Värme allmänt
brasse: Det kan mycket väl vara så men det finns en svensk standard (eller nåt liknande) som beskriver hur en provtryckning skall göras för att vara just en provtryckning och det känns lite märkligt att inte alla gör på samma sätt? Det är väl så med villor och flerbostadhus som du skriver men i flerfamiljhus är det en till aspekt, läckage av farliga gaser till andra lägenheter plus att
Hemmakatten: Tjälen är olika djup på olika ställen. På vägen där det är plogat kanske tjälen går ner 120cm, men samtidigt på ängen bredvid där ingen går kan tjälen vara endast 40cm.
CarMan: jag ville bara visa att jordvärme är billigt att instalera, folk verkar inte tro på mig när jag säjer det.
sveno: Ja, det går och du får, men du måste ha en grövre ångblåsningsledning (säkerhetsledning) ansluten till pannans högsta punkt. Om du inte har det så kan du få mycket höga tryck i pannan och hela systemet töms fort vid kokning. Det finns en hel del skrivet om det här, dels här på forumet, i Bioenergidialogen på Novators forum och kanske på pellets.info. Lästips: Ackumulatorteknik -
Fasting65: Finns det fläktar som inte sabbar "grundsjälvdraget" när fläkten står still? Jag är helt säker på att vårt självdragsystem fungerar mer än väl på vintern. Det är sommarn som e problemet. Då vill jag ha fläkten igång beroende på yttertemp (samt RH och "sommarkvällsventilation som mg68 tänkt på också...)
sveno: Under laddning så snurrar ju laddpumpen och då är det rätt höga flöden och då kan det bli lite sned skiktning just då. Å andra sidan så brukar man ju ladda tankarna fulla och då blir ju skiktningen bra igen. Vid urladdning så rör det sig om mindre flöden och då sköter naturen skiktningen. Om du har väldigt långa rör till någon tank så kan du gå upp en dimension på de rören
sveno: [citat] Det är skillnad på uteförvaring och uteförvaring. Dessutom hänger väldigt mycket på vad man eldar i. Veden ska naturligtvis inte vara nykluven och ligga utan tak, men det går faktiskt att ha all ved utomhus. Jag har i princip all min ved ute. På våren och sommaren första året får den ligga luftigt travad utan tak. Då är veden så pass fuktig att den inte suger åt sig regn.
Magnus_Redin: [citat] Vad är det för problem med att dränera berget på radon? En "radonbrunn" ute på tomten borde inte spela någon som helst roll för hälsan.
roke: [citat] Om ditt befintliga säkerhetssystem (säkventil) fungerar i nuläget så kan du lägga till så mycket vatten (och exp) du vill. Ur säkerhetsperspektiv är vattenvolymen i sig inte farlig. Om du däremot ökar effekten på det som värmer vattnet hamnar saken i en annan dager. Om dina ombyggnationer inte för med sig något nytt som värmer vattnet så kan du vara lugn. Alltså det är
Mickew: Under kärlet fanns det en skyddsplast bit gängade av den och där var det en bilventil. Ska kolla trycket senare när jag får tid ;D Tackar för hjälpen .... ;)
Majgårdarna: Har du frågat här? http://www.varmepumpsforum.com/
synvinkeln: Är det någon som har ett hum om vad en isokern modul skorsten kan kosta per meter?
BAS: Gör så här. Stäng dörren. Mät temperaturen under den förutsättning du vill kyla (sol m.m.) Slå på en värmefläkt på 1000W. Låt den gå länge och se hur många grader temperaturen ökar ytterligare. Nu har du en fingervisning om hur stor temperaturskillnaden blir med +1000W extra värme in i rummet. Det behövs ungefär lika mycket kyleffekt för att sänka motsvarande temperatur.
ByggareBob99: en fundering bara ,de som ligger 78 öre o där över då e väl billigare värma vattnet med el lr???
Stol: Har golvvärme i hela huset 1 plans men vill, för att inte få fotstress kalla dagar, installera en luftkomponent som reagerar snabbare än golvvärmen på yttre faktorer som sol, drag, osv. Tänkte tilläggsinstallera ett agg typ VM 1 från Systemair med värmekomponent. Den har dessutom återvinningsfunktion modern tappning. Någon som har erfarenhet? Tänkte koppla den till min bergvärmepump
brasse: http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/detalj.asp?leverantor=Cronspisen&typ=kakel borde vara " Cronspisen Rustik typ 101", är antagligen ganska dyr.....
TN-Funkis: Tack för svaret. Klantigt av mig att röra ihop detta. Tänker lägga om rören senare då dom är original från 30-talet, har du tips på "smala 110rör" så jag ev kan undvika att behöva snickra om hela väggen när jag går upp i dimension från 75mm. En bit hade redan börjat läcka och skarvarna på originalrören var tätade med bly (dom hällde smält bly i rörskarvarna då - en rent
EgonS: Kolla in ventilationsbutiken.se Det finns några andra siter oxå, usv och ventbutiken
Chao-Li: Såg i en undersökning att IVT Greenline har fått flest klagomål på sina krånglande anläggningar. Jag ska inte rekommendera nåt annat märke, men skaffa givetvis offerter från andra. Det kan ju även vara så att IVT Greenline säljs mest, så att procentuellt bråkar alla märken lika mycket eller lite... ;)
Fredrik.Aj: Såg att IVT har släppt en ny frånluftsvärmepump som ska vara bättre än 490'n. Är det någon som lyckas röna ut på vilka punkter? Jag kan inte riktigt tolka siffrorna. ??? http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lang_id=1&id=107&lngSiteID=2&sida=produkter.asp uppdatering: Enligt IVT så har 790 även mekanisk tilluft samt en ny styrning. I övrigt är det samma pump.
Immobil: Prisexempel: Artikelnummer 4313151 I-nr 41752500 Benämning FMM VATTENPOSTVENTIL ANSL.25 Text Pris 756.00 Kr + moms :P Det lär även finnas reparationssatser till dessa. Kolla med en välsorterad rörfirma. ;)
tynnis: Din lokala plåtis Ta bara måtten och åk till honom så fixar han det.
Meijan: Varför har grannarna invändningar mot din avloppslösning? Och varför väljer kommunen att lyssna på dina grannar? Är det så att grannars vattentäkter ligger för nära ditt blivande avlopp? I så fall är det svårt att komma fram till en bra lösning om du vill ha utsläpp av wc-vatten. Kommunen kan inte bevilja tillstånd till en anläggning där risken för förorening av vattentäkt
NWEN: Tack för synpunkterna, det låter ju smart att använda en aspiromatic eller liknande, frågan är om det kan bli problem om det blir "för bra drag" under plattan, jag tänker kalla golv odyl.?
dymlingen: Man kan ha fler vinklar på röret, men man måste tänka på att det ska gå att sota. Jag tror att det finns färdiga 90°-böjar med en lite lucka i så att sotaren kan komma åt. Det är ganska troligt att den nya braskaminen har rökröret högre än den gamla. Då tror jag att det kanske är enklast att ta upp ett nytt hål i muren lite högre upp där man murar in rökröret. I det nedre
MathiasS: Det där verkar rätt dyrt. Jag köpte Paxarna på Coop till mycket bättre priser i våras.
Magnus_Redin: [citat] Sommarvatten säger inget om vilket tryck och flöde du är nöjd med. Och vad är det för pump ni har? Vad är höjdskillnaden på de 150 metrarna? Är det en pump som kan jobba med en klen slang, tex en liten hydropress skulle jag vara frestad att chansa på att köpa en ganska klen och billig slang och se om den räcker. Då blir den även enkel att rulla upp på hösten eller blåsa