Önskar tips ang. följande situation:

Litet nytt energisnålt hus. Ber. 17 000 kWh inkla allt.

Vill ha:
Golvvärme
Braskamin
Bra ventilation
Solvärme

Frågorna är:
FTX verkar ju smartast, men husleverantörerna verkar överlag välja FX med frånluftsvärmepump. FTX utan pump, men med ack + slingor i kaminen - är det ett bra alt? Visst är frånluftsvärmepumpen utesluten ur ett sådant system när man redan "tagit" värmen!?

Det är meningslöst att koppla VP efter FTX om det var det du menade.

I övrigt så är det en bedömnings fråga, men varför inte alvarligt fundera på FTX och en avancerad pelletskamin och lägg gärna till solfångare med. Planera då in matningen av pellets från ett extern föråd redan från början.

Om man ska tala om kostnads effektivitet så förstår jag inte riktigt varför man ska ha både VP och braskamin. Det är inte fel med VP men att i ett modernt hus dubblera värmekällorna kostar plenty i onödan, så antingen VP eller ved/pellets.

Ser inte kaminen som i första hand en värmekälla.

Solpanelen glömde jag helt enkelt skriva dit :)

När det gäller frågan om värmepumpen är det snarare FTX ELLER VP. Tycker dock det verkar både dumt och okomfortabelt att suga in kalluft i huset... Vidare verkar det ju knepigt att kombinera värmekällor med olika temp i samma ack. Har dock inte fördjupat mej i detta

Nibe har dockningssatser för acctank till sina frånlufts VP. Jag är väl inte helt nöjd med lösningen, men det är inget fel på den. Det borde däremot gå att optimera den mer.

När det gäller ventilationen så upplever en del kalldrag andra inte vid bara frånluft/VP. Det finns en lösning till förutom frånlufts-VP och FTX och det är hybridsystem med separat från- och tilluftsfläkt där man då kan värma tilluften i batteri.

Vad som är bäst är inte lätt att säga. Frånlufts-VP drar mer ström för driften än FTX, men VPn värmer å andra sidan varmvattten under varma halvan av året. Vad som är bäst (inkl. bergvärme) är en bedömnings fråga där man även ska gissa framtiden. Bygger man ett ventilationssystem med både till- och frånluft och förlägger kanalerna på ett sådant sätt att det går att ersätta eventuell VP med FTX om man skulle önska så har man inte byggt fast sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.