Har någon tips på inköpsställen för rörisolering?

På Sigro kostar isolering 55sek/2meter, Rinkaby är lika dyrt.

Jag hade först tänk att ha isolering även på synliga radiator/värmerör, men med dessa priser blir det bara på tappvatten. Har inte haft några problem med kondens på rören så det räcker nog att isolera varmt tappvatten.

Har sett att Silvan har kampanj på just rörisolering ibland, men är inte riktigt klar över prisnivån då?

T
Jula tar 21:- per meter för 22mm (= 42:-/2m).
Samma pris hos Clas O, färgen är mörkgrå
Om du sen vill ha vita börjar det segla iväg upp till 49:- meter, så även här tar man guldpriser på rör.

Och även inom rörisolering utlovas fantastiska resulat (och priser därefter.................)
http://www.isover.se/sw11135.asp

Citerar reklamen: En jämförelse visar att om avskrivningstiden är 20 år blir kostnaden för energiförlusten 180 kr högre per meter för den böjbara isoleringen än för xxxxxxxxxx rörskålar!

Ähum-om jag inte isolerar rören strålar värmen ut i huset
och då tar jag väl tillvara på värmen ändå, eller............

Tack för tipset.

Hmm, att spara stora pengar när man isolerar rören är nog svårt..... ::)

Två skäl till isolering:

1. På varmvatten för att om möjligt minska förlusterna.
2. På andra kalla rör för att minska ev problem med kondens.

T
Motfråga:

Vad fick du ge för din prisol ?
Sigro tar 1955:- för 22mm prisol 25m
Rinkaby tar 1925:- för samma dim/längd, finns det billigare någonstans ?

Om du sen lider av kallt vatten innan varmvattnet kommer kanske en recirkulationsledning skulle funka för dig ( en 3:e ledning som matar ner varmvattnet i acken igen med cirk-pump, då får du varmvatten direkt när du vrider på kran-mer ur komfortsynpunkt)

Kanske en 15x1m rulle med golvfoam (99:- Rusta) kan funka (isolerar rejält) man klipper ut en bit och lindar c:a 5-7 varv runt röret-drar med ståltråd, borde ge exakt samma effekt.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=757

Prisol?

Nädu. Här är det hårda kopparrör eller PEX som gäller..... :)

Däremot har jag konstaterat att Sigro är lite dyrare på många saker än Rinkaby, tex på hårda kopparrör. Dock är det en fördel att man enkelt kan beställa vad som helst som har ett RSK-nr via Sigro, det går inte via Rinkaby.

EDIT: Priset blir rätt när man beställer större mängd har det visat sig.....

Tror inte att jag kommer ha några problem med vv - dimensioneringen är gjord sådan att vattnet ska komma fram i tid.

Där så behövs får det bli lite jula-isolering eller kanske från Silvan när dom har kampanj.

Jag har köpt rörisolering (Climasnap) på K-Rauta (Liggunderlagstyp) som är rörformade med en form av "blixtlås" med snap on funktion som försluter isolering efter montering. Jag har för mig att priset är ca 20 kr/m. De är väldigt lätta att montera.

Se nedan för beskrivning
http://www.nmcdiy.com/UK/produkte/climasnap.asp

Tack för tipset - låter som rätt prisklass det också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.