med 2-3 ggr
sen beror mycket på vad man kan göra själv och om man ev har bra "rabatter" på utrustningen
och som äldre läsare sett så är jag vän av självcirkulation för den funkar "utan" kringutrustning
därför är det viktigt hur allt kopplas
i länken Robert nämnde nämns en del
och sen är det kanske värt att fundera om man skall ha en (750) ack i huset el ej
utan ack i huset så vill det till att man har vvc
och har man plastkulvert istf Cu/stål så reduceras kapaciteten på acken i huset med 2-3 ggr
sen beror mycket på vad man kan göra själv och om man ev har bra "rabatter" på utrustningen
och som äldre läsare sett så är jag vän av självcirkulation för den funkar "utan" kringutrustning
jag har tänkt att ha en stor tank i garaget tillsammans med pannan (minst 2m3, har köpt en 4,5 m3) samt 2-rörskulvert med kulvertstyrning in till huset med en 750 l tekniktank med laddslinga+ 2 varmvattenslingor+ plattvärmeväxlare för solpanel. sen en el vvb i serie med vvslingorna
Låter bra enligt mig.pellefant skrev:
Borde bli ett mycket bekvämt system.
Vad menar du med "tekniktank med laddslinga" vad är det för laddslinga?
Glöm ej bort rör för vv till pannrummet/garaget (om du ska ha vv där?).
Denna typ av laddlösning är ny för mig.
Jag förstår problemet med expkärlet.
Du vill alltså ha ett öppet kärl till panna och acc i pannrummet.
Men detta expkärl kan inte betjäna husets översta radiatorer/golvvärme.
Jag funderar.
Jag undrar om det inte blir segt att ladda din tekniktank på detta viset. Växlingen i tekniktanken kanske har stora förluster. Du kanske måste ladda länge med höga temperaturer i kulverten. Stora förluster under lång laddtid. Du måste ju ha så höga temperaturer i tekniktanksvattnet för att kunna bereda vv bra.
Jag tror att det blir dålig skiktning i din panntank (bara därför att laddslingan i din tekniktank kommer lämna höga returtemperaturer). Hur ska man koppla? Tex. vilken nivå i pannaccen ska man lägga returen från laddsingan?
Jag funderar på om det inte vore bättre att ha samma vatten i båda tankarna och låta ditt expkärl i pannrunnet betjäna allt accvatten. Räcker expkärlets höjd till tekniktanken?
Då behöver du bara ta hänsyn till kulertförlusterna under laddningen av teknikaccen.
Laddningen av teknikaccen kommer att gå snabbare och effektivare.
Det blir lättare att koppla och skiktningen kommer att bli bättre i panntanken.
Jag skulle föreslå att du har en skild slinga (med eget litet expkärl) i tekniktanken till radiatorerna på övervåningen.
Obs. detta är mina funderingar som lekman i ämnet.
Jag förstår problemet med expkärlet.
Du vill alltså ha ett öppet kärl till panna och acc i pannrummet.
Men detta expkärl kan inte betjäna husets översta radiatorer/golvvärme.
Jag funderar.
Jag undrar om det inte blir segt att ladda din tekniktank på detta viset. Växlingen i tekniktanken kanske har stora förluster. Du kanske måste ladda länge med höga temperaturer i kulverten. Stora förluster under lång laddtid. Du måste ju ha så höga temperaturer i tekniktanksvattnet för att kunna bereda vv bra.
Jag tror att det blir dålig skiktning i din panntank (bara därför att laddslingan i din tekniktank kommer lämna höga returtemperaturer). Hur ska man koppla? Tex. vilken nivå i pannaccen ska man lägga returen från laddsingan?
Jag funderar på om det inte vore bättre att ha samma vatten i båda tankarna och låta ditt expkärl i pannrunnet betjäna allt accvatten. Räcker expkärlets höjd till tekniktanken?
Då behöver du bara ta hänsyn till kulertförlusterna under laddningen av teknikaccen.
Laddningen av teknikaccen kommer att gå snabbare och effektivare.
Det blir lättare att koppla och skiktningen kommer att bli bättre i panntanken.
Jag skulle föreslå att du har en skild slinga (med eget litet expkärl) i tekniktanken till radiatorerna på övervåningen.
Obs. detta är mina funderingar som lekman i ämnet.
4,5 + 750 teknik i huset (A + B), det blir bra
och om man bortser från kulvert och isoleringsförluster i ackarna
och skall försöka fortsätta med några kommentarer, så
att få och bibehålla bra skiktning är knepet och det kan, fel utfört, lätt bli så att lagringskapaciteten bara blir 1/3-del av vad den kan vara
jag skulle välja en kulvert och en laddutrustning som kan överföra (helst >
95 C vatten istf tex 70 C
säg du kan skapa 40 C i botten av B, då fås
[(95-40)-(70-40)] / (70-40) => 83% högre kapacitet på B
och man slipper blanda ner tempen innan den lämnar A
temperatur skall man vara rädd om leder lätt till kapitalförstöring
en el VVB i serie, som föreslaget, förlänger intervallen mellan eldning och vid solfångare så kan du kräma ut flera kWh ur solfångarna (spec vår o höst och slippa elda)
frågan är om det inte är overkill vid "gratis" ved
ett exp till botten av B funkar förutsatt att du kommer upp över radiatorena
(gör gärna med glyserinlås och bruten hävert (T inuti))
det varmaste vattnet skall man vara rädd om
därför är det viktigt hur och var man fyller på och tar ut ur ackarna
i A så gäller retur botten ut högst uppe
i B så är det inte så entydigt och beror av flera orsaker
(tänk om det fanns nåt billigt bra SFR (skiktfördelningsrör, se solentek.se där finns mycket nyttigt)
eftersom du nämner plattvvx för sol
(hade själv kanske valt 2 solslingor i B för att slippa en krets m pump, exp etc) Förresten passar solpanelen bäst på huset?
nu kan man diskutera hur un/ut till B från solvvx skall placeras (och det beror igen på flera orsaker om det skall bli bra eller optimalt)
men vattensidan på plattvvx bör ha 2 tillopp till B
för att (förenklat) kunna köra på olika temperaturer i panelerna. ett in högt (om på toppen B beror igen på ...), hög temp (ca 70+) sommartid, lägre in och lägre temp vår/höst och då spetsning på toppen B med 95C från A alternativ med ELP om det ej finns elVVB i serie
har du sen så stor solfångare (och skall man ha det vid vedpanna? annars är jag benägen att säga "alltid" ja) att du vill köra över från B till A så kräver det lite extra arrangemang
och mig veterligen, (kolla någon, tack) så finns det ingen bra/färdig utrustning för detta (ladda åt båda håll och vid varierande temp/ansl.punkt) men eg är det inte svårt el spec prylkrävande (kan också "datoriseras" med en 1 kkr PLC)
och då kanske det finns skäl (optimering kWh) att kunna återpumpa in överflödet från B i A på en lägre nivå, säg 1/3 från topp A
skulle det vara så att man optimerar utifrån sol, så ligger det nära till hands (om man ändå gör något mer raffiinerat laddsystem) att överdimensionera panelytan (istf bara sommarvv) och ev se till att kunna kyla med panelerna nattetid bästa sommardagar (för att slippa specialbrine och partiell kokning)
du bör trimma dina radiatorer så att du får lägsta möjliga fram o framför allt returtemp
sen sätter du en biv shunt för radkretsen
ansl på ackarna (är låsta förståss), efterstäva låg hastighet/grova ansl
ELP placeras rel högt i B
hur mycket isolera A o B beror eg på hur väl du kan tillgodogöra dig, behöver, förslusterna. Hellre fm än för litet, för litet påverkar skiktningen negativt
vid hög höjd på B är det lättare att få in allt och så att skiktningen funkar/bibehålls
snåla ej på slinglängder (jag tror att långtidserfgarenheterna av dess fantastiska cu-flänsar ännu ej är bekräftade) kan ej bli skadligt för lång
och om man bortser från kulvert och isoleringsförluster i ackarna
och skall försöka fortsätta med några kommentarer, så
att få och bibehålla bra skiktning är knepet och det kan, fel utfört, lätt bli så att lagringskapaciteten bara blir 1/3-del av vad den kan vara
jag skulle välja en kulvert och en laddutrustning som kan överföra (helst >
säg du kan skapa 40 C i botten av B, då fås
[(95-40)-(70-40)] / (70-40) => 83% högre kapacitet på B
och man slipper blanda ner tempen innan den lämnar A
temperatur skall man vara rädd om leder lätt till kapitalförstöring
en el VVB i serie, som föreslaget, förlänger intervallen mellan eldning och vid solfångare så kan du kräma ut flera kWh ur solfångarna (spec vår o höst och slippa elda)
frågan är om det inte är overkill vid "gratis" ved
ett exp till botten av B funkar förutsatt att du kommer upp över radiatorena
(gör gärna med glyserinlås och bruten hävert (T inuti))
det varmaste vattnet skall man vara rädd om
därför är det viktigt hur och var man fyller på och tar ut ur ackarna
i A så gäller retur botten ut högst uppe
i B så är det inte så entydigt och beror av flera orsaker
(tänk om det fanns nåt billigt bra SFR (skiktfördelningsrör, se solentek.se där finns mycket nyttigt)
eftersom du nämner plattvvx för sol
(hade själv kanske valt 2 solslingor i B för att slippa en krets m pump, exp etc) Förresten passar solpanelen bäst på huset?
nu kan man diskutera hur un/ut till B från solvvx skall placeras (och det beror igen på flera orsaker om det skall bli bra eller optimalt)
men vattensidan på plattvvx bör ha 2 tillopp till B
för att (förenklat) kunna köra på olika temperaturer i panelerna. ett in högt (om på toppen B beror igen på ...), hög temp (ca 70+) sommartid, lägre in och lägre temp vår/höst och då spetsning på toppen B med 95C från A alternativ med ELP om det ej finns elVVB i serie
har du sen så stor solfångare (och skall man ha det vid vedpanna? annars är jag benägen att säga "alltid" ja) att du vill köra över från B till A så kräver det lite extra arrangemang
och mig veterligen, (kolla någon, tack) så finns det ingen bra/färdig utrustning för detta (ladda åt båda håll och vid varierande temp/ansl.punkt) men eg är det inte svårt el spec prylkrävande (kan också "datoriseras" med en 1 kkr PLC)
och då kanske det finns skäl (optimering kWh) att kunna återpumpa in överflödet från B i A på en lägre nivå, säg 1/3 från topp A
skulle det vara så att man optimerar utifrån sol, så ligger det nära till hands (om man ändå gör något mer raffiinerat laddsystem) att överdimensionera panelytan (istf bara sommarvv) och ev se till att kunna kyla med panelerna nattetid bästa sommardagar (för att slippa specialbrine och partiell kokning)
du bör trimma dina radiatorer så att du får lägsta möjliga fram o framför allt returtemp
sen sätter du en biv shunt för radkretsen
ansl på ackarna (är låsta förståss), efterstäva låg hastighet/grova ansl
ELP placeras rel högt i B
hur mycket isolera A o B beror eg på hur väl du kan tillgodogöra dig, behöver, förslusterna. Hellre fm än för litet, för litet påverkar skiktningen negativt
vid hög höjd på B är det lättare att få in allt och så att skiktningen funkar/bibehålls
snåla ej på slinglängder (jag tror att långtidserfgarenheterna av dess fantastiska cu-flänsar ännu ej är bekräftade) kan ej bli skadligt för lång
En kompis har som du tänkt.. 2,5 m3 tank i garaget med 15 meter kulvert till husets 500 l tank.. Huset är 2 vånings med källare men han kör utan laddslinga.. Slutet sytem o ett mega tryckkärl i garaget..pellefant skrev:
Har läst om att kulvertslinga att det är/blir som RK skrev svårt med bra skiktning o trögladdad tank med höga kulvert förluster som följd genom att man får pumpa länge innan tekniktanken är laddad...
Varför ska du ha en elberedare i serie med slingorna??
Sätt elpatron i tekniktanken..
Om du senare vill ha solfångare så koppla dom till kulvertslingan..