Hej,
kan någon därute ge råd om dimensionering av matningen till golvvärmefördelare?

En fördelare för 7 slingor, ca: 340 m slang (20 mm)

En fördelare för 6 slingor, ca: 330 m slang (20 mm)

Avståndet från värmekälla till fördelare är relativt kort, ca: 3 resp 6 m och kan dras antingen separat eller i gemensam stam.

Har tänkt använda pex-rör och är rådvill vad gäller dimensioner. (Roth har t.ex endast 22 mm och 32 mm, ingenting däremellan...)

M.v.h. jbr

Jag kan berätta hur jag gjort, rätt eller fel:

Jag har radiatorer och gv så det finns en Wirsbo-shunt i systemet. Fram till shunten och till alla radiatorer går det 22mm koppar. Efter gv-shunten ansluts två fördelare och där har jag kört med 28mm koppar lokalt kring shunten och matningen till den fördelare som inte sitter vid shunten sker med 25mm PEX.

Här kan man ana hur installationen är gjord:

http://www.mugglo.net/vvs/PICT0021.jpg

Tack för svaret,

så då har du alltså 22 mm ut från värmekällan till såväl GV-fördelare som radiatorer.

Som jag tolkar din bild så har du 22 mm den korta stumpen till GV-shunten samt till all rördragning i radiatorkretsarna?

Det jag funderade på var om 22 mm PEX räcker som matning till GV-fördelarna m.a.p. flöde och tryckfall men det bör det antagligen göra då...

Näe.....

Fram till shunten är det 22mm CU. Därefter är det 28mm CU till fördelningsblocken (och 28 pex där rören går i bjälklaget).

Jag tror också att 22mm pex räcker men jag skulle ringa favoritleverantören och fråga vad dom tycker.

MathiasS skrev:
Fram till shunten är det 22mm CU...

Jo, det var så jag menade även om jag uttryckte mig lite oklart. ::)
Jag menade att du sedan dessutom har 22 mm i hela radiatorsystemet... ?

Ja, 22 mm räcker antagligen men ska nog ringa lite och kolla...

Ok!

Ja sedan är det 22mm cu i stammen till radiatorerna. Ev blir det väl 15mm i avsticket till respektive radiator, men ännusålänge sitter de gamla järnrören kvar där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.