6 489 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Sjövärme, kulvert till två hus?
Sida 1 av 2
Hej
vi har köpt en mindre gård.
Det finns ett rätt omfattande och komplicerat system installerat.
I en verkstad sitter en värmepump-sjövärme, som matar en 500l acktank.

Från acktanken går det två kulvertar, en till vardera bostadshuset.
De har separata cirkpumpar.
I det lilla huset går kulvertvattnet rakt ut i golvvärmen.
tappvarmvatten tillverkas i helt separat VVB.
I det stora huset (50-tal två våningar) går det in i en acktank. I acktanken finns en elpatron

Till acktanken är kopplat en gammal oljepanna.

Tappvarmvattnet tillverkas i acktanken genom två slingor, en i botten o en i toppen.
Temperaturen på pumpen ligger strax under 50 grader.
temperaturen ut i kulerten ligger på cirka 44
Temperaturen in i tanken ligger nu på cirka 34.

Verkar det rimligt med 10 grader temperaturfall i kulverten? Den är cirka 90 meter lång.
hur mycket skall rören i verkstad o pannrum isoleras? Gör det skillnad?
Enligt uppgift behöver man toppa med oljepannan (eller el) för att få varmt tappvarmvatten. Det kan jag förstå om tanktempen ligger på 30 grader.
Dock skall värmen i huset oftast räcka på det här vattnet.
Jag vill på enkelt och billigt sätt få varmt tappvarmvatten och bra värme i huset.
Först o främst se till att vattnet som kommer fram genom kulverten tappar så lite som möjligt.
Cirkpumpen som matar stora huset står på 3 (av 3) och den som matar lilla står på 1.
Vad mer kan man göra?
Låta tappvarmvattnet passera en vanlig förrådsberedare efter acktanken?
Hur stor?
Tobias
vi har köpt en mindre gård.
Det finns ett rätt omfattande och komplicerat system installerat.
I en verkstad sitter en värmepump-sjövärme, som matar en 500l acktank.

Från acktanken går det två kulvertar, en till vardera bostadshuset.
De har separata cirkpumpar.
I det lilla huset går kulvertvattnet rakt ut i golvvärmen.
tappvarmvatten tillverkas i helt separat VVB.
I det stora huset (50-tal två våningar) går det in i en acktank. I acktanken finns en elpatron

Till acktanken är kopplat en gammal oljepanna.

Tappvarmvattnet tillverkas i acktanken genom två slingor, en i botten o en i toppen.
Temperaturen på pumpen ligger strax under 50 grader.
temperaturen ut i kulerten ligger på cirka 44
Temperaturen in i tanken ligger nu på cirka 34.

Verkar det rimligt med 10 grader temperaturfall i kulverten? Den är cirka 90 meter lång.
hur mycket skall rören i verkstad o pannrum isoleras? Gör det skillnad?
Enligt uppgift behöver man toppa med oljepannan (eller el) för att få varmt tappvarmvatten. Det kan jag förstå om tanktempen ligger på 30 grader.
Dock skall värmen i huset oftast räcka på det här vattnet.
Jag vill på enkelt och billigt sätt få varmt tappvarmvatten och bra värme i huset.
Först o främst se till att vattnet som kommer fram genom kulverten tappar så lite som möjligt.
Cirkpumpen som matar stora huset står på 3 (av 3) och den som matar lilla står på 1.
Vad mer kan man göra?
Låta tappvarmvattnet passera en vanlig förrådsberedare efter acktanken?
Hur stor?
Tobias
Vet du hur kulvertrören ser ut ?
Om det bara är vanliga isolerade rör där isoleringen är fuktig så tappar du många grader efter vägen.
Men om det är en riktig kulvert med bra isolering och tät skyddande mantel så låter 10°C väldigt mycket.
/Patrik
Om det bara är vanliga isolerade rör där isoleringen är fuktig så tappar du många grader efter vägen.
Men om det är en riktig kulvert med bra isolering och tät skyddande mantel så låter 10°C väldigt mycket.
/Patrik
intressant case, trots bra beskr o bra bilder är risken stor att man sparkar upp öppna dörrar eller gör fel antaganden, ett flödeschema är bäst, men nån fundering
släng ut oljepannan, ok nu var jag drastisk, säg koppla bort den (med ventiler om den och rören står och kyler) och ha den som reserv den dagen vp haverer (Mr Murphy säger att den gör så mitt i vintern)
låter som om en separat VVB för att toppa vore en lösning
isolera det som inte kommer huset till godo
10 C, det kan visst vara så jävligt (vid små flöden, men konstigt ja vid dessa låga temperaturer), ev kan shuntar vara en lösning (jag har ej klart för mig hur det ser ut)
det är flera saker som talar för att det skulle kunna vara ett bra system, skiktning, förvärmning osv
men man borde nog veta lite mera för att komma med nåt vettigt
släng ut oljepannan, ok nu var jag drastisk, säg koppla bort den (med ventiler om den och rören står och kyler) och ha den som reserv den dagen vp haverer (Mr Murphy säger att den gör så mitt i vintern)
låter som om en separat VVB för att toppa vore en lösning
isolera det som inte kommer huset till godo
10 C, det kan visst vara så jävligt (vid små flöden, men konstigt ja vid dessa låga temperaturer), ev kan shuntar vara en lösning (jag har ej klart för mig hur det ser ut)
det är flera saker som talar för att det skulle kunna vara ett bra system, skiktning, förvärmning osv
men man borde nog veta lite mera för att komma med nåt vettigt
Du måste ha oljepannan kvar. Värmepumpen levererar max 50 grader C. Oljepannan toppar bara då det behövs (om styrningen fungerar).
De 10 grader C du tappar är väl inklusive de radiatorer/värmegolv som avger värme?
I så fall är det troligen helt i sin ordning.
Mät noga i båda ändarna (de termometrar jag ser på bilden är inte riktigt pålitliga)
De 10 grader C du tappar är väl inklusive de radiatorer/värmegolv som avger värme?
I så fall är det troligen helt i sin ordning.
Mät noga i båda ändarna (de termometrar jag ser på bilden är inte riktigt pålitliga)
Jag ska försöka snickra ihop ett flödesschema, utifrån hur jag begripit systemet.
Kulvertslangarna verkar vara såna man köper kompletta som kulvertsystem. Om det är någon skarv på vägen vet jag inte, ska försöka ta reda på det.
För att bryta pannan, räcker det alltså att stänga med ventiler på vägen? Det gör ju att det går lättare att koppla in igen om man skulle bli sugen.
Jag ska skaffa lite fler termometrar också, så jag får bättre koll på läget.
Vanliga anliggningstermometrar typ Rinkaby rör nr 2985, är de tillräckligt bra?
Jag ska söka kontakt med installatören också för att se om han har något matnyttigt att komma med angående just den här installationen, om han minns...
Jag ska kanske dela problemet i delproblem?
Först och främst:
Hur få upp så varmt vatten som möjligt i huset?
49 grader ut från pumpen, 44 ut från tanken vid pumpen, 34 fram till tanken i källaren.
Jag har ringt tillverkaren av tankarna och fått bekräftat att det inte är en vvx-slinga till VP utan att vattnet cirkulerar genom de båda tankarna.
Skall flödet upp i kulverten mellan VP-tank och husets tekniktank? (Större pump)
Skall sätta termometrar precis där rören går över i kulvertslang, för att få temp så nära kulvertisoleringen som möjligt.
Ska, på sikt, isolera alla kopparrör, vad är att rekomendera? Gärna i Rinkabyrörnummer, så jag lätt identifierar vad det är exakt.
Tappvarmvattnet känns som ett mindre problem. Antingen toppa med elaptronen i acktanken, vilken sitter ovanför uttaget av radiatorernas framledningsvatten, vilket borde innebära att det inte tjyvdrar så mycket ren el till radiatorerna...Eller montera en VVB med förvärmning av inkommande genom tekniktanken.
Mer som jag borde ta reda på?
Tobias
Kulvertslangarna verkar vara såna man köper kompletta som kulvertsystem. Om det är någon skarv på vägen vet jag inte, ska försöka ta reda på det.
För att bryta pannan, räcker det alltså att stänga med ventiler på vägen? Det gör ju att det går lättare att koppla in igen om man skulle bli sugen.
Jag ska skaffa lite fler termometrar också, så jag får bättre koll på läget.
Vanliga anliggningstermometrar typ Rinkaby rör nr 2985, är de tillräckligt bra?
Jag ska söka kontakt med installatören också för att se om han har något matnyttigt att komma med angående just den här installationen, om han minns...
Jag ska kanske dela problemet i delproblem?
Först och främst:
Hur få upp så varmt vatten som möjligt i huset?
49 grader ut från pumpen, 44 ut från tanken vid pumpen, 34 fram till tanken i källaren.
Jag har ringt tillverkaren av tankarna och fått bekräftat att det inte är en vvx-slinga till VP utan att vattnet cirkulerar genom de båda tankarna.
Skall flödet upp i kulverten mellan VP-tank och husets tekniktank? (Större pump)
Skall sätta termometrar precis där rören går över i kulvertslang, för att få temp så nära kulvertisoleringen som möjligt.
Ska, på sikt, isolera alla kopparrör, vad är att rekomendera? Gärna i Rinkabyrörnummer, så jag lätt identifierar vad det är exakt.
Tappvarmvattnet känns som ett mindre problem. Antingen toppa med elaptronen i acktanken, vilken sitter ovanför uttaget av radiatorernas framledningsvatten, vilket borde innebära att det inte tjyvdrar så mycket ren el till radiatorerna...Eller montera en VVB med förvärmning av inkommande genom tekniktanken.
Mer som jag borde ta reda på?
Tobias
är det radiatorvattnet som tappar 10 grader mellan acken & huset, eller är det mellan utgående på acken & ingående på acken?
du skulle kuna ha en mindre el varmvatten beredare på 100 liter sitta i huset, denna beredare skulle kunna matas med dit nuvarande varmvatten.
du skulle kuna ha en mindre el varmvatten beredare på 100 liter sitta i huset, denna beredare skulle kunna matas med dit nuvarande varmvatten.
Nu har jag gjort en liten ritning

Allt är inte med (avtappningar, oanvända VVB-slingor i verkstadstanken mm) men det som är med är så klart som jag kan.
Jag är inte van vid att rita VVS, så jag har blandat lite bygg o el-konventioner.
Korsande linjer är inte anslutnina, korsande linjer med liten ring kring är anslutna till varandra.
Jag har försökt få de relativa höjderna så bra som möjligt på de olika anslutningarna i tankarna, men jag har inte mätt höjderna.
Pannans anslutning har inga kranar, men cirkpumpen gick att stänga av, så det har jag gjort...
Jag har skrivit upp effekterna på de olika pumparna, men det har jag inte här och nu...
Det jag har tänkt uppdatera ritningen med är effekter på de olika pumparna och dimension på de olika rören. Är det något som är onödigt eller saknas?
Tobias

Allt är inte med (avtappningar, oanvända VVB-slingor i verkstadstanken mm) men det som är med är så klart som jag kan.
Jag är inte van vid att rita VVS, så jag har blandat lite bygg o el-konventioner.
Korsande linjer är inte anslutnina, korsande linjer med liten ring kring är anslutna till varandra.
Jag har försökt få de relativa höjderna så bra som möjligt på de olika anslutningarna i tankarna, men jag har inte mätt höjderna.
Pannans anslutning har inga kranar, men cirkpumpen gick att stänga av, så det har jag gjort...
Jag har skrivit upp effekterna på de olika pumparna, men det har jag inte här och nu...
Det jag har tänkt uppdatera ritningen med är effekter på de olika pumparna och dimension på de olika rören. Är det något som är onödigt eller saknas?
Tobias
De temperaturer jag uppgivit är:
Temp i VP (digital avläsning på pumpen) ca 48-50°C
Temp i verkstadstank precis under framledningen (insticks) ca 46°C
Temp i inloppet till hustanken anliggningstermometer rinkaby 2985 cirka 34°
Det är således temptapp på de oisolerade rörlängderna i både verkstaden och pannrummet som är med och vorpar temperatur i vattnet.
Ska sätta termometrar närmare kulverten på båda ställen men har inte handlat någon än.
BAS tyckte termometrarna var mindre bra, vad är bättre?
T
Temp i VP (digital avläsning på pumpen) ca 48-50°C
Temp i verkstadstank precis under framledningen (insticks) ca 46°C
Temp i inloppet till hustanken anliggningstermometer rinkaby 2985 cirka 34°
Det är således temptapp på de oisolerade rörlängderna i både verkstaden och pannrummet som är med och vorpar temperatur i vattnet.
Ska sätta termometrar närmare kulverten på båda ställen men har inte handlat någon än.
BAS tyckte termometrarna var mindre bra, vad är bättre?
T
Jag vet inte. Vad har jag för nytta av tanken i verkstan?
Flytande kondensering? Ingen aning, den är från komfortbyrån och är röd o vit, det är allt jag vet. Jag jagar dom för att få reda på mer och ikväl fick jag numret till den som installerat anläggningen så jag ska försöka luska lite där också.
T
Flytande kondensering? Ingen aning, den är från komfortbyrån och är röd o vit, det är allt jag vet. Jag jagar dom för att få reda på mer och ikväl fick jag numret till den som installerat anläggningen så jag ska försöka luska lite där också.
T
Lite nya uppgifter efter kvällens inspektion:
Cirkulationspumparna:
VP till tank Grundfos UPS 32-80 Class F 145/220/245W
Cirkpumpar som trycker runt i kulvertarna (1 per krets)
60/83/110W
Husets står på max och magasinets på min
Cirkpump för radiatorkretsen i hust är en lika som till kulvertsystemet, dvs max 110W, den står på 2, dvs 83W
Det känns nu ännu mer som om kulvertcirkpumpen är för klen för den långa sträckan.
När jag kom så var husets tank nere på 28, lika som utvattnet i radiatorerna. Jag har flyttat anliggningstermometern till precis där kulvertslangen övergår i kopparrör i pannrummet och den visade ca 37 grader. Trots att kulvertvattnet idag alltså var lite varmare så har senaste dygnets temperatursänkning (cirka 8-9 grader till knappa 7) räck för att ta ner tankvattentempen till under 28 från 30-31.
Då är väl flödet från kulverten för dåligt?
Hjälper ökat flöde upp mitt temperaturfall i kulverten? Jag tycker det borde det.
Vad är en stor resp liten cirkpump?
Hur hjälper jag bäst upp flödet (om det nu är problemet) en större i verkstan? En till likadan i pannrummet?
Tobias
Cirkulationspumparna:
VP till tank Grundfos UPS 32-80 Class F 145/220/245W
Cirkpumpar som trycker runt i kulvertarna (1 per krets)
60/83/110W
Husets står på max och magasinets på min
Cirkpump för radiatorkretsen i hust är en lika som till kulvertsystemet, dvs max 110W, den står på 2, dvs 83W
Det känns nu ännu mer som om kulvertcirkpumpen är för klen för den långa sträckan.
När jag kom så var husets tank nere på 28, lika som utvattnet i radiatorerna. Jag har flyttat anliggningstermometern till precis där kulvertslangen övergår i kopparrör i pannrummet och den visade ca 37 grader. Trots att kulvertvattnet idag alltså var lite varmare så har senaste dygnets temperatursänkning (cirka 8-9 grader till knappa 7) räck för att ta ner tankvattentempen till under 28 från 30-31.
Då är väl flödet från kulverten för dåligt?
Hjälper ökat flöde upp mitt temperaturfall i kulverten? Jag tycker det borde det.
Vad är en stor resp liten cirkpump?
Hur hjälper jag bäst upp flödet (om det nu är problemet) en större i verkstan? En till likadan i pannrummet?
Tobias
Det käns som om du redan idag har en himla massa cirkpumpar, borde gå att ta bort några (dom drar ju ström)
men har du för klena rör kanske det går åt flera? annars så borde det ju räcka att ha rätt storleg på dom som man faktiskt måste ha.
fast kondensering = värmepumpen kör alltid upp max temp i an ack, sen schuntar man ut lagom temp till radiatorerna
flytande kondensering = man tillverkar bara så varmt vatten som för tillfelet behövs för att värma huset
flutande kondensering ger bästa COP
flytande kondensering kräver att värmepumpen har ett reglersystem & att den kan skifta till fast kondensering för tilverkning av varmvatten.
jag skulle nog bygga om hela ditt system & ta bort allt som inte behövs.
men har du för klena rör kanske det går åt flera? annars så borde det ju räcka att ha rätt storleg på dom som man faktiskt måste ha.
fast kondensering = värmepumpen kör alltid upp max temp i an ack, sen schuntar man ut lagom temp till radiatorerna
flytande kondensering = man tillverkar bara så varmt vatten som för tillfelet behövs för att värma huset
flutande kondensering ger bästa COP
flytande kondensering kräver att värmepumpen har ett reglersystem & att den kan skifta till fast kondensering för tilverkning av varmvatten.
Jo det gäller ju bara att förså vad som behövs och vad som är onödigt ;-)CarMan skrev:Det käns som om du redan idag har en himla massa cirkpumpar, borde gå att ta bort några (dom drar ju ström)
...
Flytande/fast är lite klarare, skall ställa frågan till komfortbyrån (VP-lev), när jag väl får fatt i dom.
Vika CP tycker du jag kan ta bort?
Jag har mätt och experimenterat lite mer idag:
Rören mellan VP o acktank är 35, liksom rören mot kulverten. Från att de delar sig i de två kulvertledningarna är de 28
Själva kulvertrören är 33
I pannrummet i huset är laddrören (från kulvert o panna) 28 medan radiatorkretsen är 22
Om jag stänger av cirkulationspumpen från VP-tanken till magasinets kulvert så stiger temperaturen i husets inkommande kulvertvatten till 43 grader, vid 44 i VP-tanken. På något sätt stör den alltså.
Liten areabetraktelse: 35-rör är 32 inv dvs area 804mm2, medan 28rören är 514 mm2
Kan det vara så att 35-röret, som har en area på bara 156% av en 28 inte orkar mata båda 28
Eller är det så att på grund av att fyrvägsventilen i magasinets shunt är helt stängd så blir det någo konstigt i systemet?
Det är en ESBE-BIV, som ska mata från två olika system. I första hand från kulverten och i andra hand från en liten elpanna.
Eftersom det är tokvarmt inne så är shunten helt stängd, men då citkpumpen matar hela tiden så smiter väl lite varmvatten förbi, det blir iallafall aldrig under 32 grader ut i golvvärmekretsen. När vi åkte ikväll hade cirkpumpen för kulverten till magasinet varit avstängd i någon timme och framtempen i magasinet sjunkit till 27-28 grader.
Är styrningen tillfyllest med en CP som alltid är på i kulvert och sen en ESBE-BIV? Det känns som om man måste skicka runt kulvertvattnet till returen när inget värmebehov finns, men någon sådan koppling har väl inte en ESBE-BIV om jag förstår rätt?
Jag ska försöka förstå hur det är kopplat i magasinet och uppdatera ritningen (går den att följa?).
Jag eldade lite i kombipannan också idag. Det gick bra! Fick upp tempen i tanken till 70 med endast lite småpinnar, kanske ett halvt inlägg, så den kommer nog att gå att använda. Får se hur länge 500l räcker för tappvarmvatten och om VP/kulvert klarar att ge tillräckligt för radiatorerna.
Tobias
Det är mycket att lära sig i början och jag går från klarhet till klarhet!!
Den högre temperaturen i vår kulvert består, även sedan CP till magasinet startats igen.
Idag har jag sett mellan 40 o 46 in i pannrummet, med 44-46 i Vp-tanken. Det känns OK, även om det säkert går att optimera lite till.
Jag stängde alltså CP till magasinet och eldade en brasa i combipannan, efter det kommer det fram 10 grader varmare ur kulverten...
Nu känns matningen till magasinet som nästa store frågetecken.
Det kommer alltså fram 44-46 gradigt vatten som blandas in direkt i golvvärmesystemet via en ESBE-BIV.
Med kulvert-CP på 1 (av 3) och golvvärmeshunten helt stäng blir golvvärmevattnets framtemp aldrig mindre än 28 grader, så jag antar att det läcker förbi lite i BIVven.
Jag har sökt på kulvertstyrning och hittar endast sådana för acktank - kulvert - acktank, ej för acktank-kulvert - firekt till värmesystem.
Kan man helt enkelt shunta vid VP-sidan av kulverten?
Tobias
Den högre temperaturen i vår kulvert består, även sedan CP till magasinet startats igen.
Idag har jag sett mellan 40 o 46 in i pannrummet, med 44-46 i Vp-tanken. Det känns OK, även om det säkert går att optimera lite till.
Jag stängde alltså CP till magasinet och eldade en brasa i combipannan, efter det kommer det fram 10 grader varmare ur kulverten...
Nu känns matningen till magasinet som nästa store frågetecken.
Det kommer alltså fram 44-46 gradigt vatten som blandas in direkt i golvvärmesystemet via en ESBE-BIV.
Med kulvert-CP på 1 (av 3) och golvvärmeshunten helt stäng blir golvvärmevattnets framtemp aldrig mindre än 28 grader, så jag antar att det läcker förbi lite i BIVven.
Jag har sökt på kulvertstyrning och hittar endast sådana för acktank - kulvert - acktank, ej för acktank-kulvert - firekt till värmesystem.
Kan man helt enkelt shunta vid VP-sidan av kulverten?
Tobias