2 725 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Brunn som stått orörd
Hej på er,
Min första tråd här, vet inte om jag är rätt eller fel forums del.. isåfall får ni gärna flytta på tråden...
Har vart o kikat på ett intressant fritidshusobjekt där det inte finns något vatten indraget. Dock sa de att brunnen är fullt bruklig, men har vart orörd i flera år.
Vad gör man åt en brunn där vattnet stått länge? Vet dock inte hur djup brunnen är men den har cementringar och befinner sig ca 15m från en kanal som förbinder två sjöar, dvs vattnet rör på sig kontinuerligt i kanalen.
Skall man rensa ur brunnen och pumpa ur all vatten och låta den åter fylla upp sig. Räcker det?
Tackar på förhand!
Min första tråd här, vet inte om jag är rätt eller fel forums del.. isåfall får ni gärna flytta på tråden...
Har vart o kikat på ett intressant fritidshusobjekt där det inte finns något vatten indraget. Dock sa de att brunnen är fullt bruklig, men har vart orörd i flera år.
Vad gör man åt en brunn där vattnet stått länge? Vet dock inte hur djup brunnen är men den har cementringar och befinner sig ca 15m från en kanal som förbinder två sjöar, dvs vattnet rör på sig kontinuerligt i kanalen.
Skall man rensa ur brunnen och pumpa ur all vatten och låta den åter fylla upp sig. Räcker det?
Tackar på förhand!
Pumpa ur brunnen och kontrollera om väggarna är smutsiga. Är de det så skura dem och pumpa ur det vattnet också. Låt sedan brunna återfylla sig (kolla ur snabbt det går).
Kolla sedan vattnet. Vill du vara helt säker så kan du skicka in det för en vatten analys.
Kolla sedan vattnet. Vill du vara helt säker så kan du skicka in det för en vatten analys.
Man passar väl oftast på och byter gruset i bottnen när man ändå är igång!
gadu^ skrev:
Det räcker med en skurborste (tänk på att allt som du stoppar ner i brunnen måste vara rent)
Att byta ut sanden i botte är inte så dumt det heller, beroende på vattnets beskaffenhet så kan det vara lönt att fylla på med snäckskal (om det är surt vatten).
Om beläggningen inte lossar från väggarna så lossar den inte i vattnet helller.
Hur ser vattnet ut idag? Är det helt klart eller grumligt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden