I min lilla hall på 1,5 kvm finns två radiatorrör pluggade - det har tidigare funnits en radiator där. Nu ska jag gjuta om golvet och lägga sten/klinkers. Vill gärna använda det vattenburna systemet och samtidigt gjuta in golvvärmerör. Kan man slippa golvvärmeshuntgrejen då? Frågan har säkert varit upp förrut. Jag tänkte mig att bara använda en strypning/termostat för att begränsa temperaturen. Går det? Vad behöver jag i så fall för prylar?

Tyvärr måste du ha shunt. Golvvärme bör väl ha runt 35 grader och du kanske har upp mot 80° om du har ett gammalt system.

En strypning gör bara att du minakr flödet och inte sänker temperaturen..

ett eventuellt sätt

koppla in dig i serie på radreturen

I vårt hus har förra ägaren lagt en kopparslinga under klinkergolvet i hallen. Golvslingans retur är kopplad till en radiator i hallen. Nu shuntar vi ut max 50 grader, och rören verkar ligga lågt så det fungerar utan att fötterna bränns, men det kanske är onödigt varmt i taket i källaren :D.

Som Yondalar skriver, koppla in dig på returen så kanske det fungerar i ett högtempsystem.

T
Såg en annons i Vi i Villa i våras på något golvrörsystem som kopplades direkt utan shunt, någon som vet något om detta ?

Angående rör i golv efter radiatorreturen, har sett andra inlägg som varierat från plaströr-prisolrör till mjuka kopparrör, vilken metod är den mest tillitbara-hållbara/minst problemfyllda vid ingjutning ?

OK - tack för tipsen, även om det kanske inte var det svar jag önskade mig!

Det där med att koppla in sig i serie på radiatorreturen: betyder det att man kopplar på golvvärmeröret på befintlig radiatorretur och sedan leder tillbaka golvvärmeröret till samma radiatorretur, dvs själva returledningen tar en "omväg via golvet"?
Om det är så - kan man/bör man ha en strypning eller termostat kopplat på returen? Mina värmerör är gamla grova järnrör, i o f med en modern cirkpump på anläggningen. Finns det ingen risk ändå att man "pajar" hela eller delar av returfunktionen när man på en returledning gör ett avstick och går ner till golvvärmerörsdimension (17 eller 20 mm pex hade jag tänkt mig))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.