1 254 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Rör i murstock endast för ventilation
Hej
Vi har ju sparkat ut oljetanken och kör pannan på el, vilket innebär att stocken som ventilationen går upp i från tvättstugan inte blir uppvärmd.
För att vara lite förebyggande så funtar jag på om man ska peta ned ett rör i kanalen från tvättstugan för att förhindra att kanalerna vittrar.
Det borde väl bara vara att peta ned ett rör och köra?
SKa väl inte behöva hålla på med syrafast rör och liknande bara för ventilation eller ???
Vi har ju sparkat ut oljetanken och kör pannan på el, vilket innebär att stocken som ventilationen går upp i från tvättstugan inte blir uppvärmd.
För att vara lite förebyggande så funtar jag på om man ska peta ned ett rör i kanalen från tvättstugan för att förhindra att kanalerna vittrar.
Det borde väl bara vara att peta ned ett rör och köra?
SKa väl inte behöva hålla på med syrafast rör och liknande bara för ventilation eller ???
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Alternativt peta in rätt mycket glasull i hålet som blev över i källaren. Se till att det blir hyfsat lufttätt. Då blir det inget kallras som fäller ut fukt.
...sparkat ut oljetanken. Gjorde det ont?
...sparkat ut oljetanken. Gjorde det ont?
Fast å andra sidan om det är i tvättstugan så behövs det ju ventilation med tanke på den fuktiga luften och då är det nog en bättre ide att inte pula igen hålet. Det är väl någon värme på i tvättstugan??
Du behöver absolut inget syrafast om du ska sätta rör, vanlig slang räcker i sådana fall. Men jag tror att luften i källaren är betydligt skonsammare mot skorstenen än oljepannan var så rör kanske är (dyr) överkurs. Varmluften (om nu tvättstugan var varm) som pyser upp i skorstenen brukar räcka gott att torka ur eventuell fukt/regnvatten i skorstenen.
Du behöver absolut inget syrafast om du ska sätta rör, vanlig slang räcker i sådana fall. Men jag tror att luften i källaren är betydligt skonsammare mot skorstenen än oljepannan var så rör kanske är (dyr) överkurs. Varmluften (om nu tvättstugan var varm) som pyser upp i skorstenen brukar räcka gott att torka ur eventuell fukt/regnvatten i skorstenen.
Ja det är värme på i tvättstugan, åtminstone på höst, vinter & vår.
Då kanske jag kan låta det vara som det är
Då kanske jag kan låta det vara som det är
Klicka här för att svara