Har ett utrymme i källaren (ca 14kvm golvyta+trappan till övervåningen) som behöver ett element (inga ytterväggar, inga fönster), och står då i valet å kvalet om jag skall dra nya rör från garaget å sätta upp ett element för vattenburen värme, eller om jag helt enkelt skall ta å köpa ett oljefyllt element.
Funderar isåfall på ett på 700W.
Valet är ganska enkelt kanske, köp ett oljefyllt, så slipper du jobbet med att dra rör. Jo, kanske det.
Men till den intressantaste frågan: Vilket är mest ekonomiskt?
Kostar det lika mkt att värma utrymmet med vattenburen resp. oljefyllt element?
Då skall ingen hänsyn tas till kostnaden för inköp av rör, element kopplingar å dylikt.
Bara "rena" uppvärmningskostnaden.
Samt skall man välja en termostat med bimetall el. elektonisk? (har hört olika åsikter om detta)
 
700 W låter väldigt mycket om det är ett litet rum med endast golvet som kylande yta.
Det borde räcka med 300W.
Att säga vad sim är mest ekonomiskt utan att veta hur långa rör som behövs eller hur och var el kopplas in är omöjligt.
Men med den lilla effekt gom behövs för att värma detta rum så är antagligen det som är billigast att installera som är det mest ekonomiska innom överskådlig tid.

/Patrik
 
låter snarare som om 700w vore snålt tilltaget........skulle satsa på 900-1000w.........värmer du övrigt med el eller olja kan du lika gärna ta ett oljefyllt elelement...........
 
låter snarare som om 700w vore snålt tilltaget........skulle satsa på 900-1000w.........värmer du övrigt med el eller olja kan du lika gärna ta ett oljefyllt elelement...........
På vad grundar det sig ? det ger 65 W / m² och det är aldeles för mycket.


I en källare under mark brukar man räkna med Dt 15°C U-värde ca 0,3 och rummets yta är 14m² => 15 x 0,3 x 14 = 60 W

Om detta är en källare med endast golvet som kylande så räcker 300 W med god marginal.


/Patrik
 
visst det går ju att använda en massa fina formler ...men ska du få nån värme så är det watt som räknas...........specielt när det är ett rum med trappa i...eller
 
Sedär, lite svar!
Ok, den ena säger 300W å den andre säger minst 900W!
Själv tycker jag att 300W låter lite klent. Satsar nog på ett 700W.
Var idag på Jula, men de hade inga radiatorer med gradantal på >:( .
Man vill ju veta vilken temp. man ställer radiatorn på. Får kolla runt lite, kanske Hornbach....
 
Poggan skrev:
Sedär, lite svar!
Ok, den ena säger 300W å den andre säger minst 900W!
Själv tycker jag att 300W låter lite klent. Satsar nog på ett 700W.
Var idag på Jula, men de hade inga radiatorer med gradantal på  >:( .
Man vill ju veta vilken temp. man ställer radiatorn på. Får kolla runt lite, kanske Hornbach....
Elradiatorer med termostat med gradantal utmärkt: LVI och TEGO. Och du skall ha en elektronisk termostat, inget vettigt alternativ existerar!

Om du har värmepump/pellets/ved så lönar det sog säkerligen att installera en vattenburen radiator istället!
 
Jag har somsagt vattenburen värme, en kombipanna (olja,el,ved) lastgammal sådan.
Skall bytas ut mot något....vad vet jag inte......
 
Ifall medkostnaden inte är alltför hög så bör du satsa på en vattenradiator. Med ditt nuvarande uppvärmingssytem lönar det sig inte, men när du byter ut det mot en värmepump eller pelletspanna så blir det stor skillnad!
 
Ok, men är skillnaden stor mellan en vattenradiator och ett oljefyllt? Energiåtgången för att värma upp utrymmet tänkte jag på? Sedan tänkte jag på jobbet med att dra nya rör......från garaget....blir X antal meter rör....så jag vet inte.
Känns som om att det kvittar.....eftersom utrymmet i daxläget håller ca 18-19 grader, vid ca 10 grader utetemp.
 
Hej

Jag har inga svar på dina frågor utan snarare tvärtom.
Fler frågor!

Övervåningen på huset vi bygger har inte golvvärme utan det blir radiatorer.
Det blir 6/7 st (1 rum kanske två). Det är 4 sovrum och ett klädrum.

En värmepump är planerad. Jord eller berg är inte klart än.

Vad har ni för förslag gällande el eller vatten radiatorer??
Och då ENDAST ur ekonomisk och bekvämlighet när radiatorerna väl är på plats.
Uppvärmnigskostnad, uppvärmningstid, mm

Allt arbete kommer jag att göra själv så det extra jobbet för framledning av vatten ska inte ligga i grund för förslaget.

Mitt spontana förslag är el-radiatorer. Detta eftersom jag inbillar mig att sovrummen inte behöver samma temepratur på dagen då ingen är där som på natten. Då skulle man kunna använda timer som sänker temeraturen dagtid och ekonomiskt blir det??

Men jag kan vara ute och cykla


Tackam för svar.
Said

 
Poggan:
Energiåtgången(ur elementet) är likadan oavsett typ. Det som spelar roll är hur dyrt du köper din energi.... Skall du uppgradera din energikälla kan det löna sig att dra vattenburet. Men enligt din beskrivning(18-19Gr) verkar det ju behövas väldigt lite energitillsats!

Said: Om du skall ha vatenburetsystem i huset skall du givetvis dra upp vattenradiatorer/golvvärme.
Direktel är dumt att nyinstallera, alternativet är luftvärmepump.
Att köra dygnstimer lönar sig ej pga att man måste "elda på" så mkt för at få upp värmen igen.

Mvh
F
 
Uppdatering:
Köpte ett 700W element (Gnosjö) (oljefyllt) idag på Jula, för 739Kr.
Har kopplat in det, satt det på 20 grader till att börja med.
Har även kopplat in en elmätare på den radiatorn, för att mäta energiåtgången.
Återkommer med info.

 
Då jag missat med tiden, så gör jag en ny mätning med början kl 18:00 idag, kommer å läsa av kl 18:00 imorgon. Så skall jag försöka återkomma imorgon med resultatet.

Ser även att "klockan# går fel här på forumet.....(tiden man skriver inlägg).
Åtgärder?

 
Uppdatering:
700 W Element
Mätning idag kl 18:00
Temperatur: 20 Grader
Gångtid:ca 18h 54min (elementets gångtid under 24-h)
Förbrukning: 11.6 kWh
Notera då att inga ytterväggar lr fönster finnes i detta rum, bara golv som kylande yta.
Nu har jag bytt till ett 1000W element, för att se om det är någon skillnad.
(Jag tror själv att jag köpte ett för litet element) då 700W räcker till 10kvm. Då jag har ca 14kvm+trappa, så behövs nog ett 1000W känns det som.

Återkommer med mer information.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.