2 664 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Luft i sytemet/expanskärl
Sida 1 av 2
Kör med en panna som är på 500L+ 2 acc tankar på 500 i 1 1/2plans villa + 1st garage med golvvärme detta har ett expansionskärl på 200l. Till problemet: när hela systemet är varmt ligger trycket på 1,5bar "sedan löser säkerhetsventilen ut" men när allt blir kallt sjunker det till ca 0,2-0,3 vilket ger en luftficka på övervåningen vad göra? det står på exp-kärlet förstryck 0,5bar kan man ha mindre luft där och rymma mera vatten i systemet eller? Någon som vet? allt funkar kanon när man eldar dagligen/vintern.
Låter som om du har för liten volym på expansionskärlet. Det sitter i källaren vid pannan antar jag? Gäller väl att ha plats för fullt system med 0,5 bar övertryck vid kallt system och plats för att ta expansionen utan att ventilen släpper ut vatten när det blir varmt?!
/P
/P
1500 liter + element/golvvärme, säg att det blir exakt 2000 liter. 2000 * 0.10 =200 liter. Tja det kanske du borde klara dig på med 200l.Thor skrev:Kör med en panna som är på 500L+ 2 acc tankar på 500 i 1 1/2plans villa + 1st garage med golvvärme detta har ett expansionskärl på 200l. Till problemet: när hela systemet är varmt ligger trycket på 1,5bar "sedan löser säkerhetsventilen ut" men när allt blir kallt sjunker det till ca 0,2-0,3 vilket ger en luftficka på övervåningen vad göra? det står på exp-kärlet förstryck 0,5bar kan man ha mindre luft där och rymma mera vatten i systemet eller? Någon som vet? allt funkar kanon när man eldar dagligen/vintern.
Är du säker på att förtrycket verkligen är 0.5bar det kan faktiskt vara så att det av någon anledning är betydligt högre.Om dåförtrycket är 1.5bar eller mer så har vattnet ingen chans att expandera utan att ta sig ut genom säkerhetsventilen.
Du skall ha ett förtryck på vattnet på minst 0.1bar per meter som du skickar upp det i. Så om ditt högsta element är 7 meter skall förtrycket i expansionskärlet vara minst 0.7, dvs om du lirar exakt. Jag skulle nog haft 0.8bar.
0.7bar är då också det lägsta tryck du skall ha i systemet, när det är kallt, eller den temperatur som du lägst går ned i. Är förtrycket för lågt i mitt exempel 0.6bar så kommer du fylla expansionskärlet med vatten innan du får upp vatten på övervåningen. Då får du inte heller något utrymme för det expanderande vattnet.
Sänk inte förtrycket under 0.5 bar.
Om expansionskärlet är tillräckligt stort så skall det inte variera särskilt mycket, om ens något, från det att du börjar elda till att det är varmt och sedan att det är kallt.
Min gissnig lutar åt att du har ett för litet kärl eller att förtrycket är för högt/lågt.
Edit: försökt gör skillnaden tydlig när jag skriver trycket i systemet och när jag skriver förtrycket i expansionskärlet.
När jag bytte panna o kärl så blev det som du beskriver.. Det va trycket i kärlet som va 2,3 bar..
Sänkte detta till 0,7 bar sen blev de bra.. Rörisen sa att de ofta fuskas med att sänka trycket i kärlen efter dom blivit provtryckta på fabriken..
Sänkte detta till 0,7 bar sen blev de bra.. Rörisen sa att de ofta fuskas med att sänka trycket i kärlen efter dom blivit provtryckta på fabriken..
Hur går det nu?Thor skrev:
Om du inte gjort något än så kan du också se nästa gång du fyller på systemet om tryckmätaren stannar upp.
Inte för att detta jag skriver är enklare än att göra systemet trycklöst och mäta med en enkel tryckmätare på "bilventilen". Men om du ändå tänkt fylla på vatten någon gång innan du kollar trycket, av diverse anledningar. Tjao du kanske inte har något att mäta med än.
Du skrev att när det kallnat så var mätare på ett visst antal bar 0.2-0.3(?) när du då fyller upp och mätaren stannar på kanske ca 0.5bar så har du ca 0.5bar i förtryck i kärlet. Stiger mätaren upp till 1.5bar utan avbrott och ventilen öppnas då har du 1.5bar eller mer i förtryck.
Om med tanke på att du skall ha minst 0.1bar/meter stigning så vet du hur mycket förtryck du skall ha.
ahha lite skumt, har dock inte tömt ner eller släppt på trycket för att kontrollera förtrycket, men kan i allf säga att när endast 1st acc tank e laddad så har jag ett tryck på 1,4bar "fyllde nog lite mycket i systemet" måste kolla detta alltså.
Jag har samma problem när vattnet i acktankarna är 50 grader har jag 0 i tryck (trodde detta berodde på luft så man luftar som en tok) och har 1.5bar+ i tryck när tankarna är varma. men alltså 0.1bar per meter oavsett om tankarna är varma eller kalla ?
Thor skrev:
Nu har jag tömt ut en massa luft ur mitt expantionskärl får se om det håller sig nu då . Jag hade 2bar i mitt :/
Hmm .. Jag verkar ha samma strul.
Kallt system 0,5 bar, varmt 1,4-1,5
Ska inte ett expansionskärl fungera så att det håller
samma tryck konstant ?
Hur fixar man.. Stänger vredet te expansionen o tappar ur vattnet som finns mellan vred och blåsan. Sen kollar tryck eller ???
Kallt system 0,5 bar, varmt 1,4-1,5
Ska inte ett expansionskärl fungera så att det håller
samma tryck konstant ?
Hur fixar man.. Stänger vredet te expansionen o tappar ur vattnet som finns mellan vred och blåsan. Sen kollar tryck eller ???