Värme allmänt
Annie: Så det är bara att borra hål då ??? Behöver man ta hänsyn till timmerstockarna i väggen?
JOS81: Nu är det åtgärdat! En flaska "MR Muscle - Avloppsrens" En geleaktig smörja i en rosa flaska hälldes ner i golvbrunnen och fick ligga där och dra. På med 1 liter kokande vatten. Sen fungerade det som nytt igen! [citat] Du hade så rätt så....
CarMan: Om vi säger att du har 24 000kWh i uppvärmning, varmvatten & hushållsel så hamnar du på 10-12 000kWh efter bergvärmeinstalation med en frånluftsvärmepump gissar jag att du hamnar på 14-16 000kWh & en luft/vaten värmepump kanska skulle landa på 13-15 000kWh Desas är gissningar & vad man hamnar på beror till stor del på ditt radiatorsystem & viss del ditt hus
FrittDrag: När det gäller bran är det inte brandkåren man tänker på, utan brandspridningen. Har du rost på spirorören har du antingen för lite isolering (rost inuti rören) eller så måste den göras diff.tät (kalla rör, rost på utsida, oftast avluft från FVP). Läst precis en artikel i EnergiochMiljö (kan tyvärr ännu ej länka till den), om just det här med täthet i kanaler. Vid
lassepelle: selv er jeg elektriker så noen kr sparer jeg der. Synd man ikke ble rørlegger hehe.
daniellindholm: Ja just. Fint! 45kvm är det ungefär (knappt) det rör sig om för min del. Har inte fått upp pumpen att testa den (måste väl iofs vänta till vintern för att prova den ;)
thobjo: [citat] Jag köper ditt resonemang om bättre luftväxling, men upplever du inte att det drar kallt på vintern? Förresten, där ni bor, hur kallt är det som kallast på vintern? [citat] Har du placerat något frånluftsdon nära braskaminen, eller sitter alla där de "ska"?
CarMan: [citat] efter en vinter har man en bra koll på anläggningen.
Magnus_Redin: [quote author=Haagbard link=board=VVS;num=1119247453;start=0#17 date=06/22/05 kl 18:20:29] Att PCB-oljan hälls i biltanken förekommer fortfarande, jag har påtalat detta för både Teknikens Värld, Aftonbladet och Svenska naturskyddsföreningen utan att väcka något intresse :-/ Att diskutera hur farliga sotpartiklar från dieselbilar är känns rätt löjligt i relation till detta....
Macce: [citat] Hej MathiasS, Jag har kliat mig i huvudet runt detta. Då du liksom jag har värmepump kan det bli en förlustaffär att ha värmeåtervinning via värmeväxlare. Tilluften till växlaren förvärms för att förhindra frysning av kondensvatten i växlaren. I vilken omfattning det sker har jag inte riktigt koll på. Det kommer då bli att man flyttar en del uppvärmning från värmepumpen
wetter: Hej, Jag skar aldrig någon skåra i pappen. Istället klippte jag bitar av takpapp som jag strök takpappsklister på och överlappade på överkant av ventilen. Sedan spikade jag tätt längs kanten på pappbiten. Kan maila dig en bild ifall du vill. /erikW
greebfighter: bland det viktigaste när man håller på med avfuktning är att stänga för all ventilation för att inte få in mer fuktig luft utan att avfuktaren kan koncentrera sig på det som finns i byggnaden
CarMan: [citat] den ska ligga så ytligt som möjligt men måste ligga djupare än kärlen. brukar vara mellan 90 cm & 120 cm beroende på var ilandet du bor. man får inte lägga slangen närmare än 2m från huset & det måste vara minst 1m mellan slingorna. andvänd en vattenslang om du ska mäta hur många meter du får plats med på tomten. man får inte snåla på slang längden, det är ju
mini_cooper_s: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1119356752;start=0]Hantverkare[/link] av MathiasS.
gluecifer: Fick tag i 10 m hos en schysst rörkille, snabbt och bra pris.
roke: [citat] Röret är till för att man ska kunna, på ett enkelt sätt, avläsa och se var vattennivån i kärlet befinner sig. Vattennivån är samma i röret som i kärlet. Manometern är till för att kunna avläsa lufttrycket i kärlet. Trycket är samma som du får ut i vattenkranarna om kranarna befinner sig på samma höjd som manometern. Trycket och vattennivån varierar i takt med
gaia: [citat] ;D och hur lång är vinter i ditt land? Den ligger myyycket vackert... faktiskt som en dröm! gaia
Fasting65: Har du sett Grundfos Comfort? http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Webopslag/D6F1838E252C0869412568EB00329918 Pumpen finns i olika versioner. Den kan köpas med dygnet-runt-drift, tidstyrning eller temperaturstyrning. Du måste således ha ett retur-rör från den mest avlägsna punkten i huset. Varmvattnet kommer cirkulera likt radiatorvattnet. På så vis har du varmvatten i princip omedelbart
Magnus_Nordmark: Det finns det säkert, men det är inte livsviktigt så man kan kapa till rören från handfatet. Fråga din bygghandlare om detta eftersom det inte verkar vara någon här som vet.
BrokenArrow: Det satt en dragregulator på min vedpanna när vi köpte huset. Verkar vara nån elektromagnet. Den här modellen har två termostater och styrs av pannvattentemperaturen. När man tänder brasan hakar man upp dragluckan i öppet läge. När pannvattentemperaturen nått upp till den första temperaturen (70gr hos oss) så drar regulatorn luckan från haken och håller den öppen. När
Beatrix: [citat] Ok, som jag trodde då [citat] Näpp. Vi har vattenburen elvärme som uppvärmning. FTX-systemet installerades enbart för att sänka radonhalten i huset. Det kommer framöver göras nån riktig värmeåtervinningsinsats men för tillfället är det i projektstadie medan vi jobbar med duschrum och fönsterbyte. [citat] Du förstod den precis. Jag trodde den var jättetydligt men det var
Kruger: Area på Er infiltration bestäms av hur bra marken är för rening. Man tar jordprov och skickar på analys som visar vilket material det är och storlek på partiklarna. Sedan kan nog komunen hjälpa er att räkna ut erfoderlig area! Fast det är klart... Om man har upplyft bädd med markbäddssand och makadam så kanske man inte bryr sig om underliggande material?... Kommunen kan hur som helst
Per-Erik: fuktproblem tror jag inte.. borde snarare torka ur plattan.. Vilket bara är bra.. du får en torrare och varmare källare.. Ofta när det gäller golvvärme så han man sen sensor i golvet som känner av temperaturen.. Alternativet är att du han sen sensor på väggen som känner av temperaturen i luften vilket sabbas då du har en annan uppvärmning änn den i golvet.. = golvet skulle
dalmgren: Gött, tack för alla svar! Väldigt bra forum med trevligt folk! ;D
ime95mos: Har gjort så i ett av utrymmena där numera en CTC Luft/Vatten panna står. Tänker putsa väggarna i de andra utrymmena för att slippa "ta" av golvytan.
roli: [citat] Hoppas att det är en bra tejp som du använde. Finns risk att tejpen torkar eller att häftämnet/klistret släpper från sälja tejpen och med så håller inte din isolering ihop.
CarMan: en frånluftsvärmepump gör ungefär samma besparing som ett ventelationssystem med återvinning (FTX) så ineffektiva är dom! sök på forumet så hittar du info om fjärrvärme, det är bara på ett fåtal ställen som det är riktigt billigt, oftast landar man på 60-80 öre/kw, när man räknat in alla avgiftar !!! har du tomt så du får plats med ytjordvärme? räkna på det !