10 196 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Köpa Värmepump på Nätet
Ok. enligt Imperiale som säljer på nätet så ska man just vacuumsuga i minst en timme, men om man gör det längre än så kanske bara är bra?
Dom säljer elslingan vid sidan av, den som är monterad om man köper en som är förberedd för nordiskt klimat. Men jag fick rådet att inte montera den, då den skulle sänka verkningsgraden och dra onöig el. Får man problem skulle man montera den men inte annars...
låter det vettigt?
Dom säljer elslingan vid sidan av, den som är monterad om man köper en som är förberedd för nordiskt klimat. Men jag fick rådet att inte montera den, då den skulle sänka verkningsgraden och dra onöig el. Får man problem skulle man montera den men inte annars...
låter det vettigt?
Tycker det är bra att det kommit fram ett företag som säljer installationsutrustning och tillåter att man själv får installera.
Dessutom gäller garantierna, vet dock ej hur generösa de är, har någon tagit reda på det?
De börjar dessutom sälja en billigare maskin snart, nämligen Argo (har tittat på den hos Citcop, den verkar prisvärd för mindre utrymmen!).
Mvh Daniel
Dessutom gäller garantierna, vet dock ej hur generösa de är, har någon tagit reda på det?
De börjar dessutom sälja en billigare maskin snart, nämligen Argo (har tittat på den hos Citcop, den verkar prisvärd för mindre utrymmen!).
Mvh Daniel
Många skrönor runt vacuumpumning ser jag. Här är min version av verkligheten (som jag fått berättat av en ackrediterad kyltekniker)
Vid seriös installation görs följande:
1 sug ur luften (syre/kväve och annat skit) ur slangarna
2 sug ur all köldmedia
3 väg tuben med köldmedia
4 återfyll med RÄTT mängd köldmedia vilket kontrolleras med vågen.
Kul om någon kyltekniker kunde komma och berätta med egna ord.
En sak är i alla fall säker. Att inte göra enligt instruktionen gör inte installationen bättre.
Vid seriös installation görs följande:
1 sug ur luften (syre/kväve och annat skit) ur slangarna
2 sug ur all köldmedia
3 väg tuben med köldmedia
4 återfyll med RÄTT mängd köldmedia vilket kontrolleras med vågen.
Kul om någon kyltekniker kunde komma och berätta med egna ord.
En sak är i alla fall säker. Att inte göra enligt instruktionen gör inte installationen bättre.
Dina rör du instalerar kan omöjligt vara vakumsugna från fabrik!gluecifer skrev:
har också svårt att tro att man kan montera innerdelen utan att spräcka en försegling.
ute delen är ofta vakumsugen & fyld med den mängd som oftast räcker, men vid vissa instalationer behövs mer gas.
du kan altså aldrig bara montera ihopp & köra, men måsta vakumsuga.
för övrigt så jobbar jag med bland annat AC-anläggningar i bilar, där av min kunskap om värmepumpar !
Jag säger inte att man inte ska vacuumsuga.
Vad jag menar var att om du läser installationsbeskrivningen, så ser du att man kopplar ihop rören med utedelen, utan att släppa ut gasen ur utedelen, sen vakumsuger man systemet och sen öppnar gaskranen. Om Panasonic säljer dom fyllda från fabrik, så tror jag precis som den här säljaren att kyltekniker sitter på en "hemlighet", att inte visa andra hur lätt det är att montera bara man har rätt verktyg.
http://www.imperiale.se/pdf/Monterasjalv.pdf
Vad jag menar var att om du läser installationsbeskrivningen, så ser du att man kopplar ihop rören med utedelen, utan att släppa ut gasen ur utedelen, sen vakumsuger man systemet och sen öppnar gaskranen. Om Panasonic säljer dom fyllda från fabrik, så tror jag precis som den här säljaren att kyltekniker sitter på en "hemlighet", att inte visa andra hur lätt det är att montera bara man har rätt verktyg.
http://www.imperiale.se/pdf/Monterasjalv.pdf
ja utedelen vakum sugs ju självklart inte, då man behåller dessa kranar stängda under vakumsugningen.
men innedel & rör måste vakumsugas.
sen är det ju inta alla som kan/vill ha ute delen på andrasidan väggen, från innedelen. Så då kanske man drar lite längre rör & då går det åt mer gas.
men innedel & rör måste vakumsugas.
sen är det ju inta alla som kan/vill ha ute delen på andrasidan väggen, från innedelen. Så då kanske man drar lite längre rör & då går det åt mer gas.
Det faktum att man kan installera sin egen pump på ett så enkelt sätt kan göra att installationsfirmorna tvingas sänka sina kostnader!
Jag tycker bara det är bra att konkurennsen ökar och priserna sjunker, tekniken är inte ny och borde inte kosta så mycket som den gjort.
Ner med priser på både pumpar och installationer, och låt folk installera själva med bibehållna garantier!!
Mvh Daniel
Jag tycker bara det är bra att konkurennsen ökar och priserna sjunker, tekniken är inte ny och borde inte kosta så mycket som den gjort.
Ner med priser på både pumpar och installationer, och låt folk installera själva med bibehållna garantier!!
Mvh Daniel
nån som vet om man bara får ett års garanti eller om man får kkl i 3 år som man har rätt til?martti skrev:
Hej!que skrev:
Det är en djungel det här med värmepumpar och jag har även jag fått reklamblad från dessa Imperiale. Det jag undrar är får man en likadan pump när man handlar där som när man handlar från en "seriös" firma. Dels finns det så många olika beteckningar på tex Panasonics E9DKE och sen snackas det så mycket om parallellimport och svenska anpassningar. Finns det nån vänlig själv därute som kan reda ut begreppen lite.
Jag har redan en IVT Nordic Inverter köpt från en "Seriös" firma för dryga 20000. När jag såg jobbet det innebar att installera så inser man ju att man lätt kan spara en hacka här, jag behöver nog en till källaren med tyvärr...
Men som sagt, nån som har koll???
Mvh Andreas
Klicka här för att svara