Eftersom svaren på mina frågor uteblir svarar jag antingen för snabbt på mina egna frågor eller så blandar jag för många olika gejer i samma tråd.
Jag gör en sammanfattning av vat jag kommit fram till hittills och sen startar jag egna trådar för de olika funderingarna.
Kulvetmatningarna stör varandra. Efter att ha pratat med Komfortbyrån, som byggt värmepumpen, så påstår han att två olika cirkpumpar som jobbar från samma matning skapar potentiella problem med olika tryck. De måste balanseras för att det ska bli bra och eftersom magasinets ESBE-BIV ibland stänger framledningen så ökar trycket framför den pumpen och då spökar det kanske. En bypass på magasinets ledning skulle hjälpa, enligt honom. Fortsättning följer.
Värmepumpen var inställd på alldeles för hög temperatur. 50grader på displayen är 50 på returen och således 55 på framledningen nånting. Nu har jag ställt ner den på 42 så får vi se vad det ger. Lite kallt till husets radiatorer, men jag får väl stötta med el/olja/ved i vinter så tar vi nya tag med någonting beroende på hur vinterns energiförbrukning sett ut.
Har beställt värmemätare till kulvertarna från Richard på Värmepumpsforum, så nu kan vi mäta vad varje hus drar... Det är bra för grannsämjan, speciellt om man har sin far som granne ;-)
Min installation i huset behöver nog kompletteras med laddautomatik (eller självcirk?) kulvertstyr och säkerhetsspolning av pannan, sotaren kommer på tisdag för inspektion.
CarMan: jag väntar med spänning på att höra hur du skulle ha byggt om systemet!
Återstående frågor tar jag i nya trådar, som sagt.
T