L
Lidman: Det där var en grymt bra fråga. Jag funderar på samma sak faktiskt. Hoppas att nån vet hur det ligger till.
1 svar · 4,0k läst
M
morrowindl: Ja 15000 är nog kanske lite väl lite. Det finns väl en hel del moms på skatten avgifter som kommer som en överraskning. Vi har ju heller inte tänkt att tokelda eller sänka tempen inomhus så man får ha raggsockor på sig bara för att komma ner i kostnad. Anders
8 svar · 5,1k läst
Ranchn
Ranchn: En lite mer & kanske bättre förklaring. Prisolröret har en ytterdiameter på 15mm. Rören som kommer från elementet har en "lös" mutter, den har en gängdimension på 18mm Till övre röret som är böjd behöver jag följande... - Ventilhus (rakt) - Lämplig termostat - Övergång (klämringskoppling) från termostat till prisolröret. Till nedre röret som är rakt behöver jag
2 svar · 3,2k läst
Å
TN-Funkis: [citat] Nu vet inte jag var högtrycksfirman stoppade i slangen hos er, men i er källare bör det finnas en plåtlucka i golvet där avloppet går ut. Där det bör finnas en öppningsbar renslucka, så om avståndet är 2 m är chanserna goda att man då ev kan nå stoppet med ett långt armeringsjärn. Tror inte att högtrycksfirman kör med hårddisk-inspelning, men det borde finnas ett 75
23 svar · 8,2k läst
2
2an: [citat] De va inte så farligt 2-2,5 m3 din panna/brännare har säkert ingen höjdar verkningsgrad.. Här gick de 3,2-3,3 m3 olja det stämde då jag gick över till pellets att förbrukningen skulle bli ca 6,7 ton .. Begagnad brännare i gamla pannan ingen höjdare direkt.. Nu efter jag byte panna o brännare (byt allt i pannrumet) så ser det ut att gå ca 5-5,2 ton pellets.. ;D Om du köper o
7 svar · 2,7k läst
P
Pebbe2: Stoppade i en handöl i samband med skorstensrenovering för 6 år sedan och har inget att klaga på. Absolut ingen 'tokeldning' här inte.
3 svar · 5,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Tanken är att gamla järnbrunnen ska bytas mot en ny. 2 rör (till tvättmaskin & vask) ca 1,5m åt varsitt håll från brunnen ska bilas ned och anslutas till brunnen. Men det blir lite lurt med att koppla på dem på järn-brunnen om man tänker på hur de ser ut... Antar att man måste sätta en förgrening på röret i brunnen som går ut i avloppsstammen ???
7 svar · 15,1k läst
Langbein
Langbein: [citat] Radon ska man aldrig ta in för en del hamnar i mig då oavsett utspädning. Korsdrag bör man bara ha en kort tid. Ska läsa protokollet, vi har redan en avfuktare under som ska ha slang ut, det bör vara perfekt :D
2 svar · 3,2k läst
K
Karsbol: Hej! Vedpannor är angivna med olika effekt i tillverkarnas brosyrer. Men man får inte reda på under vilka beräknings grunder. Så jag undrar om man kan lita på dom angivna effekten. Ej verkningsgrad. Pannor med betydligt lägre elstadsvolym har många gånger högre effekt.
0 svar · 2,6k läst
2
2an: [citat] Tvärtom sa min grannar som har berg vp insatt -98.. Dom menade att jag som hade pellets bara kunde brassa på med värmen då de va kalt ute utan att bli ruinerad.. Husen deras är på 165 resp 190 kvm o anläggningarna 118 resp 129000:- Där ryker de som f-n från skorsten då de kryper ner under -20.. ::) Kamin..
41 svar · 5,9k läst
P
Punjabi: Måste man popnita plaströrsystem ? eller går det lika bra utan.
8 svar · 1,7k läst
B
brasse: Det kan ju oxå vara så att arean på rökkanalen är för liten dvs den orkar inte svälja all rök och eftersom wc:t oxå har frånluft kan en mindre del av röken sugas dit och det kan tyckas att röken kommer ur ventilen när den i själva verket sugs dit. Sen är ju sommartid och öppen spis inte en helt lyckad kombination tack vare att man inte har har det naturliga draget (varm luft
10 svar · 5,8k läst
F
FrittDrag: Det där med koldioxid (som dyker upp lite varstand nu med "behovsstyrd-ventilation) är bara ett sätt att mäta personbelastning på lokaler, säger inte i sig att luften är "ren eller smutsig" men en bra mätindikator. Det mesta dammet kommer just från kläder (och möbler) men som alltid en smaksak om man sätter till- eller frän-luft i klädkammare. Har man frånluftsvärmepump (utan
5 svar · 10,2k läst
Y
Yondalar: ack bör man ha och sol kommer mer ju dyrare oljan blir och att fixa till ett bulkförråd på utsidan det går alltid sen vill ju pluskan oxå vara med, även om den tänker lite korsiktigt ibland nudå? den burken är optimerad (kompromissad?) av skäl som liknar dina funderingar och begränsingar jag brukar inte vilja välja märken
8 svar · 3,7k läst
Y
Yondalar: mera sanna historier från den tiden när man var fattig student nyfylld tank 4m3 allt läckte ut under natten i avloppet till en 1-kammarbrunn öste upp några kubik av oljan som flöt uppepå diesellukten maskerade övriga odörer mörka solglasögon resten - ja det har inte bra varit Sundowners på Hilton Seyshellerna här i livet
6 svar · 2,6k läst
S
skogstomten: Förhandlade in så att grundläggaren lade ner en värmeslinga i gunden för uppvärmning under byggtiden (och han fick dessutom bjuda på den). Enligt honom en kostnad på bara 3000. Och att det tydligen ska dra mindre ström under själva byggtiden än en konventionell byggfläkt. Tror att det helt enkelt är en ganska glest lagd elvärmetråd i hela grunden som klarar av att värma upp huset
1 svar · 4,9k läst
T
TJ71: Hej igen, bra forum det här. ANgående eventuell försäkringsersättning så är ju det en fråga som man, minst sagt, kan hitta olika information om. Enligt mina efterforskningar så ska försäkringen gälla, detta baserar jag på att jag enbart lägger klinker uppe på golvet, dvs inget tätskikt eller liknande. Rent logiskt så kan det omöjligen innebära någon ökad risk för vattenskada
10 svar · 15,4k läst
R
roke: Så här kan du koppla. Se sid.10 fig 6. i manualen. http://www.esbe.se/download/sv/installation9900svty.pdf
1 svar · 4,2k läst
F
Fredrik_B: Vill ha lite goda råd när jag ska byta ut min elpanna. Tänkte sätta in en Nibe EVC 13 själv. Jag har avstängningsventiler på fram- och returrör både upp och ned. (Sutteräng med gjutet valv) samt en slags anslutning/koppling på ena röret ned i bottenplattan som jag inte vet vad den är till ? -Är det nödvändigt att tappa ner systemet när jag byter pannan ? -I så fall hur gör jag
0 svar · 2,2k läst
P
Pedda_P: Angående kostnader för att anlägga eget VA så går det jämnt upp för vår del jämfört med anslutningsavgiften som kommunen skulle tagit ifall det funnits kommunala anslutningsmöjligheter, skillnaden blir ju dock att vattnet nu är gratis framöver (bortsett underhåll då)
4 svar · 1,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: putte: Är det ett nybygge då du får 15.000:- i reduktion eller gäller det även rot/ombygge?
46 svar · 7,9k läst
V
Vargen: Jag tackar för länken, skall utforska sidan närmare, ser att det finns en hel del där som kan komma mig till nytta i ett eventuellt projekt.
2 svar · 3,5k läst
P
ppalm: man brukar väll säga att man måste ha 30 000Kwh in årsfebrukning för att du skall kunna räkna hem en berg/jordvärme anläggning på >11 år
2 svar · 3,3k läst
kmilic
kmilic: Hej, hoppas någon därute kan ge mig lite tips inför vårt närstående val. Vi står inför faktum att det är dags att på allvar bestämma om vi skall välja (konstruera in) ingjutna rör i plattan för den vattenburna golvvärme eller om vi hoppar över golvvärme helt och hållet. Har hört positivt/negativt om båda varianterna. Skulle vara tacksam om ni som har platta på mark, skriver
0 svar · 3,3k läst
V
Vargen: Tjenare Tomp! :D Ta och kika in på Sveps hemsida www.svep.se tror jag det var dit, där har dom skrivit för och nackdelar med respektive teknik, något som du kanske har nytta av att veta om. Spontant så lät förresten 55.000:- riksdaler dyrt, men då vet jag inte riktigt all utrustning som behövs för en sådan anläggning! Hoppas du finner lite svar! Mvh Vargen
1 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Tror att man vid dimesionering av expansionskärl (som är beroende av total vattenvolym i systemet) brukar shablonsätta varje radiator till 10 liter för kalkylen.
2 svar · 3,6k läst
S
skogo: Jag är VVS-konsult och hjälper dig gärna med tips. Det blir instängt i klädkammaren om du inte har ngt frånluftsdon där, men det räcker med 5 l/s. Egentligen räcker det med 0,35 l/s om det är större än 3m2. Dimensioner är beroende av luftmängden och längder. Men över 40 l hade jag dimmat upp till 160.
5 svar · 1,1k läst
Y
Yondalar: det var flera goda råd men jag ihärdar att helheten skall tas först för att tex om solfångare skall installeras sen så skall den ha minst en (helst två) slingor likaså vv (alstså, inte sno ngn slinga till solen även om det funkar, men det ger mycket sämre total systemverkningssgrad) en bivalent shunt skall du sen ha för radiatorerna för att snåla på det allra varmaste vattnet
11 svar · 12,4k läst
MathiasS
MathiasS: Om du surfar in på www.rinkabyror.se så är det Beulco 66 kopplingen du skall använda. Hos www.sigro.se hittar du kopplingar från Vatette. Denna koppling förses med olika klämringar/stödhylsor beroende på vilket rör som används (koppar, pex etc).
2 svar · 11,8k läst
2
2an: Bara till att börja skruva.. ;) Här kan du läsa mer.. http://pellets.info/
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.