2 253 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Värmer ni oxå varmvatten med olja?
Det är alltid kul att snoka bland bekantas vanor. Det visar sig bland mina visserligen ganska få oljeeldande vänner att man även värmer varmvattnet sommartid med hjälp av olja. Samt att det i de flesta fall rör sig om en förbrukning på ca 100 liter per månad för detta ändamål... Dvs ca 3,3 liter á 10:- = 33:- /Dygn för varmvatten.
Det är således ganska roligt att förklara att en liten enkel modern elberedare klarar samma uppgift med hjälp av ca 8 - 10 kWh /dygn. Med andra ord mindre än en tredjedel av priset. De flesta tappar hakan och tror inte att det är sant. Men detta kan väl omöjligt vara en nyhet? Jämfört med DAGENS elpris på ca 1:- kWh borde ju oljepriset nått brytpunkten redan 1985 enligt http://www.spi.se/statistik.asp?art=28
Snacka om slöseri med energi och framför allt med pengar...
Det är således ganska roligt att förklara att en liten enkel modern elberedare klarar samma uppgift med hjälp av ca 8 - 10 kWh /dygn. Med andra ord mindre än en tredjedel av priset. De flesta tappar hakan och tror inte att det är sant. Men detta kan väl omöjligt vara en nyhet? Jämfört med DAGENS elpris på ca 1:- kWh borde ju oljepriset nått brytpunkten redan 1985 enligt http://www.spi.se/statistik.asp?art=28
Snacka om slöseri med energi och framför allt med pengar...
En kompis köpte förra året en gård där det bott en dam som blev 99 år, där var pannrummet i en flygel och det var året om varmvattencirkulation in till huset via en kulvert från 60-talet, ca 6 kubik olja förbrukades och ovan kulverten blommade krokusen i januari :
En kompis som kör olja hela året kör även golvvärmen året runt.. 
På sommarn står fönstren öppna annars blir det så satans varmt sa han..
Han värmer även 52 m3 poolen (30 grader) med olja..
Allt är kopplat till villa pannan o han har pellets brännare men det är ju mer jobb med än olja då han inte har bulkförråd..
Ja se åkare där finns de stålar..
På sommarn står fönstren öppna annars blir det så satans varmt sa han..
Han värmer även 52 m3 poolen (30 grader) med olja..
Allt är kopplat till villa pannan o han har pellets brännare men det är ju mer jobb med än olja då han inte har bulkförråd..
Ja se åkare där finns de stålar..
Hur stor skillnad blir det i pris om man jämför olja o el medräknat pann förluster mm ???
Förstår inte min far som nyss gjorde rent sin oljetank för 3000 spänn och skall fylla på olja. Han har en panna från slutet av 80 med elpatron. Det måste ju bli dyrare med olja nästan. :
Personligen tycker jag han skulle slängt ut oljetanken och instalerat en pellets brännare men inte lyssnar han på mig inte.
Förstår inte min far som nyss gjorde rent sin oljetank för 3000 spänn och skall fylla på olja. Han har en panna från slutet av 80 med elpatron. Det måste ju bli dyrare med olja nästan. :
Personligen tycker jag han skulle slängt ut oljetanken och instalerat en pellets brännare men inte lyssnar han på mig inte.
Min jämförelse visar skillnaden för enbart varmvattenproduktion då korta gångtider medför extremt ursel verkningsgrad. Och 8 kronor jämfört med 22 kronor per dygn talar ju för sig självt... Tyvärr är detta tydligen inte uppmärksammat hos alla...gogu skrev:
Att överhuvudtaget elda med olja idag är ju direkt korkat. både vad det gäller ekonomi och miljö. Jag menar det finns ju alternativ som har mkt kort avbetalningstid idag, luft vp och / eller pelletsbrännare. kostar mindre än att fylla en normal oljetank.
Hej!
Nu skall vi ta oss in i vekligheten.
1. Olja är inte så dumt som man vill få oss att tro.
2. Vi har bestämt genom allmänrösträtt att i sverige skall vi nte använda el för uppvärmning.
2A. Vad gör man jo ger bidrag till att konvertera från t.ex. olja till el=värmepump.
Hade man där i mot lagstiftat om en årlig kontroll av de oljebrännare som finns i dag så skulle man fått ner förbrukningen med minst 30%, och där med inte belastat elnätet....
Nu skall vi ta oss in i vekligheten.
1. Olja är inte så dumt som man vill få oss att tro.
2. Vi har bestämt genom allmänrösträtt att i sverige skall vi nte använda el för uppvärmning.
2A. Vad gör man jo ger bidrag till att konvertera från t.ex. olja till el=värmepump.
Hade man där i mot lagstiftat om en årlig kontroll av de oljebrännare som finns i dag så skulle man fått ner förbrukningen med minst 30%, och där med inte belastat elnätet....
Det är sant! Men det förvånar mig att en del fortfarande eldar på som om inget hade hänt sen 70-talet...RoKe skrev:
Jag använder olja som huvudsaklig uppvärmning. När det är som allra kallast eldar jag upp ca 3 kbm ved oxå. Resultatet av det är ca 1200 liter olja om året + 6700 kWh hushållsel och varmvatten. Detta att jämföra med att det gick åt över 2500 liter olja med den gammla pannan i detta huset för ca 10 år sedan...toarp skrev:
Men snart är det slut på dethär! Då blir det större hus och modern pelletspanna tror jag...
Jag har bara olja just nu till varmvattnet. Tycker det är fint =) Gör av med ca 2,3 m^3 per år.
Jag trimmar/servar brännaren varje år. Har iofs murstock som jag gärna håller levande. Jag kommer snart komplettera min anläggning med ECOAIR och varmvattenberedare, men inte innan jag har satt in två kaminer. Kommer forsätta spetsvärma med olja.
Jag trimmar/servar brännaren varje år. Har iofs murstock som jag gärna håller levande. Jag kommer snart komplettera min anläggning med ECOAIR och varmvattenberedare, men inte innan jag har satt in två kaminer. Kommer forsätta spetsvärma med olja.
Klicka här för att svara