4 495 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Sänka framledningstemperatur
Jag funderar på om det är möjligt att sänka framledningstemperaturen genom att snickra ihop några fläktlådor som jag ställer under konvektorerna.
Jag har ett ett-rörssystem med tre slingor (55C vid DUT) och tänkte sätta en fläkt på sista elementet i varje slinga.
Kan det fungera? :-?
Jag har ett ett-rörssystem med tre slingor (55C vid DUT) och tänkte sätta en fläkt på sista elementet i varje slinga.
Kan det fungera? :-?
Jag tänker installera en värmepump (Comfortzone) nästa år och har förstått att effektiviteten höjs om jag sänker framledningstempen.
Andra alternativ är att slänga upp lite mer isolering på vinden eller byta ut några konvektorer med det känns som lite större projekt. Därför tänkte jag att det kanske är värt att prova med en liten fläkt på några W till att börja med?
Andra alternativ är att slänga upp lite mer isolering på vinden eller byta ut några konvektorer med det känns som lite större projekt. Därför tänkte jag att det kanske är värt att prova med en liten fläkt på några W till att börja med?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Maba skrev:Jag tänker installera en värmepump (Comfortzone) nästa år och har förstått att effektiviteten höjs om jag sänker framledningstempen.
du är på rätt linje, man jag tror att det ända rätta är att byta till större radiatorer.
Läs mina funderingar i annan tråd : Enrörssystem - värmepump
Och passa på att tilläggsisolera vinden nu innan det blir riktigt kallt. Tänk då på fuktisoleringen mellan övervåningens tak och (tilläggss)isoleringen och att ha spalt mellan isoleringen ocg yttertakets insida
Och passa på att tilläggsisolera vinden nu innan det blir riktigt kallt. Tänk då på fuktisoleringen mellan övervåningens tak och (tilläggss)isoleringen och att ha spalt mellan isoleringen ocg yttertakets insida
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden