4 119 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Ny fjärrvärme
Hej
Vi ska installera fjärrvärme i vårt gamla hus, förmodligen till våren.
Är det någon som har några erfarenheter av att koppla in fjärrvärme, saker vi bör tänka på? Positivt som negativt?
En sak vi undrar över t ex hur vi ska göra i källaren när den gamla kombipannan försvinner. Då förlorar vi spillvärmen och det blir kallare och risken är ju att det också blir fuktigare. Bör man satsa på att sätta in ett element i källaren för att hålla fukten borta?
En annan sak är det rum där vi idag saknar vattenburen värme. Ska vi fortsätta med direktverkande elelement där eller satsa på att installera ett riktigt element till vattenburna systemet? Risken är ju att det tar många år innan det betalar sig.
/Henrik
(ny på forumet och tacksam för tips och råd)
Vi ska installera fjärrvärme i vårt gamla hus, förmodligen till våren.
Är det någon som har några erfarenheter av att koppla in fjärrvärme, saker vi bör tänka på? Positivt som negativt?
En sak vi undrar över t ex hur vi ska göra i källaren när den gamla kombipannan försvinner. Då förlorar vi spillvärmen och det blir kallare och risken är ju att det också blir fuktigare. Bör man satsa på att sätta in ett element i källaren för att hålla fukten borta?
En annan sak är det rum där vi idag saknar vattenburen värme. Ska vi fortsätta med direktverkande elelement där eller satsa på att installera ett riktigt element till vattenburna systemet? Risken är ju att det tar många år innan det betalar sig.
/Henrik
(ny på forumet och tacksam för tips och råd)
Hej!
Är i samma situation som dig , drar in fjärrv. i vår när jag eldat upp det mesta av
veden . Installerar radiatorer i källaren under vintern , annars blir den obrukbar
som tvättstuga och mekande . Har en gjutjärnskamin i vardagsrummet och ställer
nog ytterligare en på den gamla kombi-pannas plats , tror att murstocken mår bra
av att eldas ibland + mindre fukt när det hängs mycket tvätt .
mvh/sae
Är i samma situation som dig , drar in fjärrv. i vår när jag eldat upp det mesta av
veden . Installerar radiatorer i källaren under vintern , annars blir den obrukbar
som tvättstuga och mekande . Har en gjutjärnskamin i vardagsrummet och ställer
nog ytterligare en på den gamla kombi-pannas plats , tror att murstocken mår bra
av att eldas ibland + mindre fukt när det hängs mycket tvätt .
mvh/sae
Tack för råden! Vi har faktiskt en oinkopplad gammal Husqvarnakamin stående, den kanske man skulle passa på att sätta in i källaren då.
Carla - jag glömde skriva att vi eldar i en kakelugn flera gånger i veckan under vintersäsongen. Så därför är det kanske inte nödvändigt att isolera murstocken. Eller vad tror du?
Carla - jag glömde skriva att vi eldar i en kakelugn flera gånger i veckan under vintersäsongen. Så därför är det kanske inte nödvändigt att isolera murstocken. Eller vad tror du?
Lustigt - i den länkade artikeln (tack för länken!) nämns längst ner att fläktar på vinden kan göra större skada än nytta. När vi köpte huset rekommenderade vår besiktningsman just en sådan fläkt och vi satte därför in en. Jag slutar aldrig förvånas över att experterna ofta tycks vara så fundamentalt oeniga när det gäller fuktproblem, dess orsak och lösningar. hur som helst har vi dessbättre inga fuktproblem på vinden idag. Om det är tack vare eller trots fläkten låter jag dock vara osagt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden