1 720 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Styrning av HERU75
Hej!
Är det någon här på forumet som vet hur styrningen av en HERU75 funkar.
Vad jag minns så har den två knappar/vred som styr fläkthastighet och värmeväxlarrotation.
Hur funkar denna styrning?
Skulle vilja styra min kommande HERU75 med IHC eller liknande för att ha möjlighet till lite tidsstyrning och annat kul...
/Jonas
Vad jag minns så har den två knappar/vred som styr fläkthastighet och värmeväxlarrotation.
Skulle vilja styra min kommande HERU75 med IHC eller liknande för att ha möjlighet till lite tidsstyrning och annat kul...
/Jonas
Hej!Jonas_H skrev:Hej!
/Jonas
Vi har en heru 75 vvx lare men vi är inte nöjda, luften vi får tillbaka är iskall, kan lika gärna stänga av den, vi märker ingen skillnad om vi har rotorn på eller av, rotorn snurrar som den ska men ingen direkt återvinning, rören är isolerade med 100mm isolering. vi funderar på att ta bort den och återställa allt tillbaks, någon som vet var problemet är, är välkommen att maila oss: chleide@yahoo.se
chleide
Det skall inte vara några problem med Heru 75 om den är installerad rätt.Hej!
Vi har en heru 75 vvx lare men vi är inte nöjda, luften vi får tillbaka är iskall, kan lika gärna stänga av den, vi märker ingen skillnad om vi har rotorn på eller av, rotorn snurrar som den ska men ingen direkt återvinning, rören är isolerade med 100mm isolering. vi funderar på att ta bort den och återställa allt tillbaks, någon som vet var problemet är, är välkommen att maila oss: chleide@yahoo.sechleide
När du skriver att tilluften är iskall vilken inblåsningstemperatur har du då och vid vilken utetemperatur?
Är systemet injusterat rätt med balans mellan till och frånluft?
Har du något eftervärmningsbateri på tilluften?
/Patrik
chleide
kolla om drivremmen till den roterande växlaren är riktig, kolla så drivmotorn fungerar.
Sedan så beror det lite på vart du bor,vid vilken ute temp tycker du det känns iskallt.
Normalt så behövs ingen eftervärmare i söder om dalälven,utan en dynamik där du har 15-17 grader på t/l som blandas med din rumstemp på 20-21 är en bra dynamik.
Har du injusterade donen riktigt kolla alla f/l och t/l väldigt viktigt rätta värden för att du ska kunna tillgodoräkna dej den höga temperaturverkningsgraden.(gäller alla ftx-system)
Hur är det med isoleringen på kalla vinden är det en riktig isolering så det inte är någon
gullfibermatta som ligger där.
Heru75 är ett mycket bra ftx agg och sällan några problem,utan du spar som någon ovan sa 1000 lappar.
Återkom gärna och berätta hur det går för dej.
kolla om drivremmen till den roterande växlaren är riktig, kolla så drivmotorn fungerar.
Sedan så beror det lite på vart du bor,vid vilken ute temp tycker du det känns iskallt.
Normalt så behövs ingen eftervärmare i söder om dalälven,utan en dynamik där du har 15-17 grader på t/l som blandas med din rumstemp på 20-21 är en bra dynamik.
Har du injusterade donen riktigt kolla alla f/l och t/l väldigt viktigt rätta värden för att du ska kunna tillgodoräkna dej den höga temperaturverkningsgraden.(gäller alla ftx-system)
Hur är det med isoleringen på kalla vinden är det en riktig isolering så det inte är någon
gullfibermatta som ligger där.
Heru75 är ett mycket bra ftx agg och sällan några problem,utan du spar som någon ovan sa 1000 lappar.
Återkom gärna och berätta hur det går för dej.
Hur ser grejorna ut, rent fysiskt menar jag och tänker då främst på hur donet för reglering ser ut. (Själva aggregatet har jag sett)
Monteras det i vanliga eldoser. Kan man montera det i badrummet eftersom man vill ju gärna köra fläkten på "turbo" när man duschar.
Vidare: Hur ser luftflödet ut inne i aggregatet? Vilka anslutningar är ut o vilken är inluft?
Har inte hittat något på nätet som visar detta. Fast nog borde det finnas?
Tacksam om någon kan informera.
Monteras det i vanliga eldoser. Kan man montera det i badrummet eftersom man vill ju gärna köra fläkten på "turbo" när man duschar.
Vidare: Hur ser luftflödet ut inne i aggregatet? Vilka anslutningar är ut o vilken är inluft?
Har inte hittat något på nätet som visar detta. Fast nog borde det finnas?
Tacksam om någon kan informera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden