Hösten är kommen och några mornar förra veckan var det frost på panelen som låg utanför vårt husbygge.
Sånt är ju inte så uppskattat när man bygger själv direkt.
För att såsmåningom kunna lägga golv så krävs det ju att fukthalten i plattan är tillräckligt låg, även fukten i väggarna vill man ju driva ut innan man drar på ångspärrsplasten vilket alltså leder oss in på frågan:

Hur gör jag enklast för att få till lite varmvatten och cirkulation i golvvärmeslingorna? Att gå och köpa allt till vår slutgiltiga installation nu och ställa in i huset är inget alternativ, utan jag funderar på något annat.

Köpa en gammal doppvärmare, nån sorts kärl och en cirkulationspump och koppla in temporärt? Kanske får för hög cirkulation och temp med denna lösning om man använder sej av fel grejer?
Kanske kan gå på 12V grejer istället, ta en motorvärmare till bil och löda fast i ett kärl och en 12V vattenpump för båt för cirkulationen? Men frågan är om pumpen klarar av att pumpa runt vattnet och om motorvärmaren kan värma upp tillräckligt?

Eller finns det några smidiga färdiga paketlösningar att koppla in sålänge?

en gammal elpanna och en cirkulationspump på blocket för 800spänn kanske löser dina problem?

Jag körde med elpanna med ett litet expantionskärl och en cirkpump direkt på golvvärmecentralen under byggvintern. Fungerade kanon. Lite svårt med regleringen, blev lätt för varm.

Hör med din rörmokare(om du har någon såda kontakt), de brukar ha massa bra "skräp". Jag lånade av min röris som hade ett färdigt paket för utlåning

/Thrax

det finns mängder med begagnade elpannor på blocket, med tanke på utbudet & efterfrågan så går det nog att pruta regält på dessa, för inge lär vilja köpa dom ialla fall.

Min farbror som är gammal röris hade tydligen nåt hopkok som jag förhoppningsvis får låna, så det verkar lösa sej, men teorin var inte så dålig verkar det som iallafall :)
Tack för alla svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.