2 664 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Luft i sytemet/expanskärl
Hej,
Har du ca 2000l i systemet samt 1 1/2 plans villa (ca 6m höjd till översta element) bör du ha ett slutet kärl på ca 300l.
Man brukar räkna att man ska ligga minst 0,1bar över högsta punkten alltså 0,6 + 0,1 = 0,7bar.
Vid fallet ovan bör du ha 0,7bar vid 20gr samt 1,5 bar vid 100gr i tankarna.
Det fifflas en hel del med detta vid installationer, speciellt då slutna vedanläggningar.
Min installatör villa sätta in ett 150l kärl, men det fick han ändra på...
Använd länken nedan för att räkna på era egna system, denna formel stämmer garanterat.
Lycka till!
http://tacat.tourandersson.com/1/1625.htm
Har du ca 2000l i systemet samt 1 1/2 plans villa (ca 6m höjd till översta element) bör du ha ett slutet kärl på ca 300l.
Man brukar räkna att man ska ligga minst 0,1bar över högsta punkten alltså 0,6 + 0,1 = 0,7bar.
Vid fallet ovan bör du ha 0,7bar vid 20gr samt 1,5 bar vid 100gr i tankarna.
Det fifflas en hel del med detta vid installationer, speciellt då slutna vedanläggningar.
Min installatör villa sätta in ett 150l kärl, men det fick han ändra på...
Använd länken nedan för att räkna på era egna system, denna formel stämmer garanterat.
Lycka till!
http://tacat.tourandersson.com/1/1625.htm
jag stängde ventilerna till radiatorkretsen och tömde trycket till 0 på säkerhetsventilen och sedan kollade jag trycket på botten av expansionskärlet, detta var då 2bar sen släppte jag bara ut lite luft tills jag hade trycket 0.5 bar . Fyllde sedan på systemet till 1 bar (i morse) och nu är det fortfarande 1 bar . verka funka som det ska nuDem00niX skrev:
Stäng till radiator kretsen o tappa sedan ut vattnet så trycket blir 0 sedan kollar du för trycket i blåsan..Dem00niX skrev:
De brukar stå på kårlet vad förtrycket ska va... Om inte ställ de på ca 0,6.. På mitt stod det 0,5-0,7 så då blev de 0,6..
Garanterat att trycket är för högt i blåsan om kärlet är nytt.. Kolla detta så ska du se att du hittat felet..
Jag får en känsla av att detta är ett rätt vanligt problem? Jag har samma symptom i mitt värmesystem (bergvärme) och jag har misstänkt problem med exp-kärlet. Nu när vi gör lite större ombyggnader ska jag se över detta och lösa problemet för gott.
Klicka här för att svara