Skulle behöva lite kloka synpunkter på en idé som jag har.

Idag har jag ett vattenburet system med elpanna, samt en braskamin i vardagsrummet. Huset är cirka 100 +100(källare) kvm.

Jag funderar på att sätta in en frånluftvärmepump för att på så vis ta tillvara den (alltför) varma luften på övervåningen och få tillbaka den i radiatorerna i källaren. Friskluftsintag i källaren samt vid braskaminen, frånluft i sovrum samt badrum. Köksfläken får förbli separat.

Några frågor jag ställer mig.
Är det rimligt?
Räcker energin som jag tillför?
Bör jag komplettera med solfångare eller elpanna för tappvarmvattnets skull?
Borde/måste jag skaffa en ackumulatortank?

Spontant - sovrum = tilluft. Varför inte en ftx istället?

Utan ftx - Mindre ventilationsrördragning och bättre effektutnyttjande med en frånluftvärmepump?

Jag förstår inte varför du inte kan ha en traditionell frånluftslösning med frånluft i bad/wc, kök, tvätt och klädkammare och friskluftsintag i vardagsrum och sovrum? Du kommer att få begagnad luft i sovrummen.

Fördelning av värme får du ju ändå via radiatorerna. Eller är det något jag inte förstått i ditt resonemang?

Jag missade nog det viktigaste.
Jag hade för avsikt att slänga ut elpannan och värma elementen från frånluftvärmepumpen (luft/vatten-pump).

det låter lite som en evighetsmaskin, någonstans ifrån skall ju den värmen tas som går ut gm väggar o fönster

och ett bra FTaggregat med filtererad tilluft är snart ett nödvändigt ont (om man vill se det så) i tätbebyggt område, pga luftföroreningarna
sen om man har FT så kostar det så lite (lönar sig tom på sikt) att lfimpa in ett X

Braskaminen värmer luften på våningsplanet
Frånluften värmer via frånluftvärmepumpen radiatorvattnet
Radiatorerna värmer framförallt de delar där inte braskaminen kommer åt (källaren)

Låter det rimligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.