Värme allmänt
Busan: Tack ppalm. Du har räddat mig! :-* Inte var det några stora mängder korn som hade fastnat men tydligen tillräckligt för att hindra trycket. Dessutom satt det en packning med väldigt litet hål i silen på blandaren till nya tvättstället. Nu sitter där en packning med ett större hål och vattnet sprutar ut precis som det ska. ;D
Arne61: Jag frågade BN lokalt den här frågan för ca tio år sedan och fick till svar att det yttryck som huset själv, betongtegeltak samt full snölast vid ett hundraårsväder redan kan klara är väsentligt större än det man kan åstadkomma med 3-5 kbm (alltså 3-5 ton) ny last. Det ligger väl inom marginalerna. Om din platta ligger direkt på en grusbädd så fördelas en ganska koncentrerad
ClasseClas: Tenicos kamin är inte så dum för det är en av få kaminer där elden brinner från glaset istf rakt på glaset som är alltför vanligt. Jag köpte ritningen för ett planerat stugprojekt men kommer att knacka ner stocken och köra en lågviktslösning med fristående plåtkamin o plåtskorsten istället.
2an: [citat] Det beror på hur stort utrymme du har i pannrumet?? Klart bekvämast är om du bygger ett bulkförråd som ska rymma 6 m3.. Då kommer dom bara o blåser in pellets funkar som då du fyller olja.. ;D Men du kan ju börja med ett veckoförråd o pelletsbrännare o de kostar ca 15-25000:- beroende på vilken brännare du väljer.. Ett bulkförråd om du bygger ett själv av golvspånskivor
KentJ: Har ett system med indirekt elvärme idag. En elpatron i en elpanna. Skulle det gå att bygga ett system mha en accumulatortank, en Luft-Vattenvärmepump och en elpatron för den kallaste vintern och någon form av övervakningspanel. Det aggregat jag drömmer om är det som Citcop kränger för knappt 30k exkl moms. http://www.citcop.se/pdf/SE/pd/argo/mci_8_11_15.pdf?knapp1=+++Produktblad++++
cat_stevens: Läste i någon tråd att Virsbo tar lång tid på sig vid projekteringen av golvvärme. Hur funkar det egentligen? Kan man inte bara gå in på deras hemsida och gå igenom deras projekterings-wizard och beställa det som man får som resultat. Är det mer avancerat än så?
Lewen: Har en Metrotherm, "Modul" varmvattenberedare som är 5 år gammal. Nu kommer det små droppar genom frigoliten underifrån. Är det läckage från nån packning eller är behållaren sprucken? Mvh
sveno: [citat] I princip alla moderna vedpannor har vedmagasin i den storleken. Det är inget unikt för Mollepannan.
Chao-Li: Efter att ha läst detta fantastiska svar, kan jag bara säga, för egen del, att jag kopierar detta svar och tar det med mig nästa gång jag åker till Grekland. 8) ;D 8)
Tobbis: Hmmm, alla verkar ju väldigt negativa till att köpa pga hussvampen. Angreppet verkar dock vara begränsat till formvirket som går längs det som är gjutet under marken. Det näsrmate organiska matrialet är träramen runt innerdörren och denna har sedan kontakt med en balk som hör till taket (dvs golvet på huset). Träramen var dock ej angripen och balken ovanför ser och känns väldigt
Ranchn: [citat] Det får bli så. Var själv inne på den tanken, men för att vara riktig säker använder man detta forum....
jcfolke: På dina två första frågor har jag inga bra svar, men på den tredje borde väl detta hjälpa: http://www.rinkabyror.se/rn.pop.asp?l5Gs37Uii13fn389358om3iO@rnPOsg55798864993584363 Otrevligt lång länk, om det inte funkar kan du ju alltid klicka på länken 'storleksguiden' hos Rinkaby. Ur den kan man utläsa att dagens benämning R25 motsvarar det man förr kallade 1" och att det mycket
lassemajja: Vad är dyrast (endast materialkostnad)? Vi behöver en skorsten med 2 kanaler, 1 till pannan samt en till braskaminen. Total längd 8 m.
roli: [citat] Är du händig så kan du göra det själv. Inga direkta svårigheter, viktigt att kopplingar verkligen blir täta. Att tänka på är att när expansionskärlet blir vattenfyllt så väger det mycket mer än när det är tomt (1 liter vatten = 1 kg i extra vikt) Annars är det en rörmokare som du skall anlita. Storleken kan du bestämma efter att du läst under expansionskärl på
Arne61: Målet måste vara att det inte ska finnas en chans till sprickbildning när jag dansar runt och väger 145 kg. Där kommer branschrådets motiv till att föreskriva att trä - gles eller spont inte får användas. Bara minst ett material som ger minst 22 mm spånplattas styvhet. (Länken finns i den här katalogen ovan). Jag har sett hur spånplatta ser ut med lite vatten. Alltså använder jag
skane67: När min panna går över i sommardrift verkar det som om cirkulationspumpen för kölbäraren stannar, när kompressorn sen behöver gå startar inte pumpen, detta utlöser då naturligtvis ett larm. Fick tipset av min installatör att höja värdet för sommardrift till 30 grader och detta har tillfälligt löst problemet. De sista dagarna har tempen dock varit högre än 30 grader och
CarMan: Jag hitta en liknande fråga i forumet &där säger man att presskopplingar får sitta dolt.t det stod också att man inte fick ha stödhylsa & att man bara fick pressa på hårda & halvhårda kopparrör. jag hade tänkt att pressa på ett 28mm plus presol som sitter i huset & skarva över till vanlig presol i 22mm, men detta är väll mjuka koppar rör, få jag altså inte göra
FrittDrag: Med tanke på det låga luftflöde som du har i varje rum med minimunflöde enligt normerna så blir det "ingen" kyleffekt av det. Tänk ett sovrum ungefär 12l/s tilluft ger ungefär 150W kyleffekt (beror lite på temperaturer). Alltså inte mycket att prata om. Skall man ha kyla via ventilationen måste man höja luftflödena rätt rejält. Alternativ kan vara att titta på vattenburna
Chao-Li: [citat] Då blir det böter. [citat] Då blir du straffad. [citat] Då blir det böter. [citat] Då KAN det bli...jobbigt framöver. ;D
Ken: Fick ett larm på min IVT 490, GT3:3 temp är hög, 59 grader, jag har pumpen på ekonomidrift och husvärmen frånkopplad. Vad kan detta bero på?, går ej att ta bort larmet heller, testade att återgå till fabriksvärden, men det hjälpte inte. Dessutom är framledningstempen 29 grader, fast värmen är avstängd... den brukar ligga under detta när värmen är på. Rumsgivarna stänger ju av
GTX100: Om du pratar om komfortvärme på en mindre yta kan det kanske vara tänkbart men att lägga golvvärme rätt på plattan men att ha det som huvudvärme är nog ingen bra idé! Om det endast är betong i plattan kommer majoriteten av värmen från slingorna att gå ner i marken i stället för upp till golvytan. Det kan också bli lite märkliga fenomen med fuktvandring på våren när värmen
2an: [citat] Som för mej.. ;D Oxå en bequem 15 D med ackstyrning tror faktiskt de är nr 1 som va såld ut till kund.. ;) Så det är inga problem att ha så att brännaren startar om man inte eldar..
brasse: Har svårt att tänka att man kan lösa upp fettet på teglet, skulle tro att det går lättare att skrapa bort det på nåt sätt. Koppla den styvaste krejs du någonsin kan hitta till spel med wire och veva dig trött :) dvs många gånger, så borde det bli ganska rent. Kanske, ska man väl tillägga..................
skogo: S1L är en luftare. Strecken betyder beroende var de står om ett rör går upp eller ner. T.ex. S1-110 att ett rör går upp, det gör även: S1 110. Svårt att illustrera då de strecken jag visar är tjocka, smala streck är det alltid under S1. Tvärtom ser det ut om röret går neråt. STår det två rader med 110 (eller tex. 75) betyder det att röret går igenom två bjälklag. Står det
ClasseClas: Jag har en Siemensfläkt som går att ställa in på 5 minuters gångtid per timme. Den är säkerligen billigare än Gaggenaus dito. http://www.siemens-hushall.com/kataloger/pdf/LC75955_SE_SV.pdf
Roger_B: Hur mycket plats finns i väggen? Skulle det gå med en kallbockfixtur 32mm (skall klara 34/29 skyddsrör) (RSK 241 8469). Denna kräver dock 150mm bockradie. Sedan en vanlig täckbricka för 22mm som vägggenomgång. http://www.rinkabyror.se/prodimg/small/6242.jpg. Har också funderat i dessa banor, se http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1112518033
fnurp: Kanske blir det senare då när den nuvarande är på upphällningen, är ju inte gjort av pengar och den har ju inte så många år på nacken!