Vad finns det för anledningar att ha grundvärme på i en gäststuga eller dylikt om man löser fuktproblemet med avfuktare eller liknande? Ställer kylan i sig till något problem? (Under förutsättning att det saknas vattenledningar...)

en luftavfuktare gör susen men kylan binder fukten och i vissa (kombinationer av) byggnadsmaterial/-konstruktioner så stannar fukten kvar så att det kan börja mögla och kanske tom ruttna
innan dess så har kanske svällning/krympning pga fukt ställt till med en hel del

men kylan i sig är konserverande om vi tänker på tillväxt av tråkigheter

OK, tack för svar. Då är det väl upp till mig själv om jag vill kosta på (el)uppvärmning eller chansa på att det funkar ändå :-/ Jag är inne på att komplettera med en solluftpanel men det lär väl halta lite under den mörka årstiden.

solluftpanel tror jag är en utmärkt ide.
Kompelttera det med några oljefyllda elelement med en bra termostat bara .

solluftpanel den idén är inte så tokig
det är när huset har varit kallt och det blir varmare ute som sk omvänt förhållande råde
och att då värma på inne och samtidigt lufta bort fukten är inte alls så tokigt
(bra fönster och ventilation gör också (samma?) susen)
men sen har vi den råa hösten
och då är lite grundvärme + lite vent (eller avfuktare) inte helt fel

en fuktare jobbar dessutom inte speciellt bra när det är kallt.. om det inte är en dyr grej.. antar att du hade tänkt dig en för under 5 tusen.. dom behöver typ 18-20 grader för att verkligen fungera bra.. funkar nog knappt runt 10 grader ännu sämmre ju kallare det blir..

Per-Erik skrev:
 funkar nog knappt runt 10 grader ännu sämmre ju kallare det blir..
Man har störst behov för avfuktare när det är varmt och fuktigt.
Det är inte mycket vatten som hänger i luften när den är 10 grader kall eller kallare ;) fast fuktmätaren kan visa höga skrämmande ciffror (i relation till temperaturen). Vid 0 grader är luften nästintill torr + rimfrost :). Vad har man för nytta av avfuktaren då?
gaia

jo, stämmer ju bra det..

Ännu en anledning till att inte skaffa en luftavfuktare.. Gör ju lixom ingen större nytta på vintern.

Tack för alla svar. Då blir det en solluftpanel i kombination med fuktvakt kopplad till elradiatorer som jag nämnde i en tidigare tråd.

Majgårdarna
Japp, just en sådan är det jag funderar på (SolarVenti), dock från en annan återförsäljare. Vet du hur den har funkat hittills?

En sådan borde ju förresten vara ypperlig till att ventilera toprargrunder med. Under förutsättning att det finns andra ventiler så att inte övertryck uppstår. Varm, torr luft blåses in som mest uner den period av året då luftfuktigheten är som högst.

Majgårdarna
Den funkar kanon!
Jag ska köpa en till lilla stugan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.