Värme allmänt
ama: Varför skall du sätta igen ventilen? Jag tror inte att du skall låta luften gå rätt ut i tvättstugan, luften är varm och fuktig så du får en bastu därinne och risk för fuktskador. Däremot kan jag varmt rekommendera en kondenstumlare. Vi tvättar ofta och har liten tvättstuga (8,5 m2) så det går inte att ha flera tvättar hängtorkande samtidigt (på vintern alltså, på sommaren
Yondalar: *avstång - om norm vet ej, men säkert någonstans något som kan tolkas som att "inte för när" så att skitlukten kommer tillbaka in igen (kortslutning) *utblås kan man eg placera var som helt, men kan ge missfärgning på vägg, utskift osv och grannen kanske inte är så angelägen att veta att när ni steker och vad ni steker, därav är det bra om det är "på tak" *förstår ej
alfalfa: Hej Jonne! Vi har ett trähus ifrån -45 och funderar nu på att investera i en sådan kompakt-anläggning som ni har installerat...Hur har det fungerat för er...? Vad kostade hela kalaset? Tacksam för svar...! MVH Johan
synpunkter: OK - tack för tipsen, även om det kanske inte var det svar jag önskade mig! Det där med att koppla in sig i serie på radiatorreturen: betyder det att man kopplar på golvvärmeröret på befintlig radiatorretur och sedan leder tillbaka golvvärmeröret till samma radiatorretur, dvs själva returledningen tar en "omväg via golvet"? Om det är så - kan man/bör man ha en strypning eller
PatWest: Texten gäller Emmaboda men jag antar att samma regler gäller i hela landet. http://www.emmaboda.se/bygg_miljo/cisterner/cisterninfo.pdf [citat]
AndreasK: [citat] Det räcker med en skurborste (tänk på att allt som du stoppar ner i brunnen måste vara rent) Att byta ut sanden i botte är inte så dumt det heller, beroende på vattnets beskaffenhet så kan det vara lönt att fylla på med snäckskal (om det är surt vatten). Om beläggningen inte lossar från väggarna så lossar den inte i vattnet helller. Hur ser vattnet ut idag? Är det helt
Yondalar: hyrde ett hus i min ungdom med samma problem trodde också det var "bara en brunn" det var ju det man såg så länge det fanns vatten (efter några veckors användning började vattnet sina ung som du beskriver, visade sig vara ett mörkat problem) och spetsen togs upp och ny trycktes ner, satte ideligen igen och det var någon form av väldigt fin sand (som kvicksand sas det) som "alltid" ger
ztigge: Då har jag slagits med brunnen igen, Det visar sig att det inte är en borrad brunn utan att man slagit ner en kil i sandjorden här som man sedan kopplat på tillflödesröret på. Nu kan det finnas två orsaker till att det inte kommer vatten. A) Det är helt enkelt för låga vattennivåer B) Kilen har satt igen och man behöver fixa till den. Jag får väl se om jag kan få kontakt med en
MathiasS: Tack för tipset - låter som rätt prisklass det också.
hecke: Jag har en återfjädrande strömbrytare i mina båda badrum som sedan aktiverar ett tidrelä som i sin tur varvar upp fläkten i högfart under inställd tid. (10 min) Därefter återgång till lågfartsläget. Oftast när man är i badrummet vill man inte köra igång fäkten. (Handtvätt, tandborstning e.t.c.) Jag tycker det är bättre att välja själv. I köket har jag en manuell
2an: [citat] Jepp kollade in den på nolia idag.. Såg inte helt fel ut.. ;)
Haagbard: Nej det liknar ju inte alls det jag sett av hussvamp, vad jag förstått så växer alltid svampen på trä men måste alltid ha tillgång till kalk (betong, putsbruk etc) för att "neutralisera sig själv" och skickar därför ut hyfer på putsade ytor, har sett en sådan pannkaksliknande hyf en gång, dock satt ju svampkroppen (och följaktigen sporerna) på en annan plats i huset.
CarMan: [citat] Alla dom stora tilverkarna av värmepumpar har även en såkallad luft/vatten värmepump & en sån kan du instalera om du bor på ett område där man inte får bora eller lägga ytjordvärme. denna typ av värmepump har varierande efekt beroende på utetemp så den passar inte bra att instalera i norra delen av vårt land. denna värmepump måste kopplas till en annan värmekälla
Per-Erik: Reglerna verkar skilja sig från kommun till kommun.. Det är iallfall min erfarenhet.. Kolla med dom! Dom vet garanterat..
synpunkter: Jag har tittat en del på nätet ang denna och konstaterar att sällan har så många tyckt så mycket om något som man inte har någon praktisk erfarenhet av. Jag tror att vi får vänta en tid till de som faktiskt monterat den kan komma med rapporter efter en tid i drift. Intressant är också om övriga fabrikat (NIBE, IVT, CTC osv) kommer med något liknande alternativ som, i vart fall på
fjonsson: Vår öppna spis fungerar annorlunda. Den tar förbränningsluften ur rummet men värmer samtidigt en plåtkassett i taket på eldstaden som har lufttillförsel utifrån. När denna värms upp blåser varmluft genom två rör på framsidan. Man får ventilation samtidigt. Det blåser rejält i rören om man eldar...
Ekke_original: Håller på att byggga en pannanläggning liknande pellets eldning men med Havre som har nästan samma brännvärde som pellets till ett pris av 30 öre/kg istället för pellets 1,70kr/kg (bulk),skulle vilja komma i kontakt med någon som har eldat havre ett tag o har lite erfarenhet av injusteringar mm.
millface: http://ww1.potterybarn.com//cat/roomindex.cfm?cid=romlivman Jag kan bara hitta dom i USA... Jag har tittat på många svenska sidor men det finns ingen som ser så ut. Någon som kan hjälpa mig?
FrittDrag: Några tankar (försöker ta en sak i taget i din förr post). Och som vanligt bara mina egna tankar färgade av mitt tycke och smak ;) Bara ett rör till varje lägenhet: Kan vara lite problem om lägenheten består av flera rum, man vill ha tilluft i alla utrymme där man in suger ut luft. Samt kan bli lite mycket med 100m3/h i ett tilluftsdon. En annan sak att tänka på när man drar kanaler
quilding: Fick iväg mina gamla kromade blandare på Tradera för en hundring. Nu undrar jag bara om jag kanske kunde ha tagit mer betalt? Det handlar alltså om blandare och kranpipar i nyskick, minst 30 år gamla, direkt från förpackning. Givetvis är packningarna torra, men de går ju att byta. Här är ett till gäng med prylar som jag hittat: http://web.telia.com/~u24805382/blandare/blandare.htm
alfalfa: Men lämpar sig en frånluftvärmepump för ett så pass "gammalt" hus, med isolering som inte alls motsvarar dagens kvaliteter... Vi har även tänkt oss investera i en täljsstenkamin...om frånluftvärmepump lämpar sig för huset måste väl värmen som kaminen alstrar hjälpa till...?
gotlund: Hej, jag försöker monterar bort den här gamla ifö 300 kranen, men det går inte så bra ??? finns det någon som vet hur man går till väga ? [bild]
pellefant: tror det skulle vara en gul ring, kan vä'l inte kosta så många kronor
Per-Erik: Hejsan.. Det avgör sotaren om han tycker att den börjar bli dålig eller om skorstenen är dålig så ska han säga till.. Och föreslå en provtryckning.. Nästa gång han är där o sotar kan ni ju fråga han vad han tycker om skorstenen om det behövs renoveras eller liknade.. Provtryckning görs ju bara vid ev försäljning, eller vid misstanke på att det skulle vara något problem med
morsan: Vet inte var du bor, men de flesta försäljare av braskaminer och skorstenar brukar ha dem i sortimentet. Din sotare kanske vet?
urba68: Hej! Håller på att bygga om i köket. Vi har haft en öppen spis med en insats i. Är nu på jakt efter en kombinerad pellets/ved kamin o hittade en på nätet som heter combi kaminen, den säljs tydligen uppe i Haparanda (combi heat). Är det någon som har någon erfarenhet av denna eller som har tips på andra kaminer? Urban
Majgårdarna: En med solslinga kanske. Man får ju bidrag då blir den inte mycket dyrare än en vanlig,
JOS81: Får mig att tänka tillbaka på när jag själv hörde hur det knaprades aptitligt i min vedhög... http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1163
nZane: Tack för bra info - ska titta därhemma ikväll.
andreas: Tack för ditt svar. En undran bara, för att undvika problemet med vatten i kanalen, kan det hjälpa om man monterar in en vanlig ventil i hålet? // A