12 244 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
Verktyg PEX Rör-i-Rör
Sida 1 av 2
den manuella expansionstången får du nog ge runt 3000-3500 för.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 233 inlägg
Du tänker på Wirsbos Quick-n-Easy-system. Använd varianten med vanliga kopplingar istället så klarar du dig med en skiftnyckel. Ingen kvalitetsskillnad, men skall du dra 200 kopplingar på en dag kan det vara lämpligt med QnE och de dyra verktygenMagnusS skrev:
Jag håller på att byta till PEX överallt. Så kom en wisserbesser och påstod att jag inte kunde använda vanliga klämringskopplingar utan måste ha specialkopplingar om det ska hålla.
Men detta är väl bara ytterligare en av myterna som sprids om PEX?
Fenol, bensen, brandrisk, åsså nu att det inte håller? :-?
Vad menar du med vanliga klämringskopplingar?
Vilket fabrikat och typ och vad ilke rörmaterial dom avsedda för?
/Patrik
Senast jag kollade, vilket är ngr år sedan, var vattete godkänt för PEX. OM man använde stödhylsor (klämring?) för PEX. Om man användet stödhylsor för koppar så vandrar de iväg, enl en röris. Samma röris berätttade även att q&e bara var typad ner till en viss temp. vid montering. Han hade monterat med q&e på ett bygge mittt i vintern, och samtliga kopplingar släppte. Gisssa vad han tyckte om q&e. Det med temp. står säkert ngn stans men inte skryter Wirsbo med det precis. Han hade ringt och frågat va f-n som var fel.
Jo jag frågade röris om det fanns särskilda stödhylsor och klämringar fär PEX, men det kände han inte till. Vart skulle hylsan kunna vandra? Klämringen sitter ju som berget, men med åren kanske den kan röra på sig.
Temperaturen ska enligt Wirsbo inte vara något problem, men man ska efterdra.
Kanske ska tillägga att vi har rivit två badrum och håller på att bygga ett nytt. Hållt på några år nu.
Har sett PEX som ett provisorium, men med bara ett fåtal kopplingar, alla synliga, har man svårt att förstå vad som skulle kunna gå snett. 
Ska kika på LK Universal. Typgodkännande har väl betydelse för försäkringen, men själv har jag då aldrig trott på normer och regler som ändå måste ändras hela tiden.
Temperaturen ska enligt Wirsbo inte vara något problem, men man ska efterdra.
Kanske ska tillägga att vi har rivit två badrum och håller på att bygga ett nytt. Hållt på några år nu.
Ska kika på LK Universal. Typgodkännande har väl betydelse för försäkringen, men själv har jag då aldrig trott på normer och regler som ändå måste ändras hela tiden.
Jag tror inte dom är testade enligt Nordtestnormen NT VVS 129 jag är dock ej helt säker det får man kolla med dom.
I branchreglerna för vatteninstallation säger:
A. Krav på förläggning av rör och rörkopplingar
A.1 Rörsystem
Metallrör och komponenter för dessa bör vara typgodkända.
Blandning av komponenter från olika kopplingssystem får inte förekomma.
Rör-i-rör-system bör vara provade och uppfylla kraven i Nordtestnormen NT VVS 129.
Blandning av rör och komponenter från olika rör-i-rör-system får inte förekomma.
Se http://www.vvsi.se/download/3026/Säker Vatten Reglerna.pdf
I branchreglerna för vatteninstallation säger:
A. Krav på förläggning av rör och rörkopplingar
A.1 Rörsystem
Metallrör och komponenter för dessa bör vara typgodkända.
Blandning av komponenter från olika kopplingssystem får inte förekomma.
Rör-i-rör-system bör vara provade och uppfylla kraven i Nordtestnormen NT VVS 129.
Blandning av rör och komponenter från olika rör-i-rör-system får inte förekomma.
Se http://www.vvsi.se/download/3026/Säker Vatten Reglerna.pdf
Om man med specialkopplingar menar kopplingar avsedda för PEX-rör så stämmer det ju. Vad är det som är konstigt med det?drjukebox skrev:Jag håller på att byta till PEX överallt. Så kom en wisserbesser och påstod att jag inte kunde använda vanliga klämringskopplingar utan måste ha specialkopplingar om det ska hålla.
"Alla" vanliga fabrikat har klämringskopplingar för PEX. Vattettes kopplingar har som någon påpekade något fiffigt utförande så att man bara behöver byta själva stödhylsan när man använder olika rör. Jag använder kopplingar från Wirsbo och Beulco, det tycker jag funkar bra.
Canuto skrev:
Hmmm.... eller var det tvärtom?
Man kan säkert få pex utan stödhylsa tätt ett tag, men det lär inte hålla i längden och är knappast "godkänt"...
Bolag köps och säljs ju för skoj skull nu för tiden, så vem som ansvarar för vatette nu för tiden vete fan. Hittar tyvärr ingen prod. inf.
PEX-hylsa=större krage
Jag hittade det här långt ner på Gustavsbergs sido (de skäms tydligen för sina kopplingar)
http://www.gustavsberg.com/gustavsb...OCHURE/DOWNLOAD PDF/FICKKATALOG_1_2005-05.PDF
PEX-hylsa=större krage
Jag hittade det här långt ner på Gustavsbergs sido (de skäms tydligen för sina kopplingar)
http://www.gustavsberg.com/gustavsb...OCHURE/DOWNLOAD PDF/FICKKATALOG_1_2005-05.PDF