I vår skorsten är det markant kraftigare drag när det är minus 20 ute. Det låter som om pannan vore en jet-motor.
Fast, våran skorsten är över 10 meter och det gör ju sitt till.

Måste försöka få tag i en motdragslucka.

/Jögga

Tigerholm har dragluckor.. Själv har jag deras tigex lucka som nibe kör med.. Den är lätt att justera men om det ska bli exakt så bör sotaren el någon med mätare justera in den.. Kolla här under produkter/dragluckor http://www.tigerholm.se/

jorwes skrev:
I vår skorsten är det markant kraftigare drag när det är minus 20 ute. Det låter som om pannan vore en jet-motor.
Fast, våran skorsten är över 10 meter och det gör ju sitt till.

Måste försöka få tag i en motdragslucka.

/Jögga
Helt riktigt ju kallare destomer drag o när det blir för högt hinner inte pannan ta till vara på värmen i rökgaserna=elda åt kråkorn..

Så fixa en sådan det betalar sej..

thomas skrev:
jag har ingen dragbegränsare, har dragluckan hellt öppen. Jag måste dra ut spaken till rökgasspjället lite för att hålla rökgaserna kring 250 grader, kommer det altså bli ännu varmare rökgaser i vinter?
Förmodligen kommer rökgas tempen bli ändå högre utan motdragslucka på rökröret i vinter då draget blir högre... Många gånger så är draget dubbelt så mycket som panntillverkarna rekomenderar o då blir verkningsgraden inte nå vidare..

Men du kanske menade dragbegränsare på tilluften till pannanseldstad??

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.