Tjohej.
Har en Calmar v33. Det står i alla texter man hittar om v33 att den ska klara att värma 1500 liter vatten 40-80 grader på 1 inlägg. Men jag hade 30-20-20 i mina tankar imorse. Jag har 1500 liter ack. Jag gjorde en tändbrasa enligt instruktionerna i boken. När den var nästan slut var pannan uppe på 75 grader. inte börjat ladda nått än. Då lastade jag in. Nästan fullt .. kunde fått in några klabbar till. Och när det nästan var slut hade jag 92-90-89 dvs full laddat. Fläkten slog ifrån.
Så den där effekten som står. Hur ska man tolka den. Hade jag laddat fullt hade säkerhetsventilen löst ut . Känns som jag skulle behöva en tank till :) ;D
Ni med Calmar V33 funkar era lika bra eller ? Har bara trebema kört med sina temper för att vara på säkra sidan ?

Dem00niX skrev:
Tjohej.
Har en Calmar v33.  Det står i alla texter man hittar om v33 att den ska klara att värma 1500 liter vatten 40-80 grader på 1 inlägg.  Men jag hade 30-20-20 i mina tankar imorse.  Jag har 1500 liter ack.  Jag gjorde en tändbrasa enligt instruktionerna i boken. När den var nästan slut var pannan uppe på 75 grader. inte börjat ladda nått än. Då lastade jag in. Nästan fullt .. kunde fått in några klabbar till. Och när det nästan var slut hade jag 92-90-89 dvs full laddat. Fläkten slog ifrån.
Så den där effekten som står. Hur ska man tolka den. Hade jag laddat fullt hade säkerhetsventilen löst ut . Känns som jag skulle behöva en tank till :)  ;D
Ni med Calmar V33 funkar era lika bra eller ? Har bara trebema kört med sina temper för att vara på säkra sidan ?

Jag tycker det är väldigt olika i vilka temp man kommer upp i men jag kanske är en dålig eldare? Jag har känslan att det inte går å ladda mycket mer vatten med 1 inlägg?

Men i pannans inst. bok står det 1 inlägg = 1500 liter 40-80 grader.
Och idag värmde jag som sagt 1500 liter ca25-30 upp till 90 grader på icke fullt inlägg.
Går det att räkna ut hur många kw man plockade ut ?
Nån som kan det där. Hur man räknar sånt.

Dem00niX skrev:
Men i pannans inst. bok står det 1 inlägg = 1500 liter 40-80 grader.
Och idag värmde jag som sagt 1500 liter ca25-30 upp till 90 grader på icke fullt inlägg.
Går det att räkna ut hur många kw man plockade ut ?
Nån som kan det där. Hur man räknar sånt.  

Kanske går att räkna ut med någon formel från den här filen

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/oh_serier/OH_ved.pdf

1500 liter o 60 grader (30-90) är 104,67 kWh

Tack för ett rakt svar ;D
Antar att jag ska vara rätt nöjd med min panna då ::)

Dem00niX skrev:
Tack för ett rakt svar  ;D
Antar att jag ska vara rätt nöjd med min panna då  ::)
Onödigt att klaga på nå som är bättre än utlovat.. ;)

Dem00niX skrev:
Tjohej.
Har en Calmar v33.  Det står i alla texter man hittar om v33 att den ska klara att värma 1500 liter vatten 40-80 grader på 1 inlägg.  Men jag hade 30-20-20 i mina tankar imorse.  Jag har 1500 liter ack.  Jag gjorde en tändbrasa enligt instruktionerna i boken. När den var nästan slut var pannan uppe på 75 grader. inte börjat ladda nått än. Då lastade jag in. Nästan fullt .. kunde fått in några klabbar till. Och när det nästan var slut hade jag 92-90-89 dvs full laddat. Fläkten slog ifrån.
Så den där effekten som står. Hur ska man tolka den. Hade jag laddat fullt hade säkerhetsventilen löst ut . Känns som jag skulle behöva en tank till :)  ;D
Nu var jag bara tvungen att bli medlem efter ha tjuvläst här i ett halvår.

Min funkar lika bra trots väldigt liten skorsten (endast d105) . Tackvare detta forum blev det en v33 i vårt hus också. Ibörjan när jag eldade så gjorde jag som i instruktionen med en liten tändbrasa. Nu så brukar jag lägga i fullt direkt och tända. När jag gjorde som i instruktionen så körde jag pannan i fläktstopp varenda gång. Någon säkerhetsventil tror jag inte hade behövts på pannan då min slutar att stiga i temperatur direkt när fläkten stannar.

/Palte

2an skrev:
1500 liter o 60 grader (30-90) är 104,67 kWh

Då är effekten 35kW om det tar 3h att elda ?

Edit: = Stämmer bra med effekten de anger.

Det är ju jättestor skillnad från gång till gång beroende på flera saker. T ex uttaget under tiden man eldar, om någon duschar, till radiatorerna mm. Sedan gör det ju hur mycket som helst med veden. Jag har nästan bara tall och lönn från förra vedsäsongen, det är jätteskillnad. Perfekt att tända med tall men om jag matar fullt med lönn så kokar pannan innan hälften brunnit ut. Med bara tall så måste jag lägga in igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.