Värme allmänt
FrittDrag: Köksfläkten skall/bör gå sin egen väg, finns fortfarande varianter där köksfläkt och ventilation är ihokopplad. Men är det en "modern" anlägning har du separat köksfläkt och kan då fritt välja hur den ser ut och är konstruerad (fläkt i/på tak/på vind etc.)
CarMan: [citat] jag tog ju i med priserna så det räcker nog till gräsfrön för 200:-
Pedda_P: Vi har fått offert på trekammarbrunn och infiltrationsbädd, helt klart för 50 tusen
tomson: Ok, japp hittade en sådan där ja. Beställer den ihop med resten av delarna shunt o fördelare mm. Slangarna ligger på plats redan. Tackar för svaren.
Jeppa: Hej, Jag har inte lagt i betongplattan, utan i bjälklaget, men kanske kan bidra med något ändå. 16 och 20mm finns, det finns även smalare men jag är inte riktigt säker tror 12mm. Klart du lägger den själv, inga större problem. Tänk på att 20mm slangen är en styv slang och vill oftast inte åt "rätt" håll. 20mm slang lägger man cc30, 16mm cc20. Jag använde Wirsbo (hos
2an: Nibe pellux är ett bättre alternativ då den klarar både framåt o uppåt brinnande brännare..
gogu: Jag bor i dalarna och grävde nyss ner en slang på 1,30 för det låg den gamla på.
4integration: Det finns lite bilder på hur det ser ut på: http://gallery.jarkeborn.se/thumbnails.php?album=10 Eftersom vi skall göra iordning i tvättstuga/dusch/toa i källaren lite längre fram så vill vi inte lägga ner ner arbete/pengar än vad som är nödvändigt. Tanken är då att låta väggarna vara och bara åtgärda golvet. Golvet skall då genomgå följande: 1. Knacka upp den övre delen av
ppalm: finbetongen innehåller småsten typ vilket gör den lite "armerande" i sig. Och till en krona så använder inte murarna inte armering det räcker med hållfastheten som blir.
gaia: [citat] Tack för dom kloka ord och ärlig beräkning som man inte får höra i en kaminbutik. Där kan man se Täljstenskaminer med några tunna täljstenskivor påhängda som "håller värmen länge" :o. Hade jag sökt en "lätt kamin" skulle jag faktisk välja gjutjärn i stället för plåt och täljstenskakel. gaia
atteso: Hur kan man ta reda på vad det kostar att värma upp en sommarstuga vintertid så att inte vattnet fryser inomhus? Vi har tydligen förberedda ledningar med värmeslingor, däremot måste brunnen tydligen isoleras - vad kostar sånt? Ska man ta ut en vvs-konsult och titta på det eller vad är lämplig åtgärd för att få svar?
landsjo: Det finns diagram från tillverkarna (vilket säkert är liknande det Yondalar hänvisar till). En bra tumregel är annars att håller du dig mellan 3 och 4 m/s i de mindre dimensionerna (125 och 160) är det aldrig nån fara. Om du har nåt specifikt flöde i en kanal kan jag tala om tryckfallet för dig...
thrax: Tack! Det där med termostaten till laddomaten visste jag inte. Att man kunde lufta puparna var oxå nytt. Mer tips!!! /Thrax
Jens_Studio: Eftersom jag skall helrenovera ett 20 år gammalt radhus behöver jag permanent montera bort ett element med vattenburen värme. Radhuset är försett med en varmvattenberedare som förser huset med både kranvatten samt till elementen. Är detta något man kan/bör göra själv och i så fall är jag i behov av råd/dåd. Tack!
Jani: Har frånluftsåtervinning (Nibe´s FLM 30) kopplad till jordvärmeslingan. Tjänar väl åtminstone in driveffekten på frånluftsfläkten.
tomp: Hej Är ny på forumet och har en liten fråga. Har fått en offert som ser ut på följande vis. Efecta Pellets, 200 vv slinga inkl 6 kw elpatron = 23500:- Pelletsbrännare Janfire (enkla paketet = 22000:- Schuntreglering TermOmatic ERA 10 = 2700:- VVS Material =7000:- Arbete = 8000:- Elarbeten 2500:- Tankborttagning 4000:- Summa inkl moms 70200:- Verkar detta vara ett rimlig offert,
Per-Erik: OM du inte får ett svar här så.... Gör en ny tråd o sätt den i Mark/grundarbete.. nån där kankse vet.. dom kanske inte hänger i detta ämmnet så mycket.. :)
MathiasS: Det är tappvatten du pratar om förstås... Wirsbo har bra guidlines för detta. Ett ännu enklare alternativ är att ringa Wirsbo och beskriva vad du har för förbrukare och var och sedan gå på deras rekommendation. Envisas du med att använda koppar får du väl på egen hand översätta mellan PEX och CU-dimensioner.
Mattias L.: Det blev en "Masterboard" på Bauhaus, kostade 369 kr.
spocks_beard: ja det läcker där axeln kommer ut. Satsar nog på att sätta dit en riktig termostat så man får lite styrning på det hela. Blir att köpa ett ventilhus också.
Sylwander: Vi har tänkt i samma banor och min tanke är att lösa det på följande sätt: I dagsläget har vi ett dike som går tvärs över vår tomt. Detta tänkte vi lägga igen genom att lägga ner cementör + singel m.m. Vid mynningarna placeras nät av något slag för att slippa få in massa löv och liknande som sedan blir svårt att få bort. Vattnet kommer via rören att ledas till en
Sylwander: Vi fick en offert på 30 000 kr för de första 40 metrarna och sedan 400 kr/meter utöver det. Allt exklusive moms. Enligt våra undersökningar verkar det vara ett normalt pris när man skall borra på en ö i skärgården.
AAA: Bergvärme... "green status symbol for the super-rich..." Wow det svänger om gamla England. Kanske läge att köpa aktier i Engelska värmepumpsföretag. http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-1743819,00.html /Berit
Sylwander: På följande sidor kan du läsa mer om saltvatteninträngning, dess orsaker och hur man kan lösa problemen: www.avantisystem.se respektive www.geotech.se. Avanti och Geotech är två branschorganisationer för brunnsborrare.
tynnis: [citat] Håller helt med. Något som har funkat i 150 år ändrar man inte på hur som helst. ;)
petran: Hej, Man vet aldrig vad man hittar när man gräver. När vi nu dränerar om hela huset visste vi var vatten och avlopp kom in, det var ju renoverat och fint hette det. Avloppet syns i en modern plastbrunn nere nära fastighetsgränsen och vattenservisen inne vid mätaren är en 32mm PEM-slang. Men vad hittar jag? PEM skarvas till gammalt järnrör en dm utanför sulan med en ärgande koppling