P
Pimbo: Om man köper en billig kamin, hur mycket kostar det ungefär. Huset har ingen skorsten idag men är bara i ett plan. Hur mycket kostar en billig kamin=bra kamin? Hur mycket kostar installation? Hur mycket kostar delarna för skortsen? Förstår om det är svårt att svara på, men jag är bara ute efter ett ungefär.
0 svar · 953 läst
G
Gusen: Hittade en annan tråd som redan tagit upp detta http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1124445432 Men tack för svar
4 svar · 8,5k läst
Y
Yondalar: 45 kubik, kan vara allt mellan 30 och 45000 kWh per år, inte så konstiga siffror för det hus du beskriver men lite mera info behövs tror dock att i allt annat än fortsatt vedeldning så kan du räkna hem en rätt så betydande tilläggsisolering ni skall börja med att titta över vad ni tänker göra åt huset inom 1, 5 10 år (fasad, fönster, ändringar, golv, famstorlek osv) men en
2 svar · 3,9k läst
H
Henke_S: ehh blev lite fel där :P
4 svar · 1,6k läst
R
roke: [citat] Man kan använda kopparrör till golvvärme. Men jag tror att plaströren används nu för att det är betydligt billigare och så mycket smidigare att hantera än tex. kopparrör.
16 svar · 12,1k läst
MathiasS
MathiasS: Känns som att jag lugnt kan använda rören jag har kvar. Funderar på att klippa av en snutt och lägga ut på grillning i söderläge.
5 svar · 6,3k läst
H
HelleHjort: Jag vet inte riktigt. Jag hittade detta drömhus i fredags, så jag har inte hunnit fråga mäklaren nånting ännu. Huset ligger i ett fritidshusområde, där det verkar som om alla har sommarvatten. Jag har ingen aning om hur det funkar med vatten. Låter det som att man kan säkra med värmekabel då, eller är det bara om "grannen" har vintervatten.
2 svar · 4,6k läst
R
roke: [citat] [citat] Det var detta lästips jag skulle återkomma med. Jag har inte läst detta. Har Ni?
27 svar · 6,7k läst
G
garagenisse: Hej! Det finns en liten finurlig grej som heter luftinjektor som du kan använda dig av, den syresätter vattnet och oxiderar svavel o d tror jag. Därmed försvinner lukten, du kan dock få problem med utfällningar mer än tidigare men för oss tog det bort lukten effektivt. Det kan också funka att byta till hydrofor istället för hydropress om du har en sån nu, det ger också luftkontakt
2 svar · 21,9k läst
C
CarMan: vilken värmekälla kostar minst at instalera, eller vilken värmekälla kostar minst att "driva" ? eller vilken värmekälla kostar minst i hundehåll?
3 svar · 3,8k läst
H
HelleHjort: Hejsan! Jag har hittat ett drömhus som ligger på arrenderad mark. Det står att stället har sommarvatten samt avlopp ut i marken. Vad innebär detta för mig som vill bo där permanent? Måste jag gräva en brunn och fixa avlopp för att kunna bo där på vintern, eller finns det några andra (billigare) lösningar? Typ använda ngn sorts tank eller nåt på vintern?
0 svar · 1,9k läst
T
Thor: Hej, förra ägaren monterade in golvvärme så nu till problemet: det måste vara kopplat på elementet sedan golvslingan vilket ger en fruktansvärd värme i köket men dock inte lika varma golv "rätt så stort element" kan man bara ta bort det och ha kvar termostaten eller e det en dum ide? tror att golvslingan ska klara av ca 90 oC
0 svar · 3,6k läst
A
Anncha: Jag funderar på att flytta ett hus. I huset är det direkt-el. Om jag bygger grundplatta med värmeslingor, hur blir det då med eventuella kallras och liknande. En fråga till ang platta med värmeslingor - om dessa gjuts i plattan och det sedan uppstår något fel, hur gör man då? Kanske lite underliga frågor men ni förstår säkert ändå ::) Kanske någon kan förklara på ett bra sätt.
0 svar · 2,7k läst
M
MrBollo: Ingen fara med hålet - det är murad grund och garanterat rent från rör och grejer i väggen. Enda klurigheten är att det är betonghålsten så jag minns att vid förra hålet var det lite svårt att få hålet runt och fint och precis där man vill ha det. Men det är ju lätt att putsa till när ventilröret väl är på plats. En häxa blir det definitivt!
13 svar · 13,8k läst
Y
Yondalar: vilket system ni än väljer så bör ni först ta reda på vad den nya energiförbrukningen blir ty annars finns det risk för fel-/överdimensionering och vad som ni tänkt göra åt huset de närmaste åren? 34000 kWh på 168 m2 tyder på att det kan finnas behov och ekonomi i att isolera och då framför allt taket och i de tillbyggnader som görs försök att hålla nera temperaturen på
4 svar · 2,1k läst
G
gogu: Bra ide ;D. Det har jag inte tänkt på. Den fläkten behöver ju inte vara speciellt kraftig. Bara att få luften i rörelse. Det kan man ju isåfall installera efteråt om det behövs. Just nu står jag i valet mellan Luft/vatten eller Pellets eller båda delarna. Men då kan jag se luft/vatten som fullvärdigt alternativ. Tackar
5 svar · 4,7k läst
L
laD: Hej, jag har ärvt en gammal Husqvarna braskamin (N157) emaljerad grönt. Den ser bra ut (ingen rost på utsidan) däremot har färjen bleknat lite grand, och den har blivit missfärgat här och där. Vet någon om det är möjligt att måla om kaminen på något sätt, eller att regöra den så att färgen framhävs bättre. L
0 svar · 5,6k läst
L
Lidman: Det låter bra det där. Ungefär nåt sånt som jag hade tänkt, men det är ju bättre att fråga först innan man gör nåt dumt ;D
2 svar · 1,9k läst
morsan
morsan: [citat] Den spisen är en Handölkamin och de brukar rekommendera Premodulskorsten. Det finns anslutningsstosar m fl tillbehör. Kolla där du köpt kaminen ;)
3 svar · 2,5k läst
N
Nafets: Hej Borrade en brunn för 2 år sedan, nu undrar jag om man eller hur ofta man bör rengöra hydrofonen.(tryckbehållaren) Det kommer lite sand i kranen har jag sett. Eller löser man detta på ett annat sätt?? newbie ;D ??? ???
0 svar · 4,2k läst
F
FrittDrag: Men varför montera en Pax när du har en FVP ??? Frånluftsvärmepumpen skall suga ut all frånluft ur huset, var skal den annars hämta värmen ifrån ? Kontrollera kanalerna till/från värmepumpen. Inte ovanligt att kanaler från bad/dusch är fulla med damm och därför har "suget" i kanalen försvunnit.
5 svar · 1,8k läst
hecke
hecke: Skall dra synliga 15 mm förkromade rör vid golvet på vår toa. Jag kör med cc 40 och standardfästen, men undrar om det finns en standardiserad höjd från golvet man brukar dra det understa röret på.
0 svar · 2,7k läst
Lacariuz
Lacariuz: Vi har fått en offert från Norrlands grundmontering på 44.000 kr på en trekammar brunn. Men vi vänta på en annan firmas offter oxå, tyckte 44.000kr va lite dyrt. Har även fått en offert på vatten, 80 meter ca 27.000 plus pump ca 12.000 men detta är vad det max kan kosta om man blir tvungen att köpa det dyraste och borra hela 80 meter.
4 svar · 5,5k läst
J
jljljl: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1124995938;start=0]Hantverkare[/link] av MathiasS.
0 svar · 752 läst
S
TN-Funkis: Blir det inte fel här ? Avlopp behöver väl TILLUFT när du spolar WC, därav luftningsventilen, så om du har en fläkt som suger ut luften får du undertryck i avloppet = sämre spolning och förmodligen kommer det att variera så pass mycket direkt efter en spolning att det kan gå fel väg = lukt?
5 svar · 2,0k läst
C
CarMan: en svaka stär inte själva anläggningen när den väl är i bruk. men en svacka gör at det kan vara mycket svårt att bli av med luften, om du har luft i systemet kan du få en frysning. en vattenslang som liger ihopp med ytjordvärme kan frysa, då man ofta har minusgrader i slutet på vintern
1 svar · 3,9k läst
S
skogstomten: Du kanske ska stänga av själva cirkulationspumpen om det går? Vi hade en som stod och gick hela tiden mot ett stängt system och då producrar den en hel del värme. Den Nibe EVC 240 vi har nu ser själv till att motionera cirkpumpen ibland även då den är avstängd. Annars kan man göra det själv var 14:e dag tex
6 svar · 1,8k läst
M
msmn: Jag tror inte det är någon störree fara men enligt parket tillverkarna skall inte yttemperaturen överstiga 28 °C. Luften som kyler kylskåpet på baksidan tas från skåpets undersida och går upp bakom skåpet. Luften kommer då kyla golvet så du bör klara dig från övertemperaturer på golvet men luften blir förvärmt vilket leder till att kapaciteten på kylskåpet försämras med en
1 svar · 2,6k läst
Ranchn
Ranchn: Klippt från www.rinkabyror.se Radiatorer Några enkla "tumregler" vid val av radiatorer: Effektbehovet för äldre tilläggsisolerade hus är c:a 35 W/m3, i rum med 2 ytterväggar c:a 40W/m3. Vid 1-rörsystem bör effekten för radiator 2 på slingan multipliceras med 1,07, för radiator 3 med 1,07x1,07, för radiator 4 med 1,07x1,07x1,07 o.s.v. Exempel: Rummets effektbehov 800 W. Vid DT 50° C
1 svar · 6,7k läst
S
svh9633: Hmm... Tack åter igen för alla svar. Jag läste i en bok att endast 10-15% av värmen försvinner ut genom väggar på gamla hus. Så att isolera där är nog lite att kasta pengarna i sjön. Men frågan är om golvvärme klarar av att värma ett hus som inte kommer att ha bra isolerade väggar. Taket kommer att bli duktigt isolerat när väl det blir tak i nock och källare isoleras utifrån
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.