2 206 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
lönar sig jordvärme för oss?
BJohan skrev:Comfortzone frostar av med 1-2 timmar mellan avfrostningarna. Det är sällan en värmepump behöver gå kontinuerligt, det är endast dom kallaste vinterdagarna. Men visst, då ger CZ mindre energi per dygn än en markvärmepump av motsvarande storlek. Frågan är hur stor roll det spelar på årsförbrukningen.
Jag citerar mig själv eftersom jag måste korrigera det jag skrivit. Jag har kollat med Comfortzone och CE50 ger 5 kW i snitt under en driftcykel, dvs inkl avfrostningen. De första minuterna efter start är den drygt 6 kW för att sedan sjunka och strax innan avfrostning är den som lägst, strax under 5 kW. Under avfrostningen lämnas ingen effekt, men luften kyls av ändå i den isiga förångaren och den värmen lagras där.
Den lagrade effekten utvinns de första minuterna efter start, därav den höga effekten då.
det som i nin hjärna talar mot Comfortzone är upplägget på deras hemsida.
dom har med stora svarta bokstäver skrivit att om man jämför mot bergvärme så ska man ta hänsyn till att bergvärmepumpen en räknar in cirkpumparna i COP
detta är sant om man tittar på nime, men ej om man tittar på IVT, men det är inte det jag hängruppmig på, utan att dom själva inte har räknar med fläcktarna i sitt COP.
varför ska man tydligt skriva det ena & sen göra samma sak själv?
dom har med stora svarta bokstäver skrivit att om man jämför mot bergvärme så ska man ta hänsyn till att bergvärmepumpen en räknar in cirkpumparna i COP
detta är sant om man tittar på nime, men ej om man tittar på IVT, men det är inte det jag hängruppmig på, utan att dom själva inte har räknar med fläcktarna i sitt COP.
varför ska man tydligt skriva det ena & sen göra samma sak själv?
Jag håller med dig i princip, men den enda värmepumpen hos IVT som tar med cirkulationspumpar i COP-beräkningen är IVT495 och där tar man heller inte med fläkten i beräkningen. Alla andra värmepumpar hos IVT anges med min flöde hos värmebärarpumpen, dvs kb-pumpen tas inte med.
Man bör kanske också komma ihåg att målgruppen för frånluftsvärmepumpar framför allt är nybyggda hus där det krävs fläktdriven ventilation eller äldre hus med frånluftssystem och då tycker jag inte det är fel att utesluta fläkten.
Man bör kanske också komma ihåg att målgruppen för frånluftsvärmepumpar framför allt är nybyggda hus där det krävs fläktdriven ventilation eller äldre hus med frånluftssystem och då tycker jag inte det är fel att utesluta fläkten.
ja dom kanske fuskar lika mycke dom. men det står ju också längre ned på sidan vad som gäller (gäller också comfortzone, dom har också redovisat)BJohan skrev:Jag håller med dig i princip, men den enda värmepumpen hos IVT som tar med cirkulationspumpar i COP-beräkningen är IVT495 och där tar man heller inte med fläkten i beräkningen. Alla andra värmepumpar hos IVT anges med min flöde hos värmebärarpumpen, dvs kb-pumpen tas inte med.
men det är bara Comfortzone som är så fräcka o påpekar at andra inte visar COP med pumpar, för att sedan göra istortsett samasak själva. hade dom skippat den där textraden så hade dom uppfatats från min sida som mer seriösa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden