Jag funderar på om det är möjligt att sänka framledningstemperaturen genom att snickra ihop några fläktlådor som jag ställer under konvektorerna.
Jag har ett ett-rörssystem med tre slingor (55C vid DUT) och tänkte sätta en fläkt på sista elementet i varje slinga.
Kan det fungera?  :-?

det lär sänka framlednings tempen, men varför ska du sänka den?
tänk på att fläcktarna drar ström

Jag tänker installera en värmepump (Comfortzone) nästa år och har förstått att effektiviteten höjs om jag sänker framledningstempen.
Andra alternativ är att slänga upp lite mer isolering på vinden eller byta ut några konvektorer med det känns som lite större projekt. Därför tänkte jag att det kanske är värt att prova med en liten fläkt på några W till att börja med?

Maba skrev:
Jag tänker installera en värmepump (Comfortzone) nästa år och har förstått att effektiviteten höjs om jag sänker framledningstempen.
Andra alternativ är att slänga upp lite mer isolering på vinden eller byta ut några konvektorer med det känns som lite större projekt. Därför tänkte jag att det kanske är värt att prova med en liten fläkt på några W till att börja med?

du är på rätt linje, man jag tror att det ända rätta är att byta till större radiatorer.

Det är mycket möjligt att jag får köpa in några ny konvektorer till sist, men under det första året tänker jag köra med befintligt system och kollar om fläktar hjälper när det är riktigt kallt.

Läs mina funderingar i annan tråd : Enrörssystem - värmepump

Och passa på att tilläggsisolera vinden nu innan det blir riktigt kallt. Tänk då på fuktisoleringen mellan övervåningens tak och (tilläggss)isoleringen och att ha spalt mellan isoleringen ocg yttertakets insida

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.