P
petran: Hej, Var lite rädd om dina ventiler, om du har ett fungerande självdragssystem som det verkar. Jag har själv sovrummen i en tillbyggnad från 1970, där saknas både till- och frånluftsventiler. Gissa om man blir trött när man sover med stängd dörr. Jag planerar istället att montera ventilationsvärmeväxlare som suger frånluft från våtutrymmen etc och lämnar förvärmd tilluft till
2 svar · 2,9k läst
Z
zeb7890: OK, då blir det ingen ekonomi med frånluftspump men jag frågar mig ändå om det inte finns någon vettig lösning som tar ut värmen ur frånluften, åtminstonde i min tillbyggnad - ca 70m2. Värmekällan lär bli en markvärmepump och då undrar jag hur är prisskillnaden mellan berg o. jord. Jag behöver max 11kw och då skall pumpen ge ungefär drygt hälften tror jag. Det är gott om
11 svar · 4,3k läst
sandhall
sandhall: [citat] Går att docka en acc-tank till en del frånluftsvärmepumpar (i.a.f. Nibe:s) så att man kan spetsa med en vattenmantlad kamin t.ex. när elpatronen annars skulle ha gått. Hade också planerat att installera FTX, men fick välja bort det av olika skäl. Att docka en extern värmekälla till frånluftsvärmepumpen känns då ändå som en hyffsad kompromiss, och det är den linjen vi är
2 svar · 1,6k läst
C
CarMan: ett rätt dimensionerat borrhål tappar ca 2-3 grader på en 5 års period, den stanar det av, kan änd at det faller en grad till på 20-30 år att höja tempraturen på borra enom att tilföra energi, är nog lika lät som att höja tempraturen å havet på samma sätt. Lika så är det på motsvarande sätt svårt att förbruka en borra. man kan ta vatten ur samma borra som man har till
9 svar · 2,5k läst
F
FrittDrag: [citat] Borde bara märkas om du har det extremt varmt i ljust det rummet. Sedan "skall" man ha ett frånluftsdon i samma rum som värmepumpen (enligt Nibe's montageinstruktionern åtminstone).
5 svar · 6,8k läst
C
CarMan: [citat] räkna på 4 000 :- / radiator, så får du med var alt runt i kring kostar. sen berordet ju på vad du har i huset nu om man ska räkna på en pellertanläggning, men har du absolut ingen ting så kan en helautomatisk pellertasnägning kosta 100 000:-
2 svar · 3,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Kolla på http://www.ekontroll.com/ Dom har nog något
1 svar · 2,9k läst
Immobil
Immobil: ...och billigt är det. ;D
1 svar · 805 läst
T
Tusse: När jag borrade efter vatten, fick jag med ett pumppaket från borraren. Nu undrar jag vad som är tillräcklig pumpkapasitet? Pumpen sitter på 80 m djup. och har ställt hydrofortrycket på 4,5 bar. Pumpen som jag fick med en E.M.S DX 3-26. http://www.ems-pump.se/ Om jag kan läsa ut tabellen rätt, får jag ut 18 l/min vid 80 m djup, men sedan är det 4,5 bars mottryck, vilket skulle ge 125 m
0 svar · 3,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Finns det ite ett till bidrag. KLIMP ? Kollla med din komun. energirådgivaren kanske vet
4 svar · 828 läst
M
Magnus_Redin: 30 dagar om året är inte så mycket, det kan vara idé att kolla om kommunen godkänner en sluten tank för WC:n. Sedan behöver du kolla upp markförhållandena för infiltration av gråvatten eller vatten från trekammarbrun. Det finns även andra lösningar som är ännu dyrare. Så fort man börjar spola skiten med vatten för att vara bekväm blir det dyrt eller mycket dyrt. Om du nöjder
1 svar · 4,4k läst
M
Magnus_Redin: Har det gamla system gett den värme du önskar i alla rum? Att det föreslagna nya systemet är lättare att reglera spelar ingen roll om det befintliga systemet är bra nog. Då räcker det med att byta de utslitna delarna utan att ändra på dimensioneringen så det renoverade systemet fungerar annorlunda eller sämre. Om inget rum har blivit onödigt varmt har inte det gamla 1-rörs systemet
1 svar · 5,4k läst
S
sanne78: Tackar för svaren.. nu har man en hum om hur man ska göra.. :)
10 svar · 3,1k läst
C
charta77: [citat] Vassego' " ¨". Du fäller träd inklusive lövverk (duh) sedan låter man löven och grenar sitta kvar. Då drar löven ut fukt/vatten ur trädet.
21 svar · 7,4k läst
B
TN-Funkis: Tror att bästa lutning ligger mellan c:a 1-3cm per /m. Aldrig 90* krök utan 2 x 45 enl expertisen. Enligt tillverkaren är expansionsmuffen både för inbyggt och fritt monterad ( se min tidigare länk)-men som sagt-de vete fan...? Själv sätter jag minst 2 "rensrör" per stråk så jag inte "hamnar i skiten" ( 1 nere vid golvplatten och 1 halvvägs upp på stammen, båda i vertikal montering
14 svar · 7,1k läst
MathiasS
MathiasS: Detta var en i sammanhanget informativ länk: http://www.malmo.se/download/18.33aee30d103b8f15916800010785/k%C3%A4llar%C3%B6versv%C3%A4mningarsk%C3%A4rm.pdf
4 svar · 7,3k läst
H
husbonden: Ahh Perfekt Tack för infon, Det är väl PEM slang som jag skall anv? fram till Avhärdningsfiltret
2 svar · 2,3k läst
krillek
krillek: Om jag minns rätt så lutar det nog mot avloppsröret. Fallet i avsnittet är rejält så den typen av risker ser jag inte. Snarare om det blir problem att sätta på en förhöjningsring, tätskiktets anslutning mot brunnen o s v.
2 svar · 3,6k läst
C
charta77: En konstig fråga, men jag har funderat på den väldigt länge. Hur sitter en plåt-skorsten fast? (Vanligtvis) Är det verkligen så att det står på något i huset. För mig innebär det att skorstenen står på pannan. Eller hänger den kanske i något? Hos min pappa sitter det ett rör mellen golvet och en kant på anslutningen pannan->skorsten. Det sa min far till mig för något år
0 svar · 3,7k läst
Y
Yondalar: jo om pipan var hel o frisk 02, så borde den inte ha hunnit förstöras även om misshandlats men sotaren som varit där kanske har ngn hint sen går det "alltid" att få igång skorstenen för en braskamin
0 svar · 2,5k läst
pellefant
pellefant: läs på om möjligheterna med systemet på: http://www.iqtherm.se/
12 svar · 1,9k läst
P
pelham: Härligt. Bra med mätaren där, så du kan se förbrukningen. mvh
7 svar · 3,5k läst
4integration
4integration: Har ringt sotaren. Han såg inga hinder att sätta igen med gips. När jag nämnde en inspektionslucka så sa han "jo, det kan väl vara bra" men tydligen inget som krävs. Jag kommer nog sätta en inspektionslucka (om de inte är för jäkla dyra) samt en ventil där det sitter en idag.
5 svar · 4,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Den funkar kanon! Jag ska köpa en till lilla stugan
11 svar · 2,6k läst
F
franluftvarmepump: Ngn som har erfarenhet av Nibe Fighter 410P, IVT 790 TF eller förslag på någon annan frånluftsvärmepump med förvärmd tilluft? Jag måste byta min trasiga Autoterm Corus 3000A och bullriga LVA till något som bör vara sammanbyggt.
0 svar · 3,9k läst
A
TN-Funkis: Aha - kör morgonvatten enl förslag och kolla resultatet. Det enda som jag kan dra mig tillminnes på "skumma" lukter på färskvatten var en typ av fett som kommit in i en engreppsblandaren, då lossade jag blandaren-sköjde igenom med t-röd-kopplade ihop och lät spola runt 5 min- har för mig att det var en FM-Mattson där en plastskiva/mässingskula med en silikonfettshistoria var boven.
7 svar · 5,2k läst
Y
Yondalar: "cylindriska"
23 svar · 4,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] >:( Tyvärr, måste jag göra dig besviken. :P Kastade ner grannen för att hämta det. ;D
5 svar · 5,2k läst
L
lasse_f: Tack, låter ju görbart men inte helt lätt ändå. Åsså är det som du skriver - man skulle behöva provdra en pipa för att lära sig. Lutar nog åt att jag tar den dyra vägen trots allt..
2 svar · 2,2k läst
Y
Yondalar: enda nackdelen är kostnaden sen kan det bara bli bättre om den nu styrs rätt varför sotiga glas, svårt att undvika på den typen, röken virvlar lätt mot glasen, försök att stapla klabbarna längst in och lite modulering med luftventilerna ej drag kan bero på flera saker stor kall skorsten, tar lång tid innan den blir så varm att skortensverkan orkar fullt ut (en pipa i skortenen kan
1 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.