Värme allmänt
roke: Jag vågar mig inte på att dimensionera ditt expansionskärl ;) Men du verkar ju inte ha så stora temperaturvariationer att ta hänsyn till. Om ditt nuvarande system med ditt befintliga expkärl fungerar bra så behöver du bara koppla in ett kärl som tar hand om din extravolym som du adderar till ditt system. Om trycket i ditt nuvarande system hålls stabilt kanske du till och med klarar dig
Lewen: Tack portgallery... Det finns då lösningar på allt :) Hoppas den inte är för dyr bara. Mvh /L
JonasHolm: Låter bra Är det något speciellt system/märke man ska satsa på? Har tittat lite på Wirsbo... /Jonas
Immobil: Testa att sätta tryckslagsdämparen på inkommande ledning. I många fall hjälper det i hela systemet. Anledningen till att det rekommenderas att montera en vid varje förbrukare är nog snarare ett sätt att få sälja fler. :-/ ;D Oljud från varmvattenberedaren brukar oftast komma från backventilen. Rengör den och se om det hjälper. ;)
Fasting65: Vad jag förstår så måste man ha minst 50 mm till brännbart med NVI-skorstenen... citat från deras sida: [citat] Jag HAR ett schakt, där det finns ett gäng reglar av trä. Alltså måste jag ha en pipa som tillåter ett väldigt, väldigt kort avstånd till brännbart, såsom Scheidel-skorstenen.
perf: Jag grävde själv ned 40 meter 25x20.4 till trädgårdslandet. Vet inte om det hade funkat lika bra med klenare dimension, men det blev i alla fall bra sprutt på vattnet. Man fyller en vattenkanna på 10 sekunder.
Coolman: När jag köpte detta huset för 1 år sen och skulle dra om avloppsledningar så visade det sig att just i köket där avloppsrör skulle finnas fanns en stor sten under. Då gjorde rörmokaren ett bra rördragning som gick ut genom väggen och ner i jorden och kopplade till dagvettanssyetemet pga den låg 1 meter från hålet på ytterväggen. Trekammarbrunn har vi som ligger 15 meter bort och
P@rtgallery: jag har nybbygt och där finns 18 mm koppar rör. Inga konstiga dimensoner du har, men 18mm är inte lika vanligt som 15 eller 22mm. fast 10mm används inte längre. Nu dram man alltid 12mm ända fram till förbrukarna.
CarMan: [citat] Allt som kräver ett panrum är ju ingen ide att tänka på. lika så markvärmepump är ju inget för dig. Så det är nog lika bra att montera in en ny frånluftsvärmepump & då helst en Comfortzone.
Arne61: Har fått detta svar med mail från "Tobbe": Kratsa ur lite fogbruk åt två håll en bit ner och klipp till en lagom plåt som passar i spalten. Böj den uppåt på mitten, pilla ner den och tryck så den rätar sig och spärrar sig fast. Fyll med bruk och släta till. Muraren gjorde så här 1998 och det har fungerat utmärkt.
Thor: Kör oxå vvb i serie med panan funkar kalas, alltid varmvatten.
sveno: [citat] Ja [citat] Ja, om du använder lödkopplingar och gör ren rören före så blir förbanden starka även med mjuklod. Om du ska löda rör mot rör så tror jag däremot inte att det blir starkt nog
Per-Erik: i stället för krok kan du ju använda en "kina" hatt. Fixar en plåtslagre i ett naffs.. :D Sen om det är snyggare eller ej.. eller om ungarna kommer i stoppa rönbärr, sand, kottar o annat skoj.. så är det inte mitt ansvar.. ;)
TN-Funkis: [citat] Nej - tyvärr. Bentones box höjer bara ph-värdet på utgående kondensvattnen från inoxrören så att det inte fräter sönder avloppsrören som kondensslangen är kopplad till.
Majgårdarna: Det går säkert bra att köra med pellets i din panna Om du inte får några svar här så kan du prova ställa frågan i det här forumet http://www.pellets.info/index.php
sveno: Det är definitivt ingen mening att ha en acktank om varmvattenkapaciteten är tillräcklig. En acktank skulle, som redan påpekats, öka värmeförlusterna. Du skulle alltså troligen förlora på att installera en acktank. Du kan göra en del andra saker för att minska förlusterna med eldriften: Ha tempen i pannan så låg som möjligt med bibehållen varmvattenkapacitet. Lägre temp gör att
Fasting65: Jag köpte en bok på byggtjänst idag. Det är Libers skolbok "Murning Öppna spisar" ISBN:91-47-01268-4. Här finner man en hel del som är värt att veta. Mått, stenval, brukval, stilar... mm. Boken verkar helt ok för mina krav.
lassemajja: Har kollat på j-son produkter och var nära att göra en beställning när jag snubblade över lite prylar på silvan som låg långt under dessa priser. De har pexrör 120 m för ca 900:- samt fördelare för 3 rum för ca 500 kr. Går dessa att använda? På j-son har de ju någon sorts elektroniskt styrda fördelare som kostar skjortan. Är dessa nödvändiga eller funkar det lika bra med
CarMan: Jag har inte testat nån produkt, men vet att rod orön hade nån test för nått årsedan när jag själv titta på dena typ av lösning. Så här funkar det ungefär http://www.lysmasken.se/Varme/pdf/Reglering_av_elradiatorert.pdf Jag valde att själv konvertera mitt hus & dett direkt då slapp man ju att betala dyr el redan från början.
charta77: [citat] Vad bra tack. Hittade lite mer information här. Det var länge sedan jag läste om det, men det var också någon risk vid bulktransporter och dammexplosion. Att det skulle vara tätt och ingen möjlighet till statiskt elektricitet. Just detta stog det inget om i länken men citerar det jag hittade. Men det står inget om just mängden utifall det finns någon gräns innan risken blir
Luuq: Hydropress= kärl med blåsa. Om pumpen går ofta är de troligaste felen,förutsatt att blåsan är intakt.att det är för lite luft i blåsan eller att kanalen in till tryckströmbrytaren är täppt. För att justera lufttrycket gör Du följande: Stäng av pumpen,öppna närmaste kallvattenkran.När vattnet har slutat rinna ,kopplar Du luftpumpen till blåsans ventil och pumpar lätt tills
zeb7890: Tack för svar, man bör alltså tala med kommunen som har sista ordet här som i så många andra sammanhang! /Zeb
CarMan: sätter du in för små element får du dålig COP, men det viste du ju redan. sätter man in för stora så stryper man bara flödet i dom tills man har rätt tempratur. så det är bättre att ta för stort än för litet hur många watt/ m2 har du dimensionerat golvvärmen för?
Johan Gunverth: [citat] Helt OK med 75mm. Godkänt, alltså.
FrittDrag: Satsa på minst 2kW kyleffekt och glöm inte att du skall ha ut en slang med varm luft (om det inte är i "split"utförande med utedel) Märke fabrikat är svårt att säga då det finns en hel drös ute på marknaden. Försök att få lyssna på den maskin du är intresserad av (man kan knappt sova med dom igång ändå men trevligare med en lite tystare maskin)
Buggebubben: Missa inte att Panasonic har kommit ut med en ny pump som ska vara något i hästväg. COP vid +7 på maffiga 5,22. Dessutom har den lite annat lull lull också. 22500:- inkl montering har jag fått pris på...tror det får bli en sådan. Ska bara flytta in i huset först. ;)
Wigert: Där satt den! Jag återkommer till forumet med kalkylexempel på denna och "normala" bergvp.